Har precis renoverat ett rum i vår villa från 30-talet och passade då på att byta ut strömbrytare och uttag med tillhörande kablage som har bestått av gamla kulo ledningar där ledarna är lindade med något som ser ut som påminner om vaxpapper. Dessa kabkage var tvugna att bytas då pappret på ledarna var så pass torkade att de ramlade av vid beröring.

Nu har jag inte tillgång till en megger men tar jag ett mätinstrument och mäter resistansen mellan fasen och nollan (på strömlös anläggning utan någon belastning inkopplad) så har den i dagarna pendlat mellan 4-15 Mohm utan att jag gjort något. Detta måste väl tyda på att jag antagligen har lite krypström någonstanns. Mellan rummet och centralen?

Vad jag kunnat se så bör värdet ej understiga 0.25Mohm. Vågar jag sätta i säkringen till gruppen?

Har även en annan grupp som har en luftledning till ett uthus där jag kan mäta 2-3Mohm och här fungerar strömen bra även om värdet är något lågt. Men jag antar att det är såhär det ser ut i gammla hus.
 
Exakt hur mäter du när du får 4 - 15 Mohm?

Mäter du bara en grupp med bruten säkring, eller är det hela huset?

Har för mig (men jag är inte elektriker) att ett godkänt värde vid meggning är över 0,5 Mohm. Men det är som sagt vid meggning. OM du har en krypström så kan den öka dramatiskt vid högre spänning än vad din multimeter testar med.

Hur säker är du på att absolut inget är inkopplat när du testar?
 
hempularen skrev:
Exakt hur mäter du när du får 4 - 15 Mohm?

Mäter du bara en grupp med bruten säkring, eller är det hela huset?

Har för mig (men jag är inte elektriker) att ett godkänt värde vid meggning är över 0,5 Mohm. Men det är som sagt vid meggning. OM du har en krypström så kan den öka dramatiskt vid högre spänning än vad din multimeter testar med.

Hur säker är du på att absolut inget är inkopplat när du testar?
Jag mäter mellan fasen och nollan 4-15Mohm med bruten säkring och centralen spänningslös dock med en vanlig multimeter. Jag har skruvat av samtliga lampor och kopplat bort andra aparater som varit inkopplade i uttagen som är spänningslösa. Jag saknar inte spänning på något annat i huset så jag borde hittat alla laster på gruppen, har även kollat de laster som är fast installerade så som cirkpump, pumpautomat, tvättmaskin osv..

Jag är medveten om att krypströmmen ökar vid högre spänning, och funderar på att ta hit en elektriker för att megga fas + nolla mot jorden. Innan jag kopplar in gruppen igen.

Finns det något övrigt kan felsöka eller är det lika bra att ta hit en elektriker direkt och megga allt?
 
Om du mäter med en vanlig multimeter mellan fas & nolla och allt är urkopplat så borde multimetern visa oändligt motstånd, en vanlig multimeter skickar ut max någon volt vid ohmmätning, min Fluke 117 skickar ut 500mVDC mätt mot en annan multimeter (Tillquist DT-443), provade även åt andra hållet med resultatet 550mVDC.

Att du får fladdrande mätvärden på 4-15MOhm är typiska värden när man kommer åt bägge mätproberna med tex fingrarna, tex genom att man håller fast proben mot mätobjektet med fingrarna,
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Om du mäter med en vanlig multimeter mellan fas & nolla och allt är urkopplat så borde multimetern visa oändligt motstånd, en vanlig multimeter skickar ut max någon volt vid ohmmätning, min Fluke 117 skickar ut 500mVDC mätt mot en annan multimeter (Tillquist DT-443), provade även åt andra hållet med resultatet 550mVDC.

Att du får fladdrande mätvärden på 4-15MOhm är typiska värden när man kommer åt bägge mätproberna med tex fingrarna, tex genom att man håller fast proben mot mätobjektet med fingrarna,
[bild]
Givetvis har jag mätt direkt på trådarna utan att ha fingrar eller liknande med :) Bra bild och bra förklaring Demmpa!
Resistansen var häromdagen 15Mohm och i dag 4Mohm, har en känsla att detta beror på luftfuktigheten kanske då vädret har blivit bättre de två senaste dagarna, ska ta en ny mätning i kväll och se vad den visar då, offert på isolationsmätning är iväg till en elektriker redan.

Gruppen har varit spänningssatt tidigare utan problem, nya kablar och uttag i rummet visar oändlig resistans mellan fas och nolla så felet ligger bort mot centralen.
 
Den mätmetod du använder är inte lämplig.
Isolationstest enligt din beskrivning utan att man provar med provspäning visar så gott som enbart fel som "ren" kortslutning.

Ang. mätresultat, Någon förbrukare inkopplad?
Är tex neutralledaren ansluten till centralen så kan du få "skräp" in i mätinstrumentet, som ger knasiga värden.
Annars gissar jag på liten mätspänning och mätning på "stor" krets. Gissar även på kapacitans i uppmätta ledningar. där av det fladdriga värdet.
Nu vet jag inte vilken kvalite du har på instrumentet. Men din provmetod är inte rätt.

Provning med "megger"

500VDC och mer än 1Mohm
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Värden på 4-15 MΩ innebär strömmar i den storleksordning som kapacitivt kopplade strömmar kan ge. Så om fingrarna är borta kanske du ser att värdet sakta ökar när du mäter, och att det "börjar om" från noll när du byter polaritet? Skulle det handla om en inkopplad apparat så skulle det i så fall vara någon väggvårta i standbymode. Om man ser till vad som förändrats, dvs det arbete du gjort, vad skulle då kunna orsaka ett sådant fel? Hittar du ingenting så är det sannolikt en egenskap i den befintliga gruppledningen som även fanns förut. Om du kontrollerat skyddsjordens kontinuitet och gjort övriga (visuella) kontroller så kan du nog lugnt driftsätta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.