Tänkte skaffa mig en husqvarna automower till nästa säsong, men börjar redan nu att forska lite i informationen. Det första jag skulle behöva ha tips på är vilken storlek som jag kommer behöva. Känns onödigt att köpa den största bara för att :)

Tomten är på 1562m2 men då står ju ett hus där, samt en uppfart/grusgång, altaner, stenparti, trädgårdsland osv. Dessa är väl mellan 350-500m2 i storlek totalt sätt. Kan man räkna bort dom från tomtarean när man kollar storlek? T ex 1562-500m2 dvs ca 1000m2. Eller måste jag ha hela tomtens area när jag ska räkna storleken.

En lite snabbt skissad bild på tomten som inte är skalenlig, men man ser ungefär hur den är planerad.

Inga större lutningar på tomten, och kommer förmodligen upp lite mer ytor med stenplattor och ev en pergola som inte behöver klippas till nästa sommar. Så skulle tippa på att det blir ganska precis 1000m2 gräsyta på tomten sen.

tomten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att den inte ska behöva gå hela dygnet, är det bra att köpa en som klarar dubbla ytan. Skulle rekommendera AM420, då får du även guide-slinga.
 
Det är den totala gräsytan som räknas, som du säger. Jag rekommenderar också 420. Då behöver den inte gå så hårt och minskar risken för spårig gräsmatta etc. Alternativet skulle vara 315 men den kostar nästan lika mycket så avstå den.

Jag skulle placera laddstationen till höger om huset och sedan dra guideslingan runt huset till framsidan.

Läskigt lik min tomt för övrigt :eek:
 
Redigerat:
  • Gilla
VedbyMats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.