Gratulerar till en snygg soffa och hoppas du får av skruvarna.

Rostiga skruvar/muttrar kan förstöra dagen för vem som helst...

/ Fredrik
 
Mutterspräckare.
 
Tänkte bara uppdatera med resultatet. Soffan blev klar i somras. Beställde brädor på Njurunda snickeri. Fick ursnygga, tunga, helt kvistfria! Ytbehandlade med många lager Benarolja (Jotun träolja Benar UVR).
Japp jag blev nöjd :)
 
  • Nymålad träsoffa ytbehandlad med Benarolja, kvistfri och blank, placerad framför röd vägg med löv på marken och en lurvig vit hund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mkristensson och 15 till
  • Laddar…
Vad fin den blev!
Vilket träslag valde du?

Har köpt en nästan lika bänk väldigt billigt. Tänkte renovera den till sommaren.
Dock är skicket inte det bästa så brädorna måste bytas ut.

Behandlade du gjutjärnet på något sätt?
 
fgo fgo skrev:
Vad fin den blev!
Vilket träslag valde du?

Har köpt en nästan lika bänk väldigt billigt. Tänkte renovera den till sommaren.
Dock är skicket inte det bästa så brädorna måste bytas ut.

Behandlade du gjutjärnet på något sätt?
Det var snickeriet som valde virke :) Tät tung rak furu. De rundade av alla hörn. Jag tog med den enda hela brädan som mall. Dyrt blev det men kvalitet kostar. Och stommen var som sagt gratis :cool:
Det enda jag gjorde med stommen var att spreja med lite 5-56 och borsta med stålborste.
Lycka till!
 
Nångång när du ändå har vinkelslipen framme för att raka dig så kan du ta och kapa skruvarna efteråt...
(Hoppas att du valt tillräckligt väl ytbehandlade vagnsbultar - som inte rostar.Finns mycket sk-t på marknaden..)
 
Linolja är bättre än 5-56.
Panelen tipsar nog kvick om det ska vara rå eller kokt.

/W
 
  • Gilla
ajonoh
  • Laddar…
Rå linolja för rostskydd...

/ATW
 
  • Gilla
ajonoh och 1 till
  • Laddar…
W WilleR skrev:
Nångång när du ändå har vinkelslipen framme för att raka dig så kan du ta och kapa skruvarna efteråt...
(Hoppas att du valt tillräckligt väl ytbehandlade vagnsbultar - som inte rostar.Finns mycket sk-t på marknaden..)
Ursäkta sent svar.
Jag fick bultarna köpta åt mig så har ingen aning. Men jag lossar sitsen och vinterförvarar den och bultarna inomhus. Det kanske fördröjer rostningen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.