Utegivaren till fjärrvärmecentralen satt bara någon decimeter upp på gamla tegelväggen, nu när väggen blir tjockare räcker inte kabeln upp plus att det vore sanslöst fult att sätta en vit utgivare på den svarta brädan. Tror också det vore bra att få upp den lite mer än 50 cm över marknivå, även om det är precis vid källartrappan.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har därför köpt telekabel (ELLXB) för att skarva. Gissade att det borde funka men sneglade idag i fjärrvärmeskåpet och det sur ut att vara likadan kabel. Har köpt "musöron" för att skarva med. Ska klura på hur jag får en någorlunda schysst placering av skarven. Inser att det var dumt att inte dra ett rör i väggen för kabeln, lagom bra att komma på det efter att vi satt panelen tidigare idag. Ska se om jag kan fuska till något.

Att skarva kabeln till utgivaren borde väl inte påverka dess funktion?

Har för övrigt sålt 2600 tegelstenar idag. Har bara ett tusental kvar som hämtas på onsdag. Efterfrågan är större än tillgången. Kanske inte uppskattas om jag hämtar på grannens hus 😀
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
andersgd skrev:
Har för övrigt sålt 2600 tegelstenar idag. Har bara ett tusental kvar som hämtas på onsdag. Efterfrågan är större än tillgången. 😀
Ofattbart! Bara att sälja, inte ifrågasätta...
 
Två fönster idag. Det tar sig!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blev tre fönster till slut. Invändigt gör vi någon dag när det regnar - ser ut att dröja :D
Det lönar sig verkligen att tänka igenom storlek när man byter. I vardagsrummet gjorde vi fönstren lite högre och tog det i underkant, trevligt med lite lägre brösthöjd.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körde en vända till tippen idag också. Klantade mig och slog hjässan i en glasskiva, förvånansvärt mycket blod ur ett centimeterstort sår :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Tabors39 skrev:
Ditt fasadbyte är numera med på Hemnet. :-D
[länk]
Haha... Bilden med mina kåkstadspresenningarna höjer knappast värdet på grannens kåk. Som tur är ser det bättre ut nu. Det har varit lite extra långsam biltrafik utanför sista dagarna och jag lånade till och med ut min tomt så att några fick spana på grannens baksida. Få se om nya grannen har koll på vårt bygglov för utbyggd hall 😀
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fodret till det rund fönstret blev så här: image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sett från gatan ser det nu ut så här. Det ser inte ut att ha hänt så mycket sista veckan, vi har i och för sig varit lediga två dagar och paddlat i skärgården, det är mycket finsnickeri att få till innan det är dags att spika panel. Passade på att måla den svarta liggande brädan färdigt idag. Börjar nog spila på torsdag då jag först ska avsluta en del annan kvarvarande målning etc.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på avslutet mot grunden. I bakgrunden syns fibern, de blåste fibern i förra veckan och vi väntar nu på håltagning och arbeten inne.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väckarklockan står på 06.15, fortsättning följer.
 
S
Inget över- eller underbleck?

Huset ser fint ut, särskilt när man ser mäklarbilderna som referens. (y)
 
Vi har inga bleck på det runda fönstret. Inte helt kosher. Har tätat utsida övre halvan med akryl och målat och insida undre halva med fönsterkitt. Får hålla koll framöver så att det håller tätt.

Övriga fönster har undebleck men inga överbleck. På ovanvåningen skyddas det av taksprånget och på undervåningen av den utbyggda bård som går precis ovan fönstren.
 
Blir riktigt fint - bra jobbat! (y)
Målar ni panelen två gånger innan ni sätter upp den?
 
krillek skrev:
Blir riktigt fint - bra jobbat! (y)
Målar ni panelen två gånger innan ni sätter upp den?
Tack! 😀 Vi är nöjda med hur det blir!

Ja två strykningar där linoljan späds olika mycket och sista strykningen outspätt när det sitter på plats. Spikhålen blir rätt djupa så numera fyller jag dem med linoljebaserat fönsterkitt.
 
andersgd skrev:
Ja två strykningar där linoljan späds olika mycket och sista strykningen outspätt när det sitter på plats. Spikhålen blir rätt djupa så numera fyller jag dem med linoljebaserat fönsterkitt.
Kitta spikarna - snacka om överkurs men det blir snyggt :wow:

Vi kör också med Engwall & Claeson på vår fasad, men späder med terpentin - känns ännu lite mera "hard-core" ;)
 
krillek skrev:
Kitta spikarna - snacka om överkurs men det blir snyggt :wow:
Ja, lite överkurs är det. Har försökt justera djupet på spikpistolen men tycker ändå att den slår lite för djupt eller att man måste gå och efterslå. Så här blir skillnaden okittat och kittat.

Panelvägg med spikhål före och efter kittning, vissa spikhål djupt inslagna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitpanel med spikhuvuden, några kittade och andra okittade, i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


krillek skrev:
Vi kör också med Engwall & Claeson på vår fasad, men späder med terpentin - känns ännu lite mera "hard-core" ;)
Terpentin luktar gott! Jag valde bort det då det är rätt så allergent och det går åt lite mängder. Vill minnas att lacknafta också är billigare. Håller med om att terpentin är mer hard-core :)
 
andersgd skrev:
Att skarva kabeln till utgivaren borde väl inte påverka dess funktion?
Nej, men en skarv är alltid en möjlig felkälla. Hur bökigt är det att byta kabeln i hela sin längd? Alternativt, lägga skarven i en dosa på insidan?
 
  • Gilla
andersgd
  • Laddar…
Målar numera utan lösningsmedel - spär bara med linolja.
Sista strykningen utan utspädning.
Detta efter tips från min leverantör av linoljefärg, han gör så.
Fast han har förstås att tänka på arbetsmiljö och utsläpp.
Jag saknar lite doften av balsamterpentin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.