Hej! Jag har en liten kompressor från Biltema (15-24) med denna specifikation:

Fri avgiven luftmängd, 6 bar: 70 l/min
Genomlupen cylindervolym: 155 l/min

Jag undrar om jag köpa denna färgsprutan på Jula som har följande spec:

Flöde: 160-240 ml/min
Rekommenderat arbetstryck: 2-2,5 bar
Luftförbrukning: 170-280 l/min

Jag ska måla lite möbler med vattenbaserad snickerifärg. Kanske även måla lite köksluckor med samma färg.

Förstår inte alla begrepp och siffror då jag bara har detta som en liten hobby. Tacksam om ni svarar och förklarar hur det ligger till :) Tack!
 
Kompressorn var i minsta laget men man står aldrig och sprutar kontinuerligt, man ska byta bitar och får väl vänta tills kompressorn får upp trycket igen.

Men jag bara undrar, var ska du hålla till? En luftspruta kräver mycket ventilation.

Protte
 
prototypen skrev:
Kompressorn var i minsta laget men man står aldrig och sprutar kontinuerligt, man ska byta bitar och får väl vänta tills kompressorn får upp trycket igen.

Men jag bara undrar, var ska du hålla till? En luftspruta kräver mycket ventilation.

Protte
Tack! Så själva trycket borde funka bara att tanken med luft är liten så man får ta små bitar i taget? Har väl tänkt måla en dörr som störst kanske..

Jag håller till i en liten bod men har 2 dörrar öppna utåt så det drar igenom. Bryr mig inte om det kommer inte lite damm..
 
Kompressorn är inte oljefri, så du behöver en oljefälla eller liknande. Speciellt när det är vattenbaserad färg.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Kompressorn är inte oljefri, så du behöver en oljefälla eller liknande. Speciellt när det är vattenbaserad färg.
Yes jag har en vattenavskiljare mellan.

Jag kör nu med en mindre spruta från jula (länk) som funkar bra men skulle vilja ha en bättre, men jag vet ju inte om det kommer funka med min lilla kompressor.. Så därför ja frågar er :)
 
Använd gasmask då, även med vattenfärg.
Hör med JULA om de har grövre munstycken till sprutan, vattenfärg är tjockare än lösningsmedelsfärg och det blir inte bra att späda vattenfärg. Man kan alltid öka lufttrycket men det går mera luft och blir mer sprutdimma.

Protte
 
prototypen skrev:
Använd gasmask då, även med vattenfärg.
Hör med JULA om de har grövre munstycken till sprutan, vattenfärg är tjockare än lösningsmedelsfärg och det blir inte bra att späda vattenfärg. Man kan alltid öka lufttrycket men det går mera luft och blir mer sprutdimma.

Protte

Tackar! Ska kolla det! Har gasmask från Biltema men partikelfilter på istället för gasfilter. Eller rekommenderas gasfilter även vid vattenfärg?

Ska testa o höja trycket också om färgen är tjockare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.