Finns den? Antagligen inte men vi alla gör väll våra försök!

Vad är då tanken med den här tråden. Jo så här är det. Själv ska jag bygga en ordentlig arbetsbänk/monteringsbord för framtida snickeriarbeten. Men jag är säkerligen inte själv med planer och idéer så därför tänkte jag att vi hjälps åt att samla ihop diverse tips och idéer till en enda stor tråd.

Tanken med tråden är inte att bara fokusera på mitt kommande bygge (blir antagligen en separat tråd om det vad de lider) utan här kör vi fritt fram med frågor och funderingar på andra byggen så vi alla kan ta del av erfarenheter. Vad blev bra och vad gick åt pepparn så att säga med redan genomförda projekt?

Jag själv har utrymme för ett större bord men frågan är ju då vad är lagom och vad blir för stort? I mitt fall blir det en helt fristående historia (tänk Jay Bates stora bord typ) där tanken är att kunna jobba från 3 sidor, en av gavlarna ryker nog till spånslang och tryckluftsdoningar och så vidare som kommer ner från taket. Blir det för biffigt med en fullstor skiva 1,2*2,4m eller bör man gå ner lite till kanske 2*1? Man vill ju inte att det blir rena maratonet runt bordet bara för att man inte når diverse verktyg osv som ligger på bordet.

Såg nått klipp på tuben nån gång för länge sen på vad jag tror kallas "downdraft". Vad jag menar är spånsug/dammsugare ansluten till en låda under bänkskivan och sen många små hål genom bänkskivan. Ska funka bra att samla upp de luftburna dammet när man slipar men är den någon som testat ?!

Jag tänkte köra MFT mönster (3/4 hål) på bänkskivan men de finns ju lite olika alternativ. En enkel mdf skiva med stort hålrum under (hur mycket plats behövs för att få ner festool tvingar?) Eller så kan man ju limma ihop flera mdf skivor (eller annat valfritt material) och få en tjockare skiva och hålla sig till andra tvingar som bara sitter i hålen och inte som festools grejer som ska vikas in undertill.

Vad föredrar ni ?

En grej som jag definitivt ska ha med förutom så mycket förvaring under bänken som möjligt är en hållare för en rulle med täckpapp. Perfekt när man ska limma och inte vill söla ner skivan överallt.

Vad säger vi om framtång eller vad det heter som man normalt sett har på hyvelbänkar. Nått som är bra att ha eller räcker det om man har hål på sidorna av bänken för att fästa diverse tvingar? Fokus är inte att stå och handhyvla allt man ska bygga men de blir ju ändå tillfällen man behöver ha materialet på sidan av bänken.

Vad har vi mer som man bara måste ha och vad har vi för nått som man absolut inte en ska tänka tanken på att implementera i en arbetsbänk?!
 
Jag ligger precis i startgroparna för att bygga en ny arbetsbänk nu under hösten/vintern och jag har valt att bygga en modifierad "Split Top Roubo" med hårdvara från Benchcraft (Leg Vise + Tail Vise). Jag kommer att borra runda hål för "Bench Dogs" som följer MFT standarden och slutligen kommer blir det en utbytbar offerlist rakt över bänken så att man kan såga 90 graders snitt direkt på bänken med sänksågen och parfdogs utan att förstöra den. Om jag skall Såga vinklar så får jag lägga under en offerskiva så att jag inte såga i bänken.

Det viktiga tycker jag är att bänken är stabil så att den inte flyttar på sig eller vinglar när man arbetar på den och att det finns många möjligheter att spänna fast arbetsstycken så att arbetsställningen blir bra samt att bänkens höjd är anpassad efter dig som brukare så att du kan både stå och sitta bekvämt, det är stor skillnad om man är 150 cm eller 195 cm vad som är en bra och ergonomisk arbetshöjd. Tänk också på benutrymme under bänken så att man kan sitta bekvämt och arbeta d.v.s bygg inte förvaring under hela så att det stör för benen om du vill kunna sitta ner.

Min bänk kommer stå fristående mitt i verkstan och vara ca 65 cm bred , 240 cm lång och arbetsskivan blir ca 10 cm tjock så att man kan plana den igen ett antal gånger när det behövs (Bredden är för att min hyvel bara klarar att rikthyvla 31 cm breda arbetsstycken. bänken kommer att vara åtkomlig från alla fyra håll och damsugare, el (pluggit) och tryckluft kommer komma ner från taket mitt över bänken så att det alltid är lättåtkommligt.

En sista tanke att tänka på är om man vill kunna flytta bänken i framtiden av någon anledning är att den antingen går direkt ut genom dörren eller går att montera isär. Inte så roligt om man bygger en fin arbetsbänk och sen är den fast i rummet där den byggdes!

Bara mina tankar om arbetsbänk...

/ Jonas
 
Redigerat:
Jag är också på gång att bygga en ny arbetsbänkoch delar många av ts tankar.
I nuläget har jag en temporär arbetsyta som består av två bockar (Jay Bates design) och en fullstor plywoodskiva. Troligen kommer nya bänken att ha samma mått. Jag upplever den inte som för stor eftersom ytan är åtkomlig från tre av sidorna, den fungerar även som utmatningsbord för bordssågen.

Höjden på bordet ska vara samma som andra ytor för att de ska kunna samverka vid större projekt. Jag har även tänkt att det ska vara stabilt men flyttbart, vilket jag tänkte lösa genom att bygga in lyftpunkter för pallyften.

MFT-hålbild på toppskivan samt möjligheter att spänna fast saker vertikalt längs sidorna för att kunna jobba på kanterna av dörrar etc. Jag tänkte även integrera tång/skruvstycke nånstans, det är sällan man känner att det finns för många ställen att spänna fast saker på! ;) Förvaring undertill samt indraget el och ev tryckluft, alternativet är sätta vindor på väggen intill istället. Jag har även funderat på att integrera fräsbord i bänken, men i så fall med en snabbsänksfunktion för att få undan/ tillbaka stålet utan att tappa inställningarna.
 
själv skulle jag också behöva arbetsbänk/ hyvelbänk. Vet inte om jag ska bygga ajälv eller köpa. Någon som tips på sidor där det finns ide'er på bygga egen bänk.
 
L
Frågan är om man ska bygga en arbetsyta för träarbeten eller en arbetsbänk som tål lite tuffare tag. Jag fixar och donar ofta med tyger grejor. Så min senaste bänk byggde jag av 45x120 reglar som jag sammanfogade till en skiva, genom att skruva och limma en tvärsgående 45x120 under skiva. Och så bygga ben också då. Sedan lade jag två lager av byggplywood skiva över. som jag slipade och lackade. Bänken bultades fast i golvet, genom plåtvinkar och bult och plugg i betonggolvet.
 
Betula:
Mycket bra tänkt med benutrymme så man kan sitta. Det har jag missat helt. Själv kör jag nog en torsion Box historia som topp så man kanske kan lämna ena gaveln med lite extra uthäng så kan man utan problem sitta och jobba. Tål att tänkas på !


Pjodden:
Att flytta med pallyft är ju väldigt smidigt. Beror ju på vilken typ av bänk men har man som en sparklåda som ett kök så är det ju bara göra två "kanaler" under som passar. Annars bara lämna lagom med utrymme under nedersta hyllan/skåp eller vad man har.

Har tänkt bygga min bänk i stort sett bara i skivmaterial men känns som de blir flera ställen hela tiden som man skulle vilja köra riktigt virke.
Börjar inse att den där planerade plan/rikthyveln skulle behövas omgående, som typ alla andra maskiner man vill ha :wow:
 
Lyckades omkullkasta planerna helt igår kväll.

Satt och googlade lite bilder på bänkar för att få lite inspiration. Har för nått år sen lekt med tanken på ett höjdjusterbart bord men har inte funderat så mycket mer på de sen dess, förens igår.... Fick syn på den här bilden sen var de ju kört
Worktable.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så idag åkte man och impulsköpte ett lyftbord jag hitta på blocket. Har börjat skissa på lite idéer så får vi se var de landar. Lutar nog åt att de i framtiden blir att kompletera med en hyvelbänk i stil med vad betula ska bygga.

Lyften har intagit position. Bara resten kvar då. 20160721_181400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
När väderprognosen säger åska och regn så blev det inget med fasadmålningen..

Så har hittat lite tid att rita på arbetsbord 1.0. Tänkte köra helt i mdf så få jag se sen om man vill göra några ändringar osv så kanske de blir ett nytt om nått år eller så. Då kan man ju kosta på lite plyfa och göra den lite "finare" än bara mdf.

Illustration av ett arbetsbord ritat i MDF med mönster och utrymme för lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir ett par lådor i dom avlånga hålen tänkte jag. Tiden får visa om de blir bra med MFT mönster i halva bordet eller om man får köra Hela vad de lider.

Så nu blir de ut i garaget å börja producera nått också.
 
om man väljer att bygga en arbetsbänk av ett lyftbordet så vill jag bara flika in med en "varning"
Vi har ett sådant Svendborg på jobbet, väldigt praktiskt att kunna reglera höjden! Men under natten så sjunker det pga att den tappar trycket (hydrauliskt) tråkigt om man skulle ha lådor på undersidan som kläms sönder mm.
Är nog inga problem att svetsa dit en spärr och testa innan man lägger ner en massa tid på bordet :)
 
Enligt förra ägaren är det likadant på de här bordet så kommer ha det under uppsikt när jag belastar det. Finns en mekanisk spärr man kan fälla ner som gör att den bara kan sjunka en tredje del eller vad det kan tänkas va.
 
Blev inte så mycket garage tid idag som man hoppats på men fått ihop topp och botten skivorna iaf. Resten får bli någon annan dag om jag lyckas få ihop lite tid efter målandet.

Topp- och bottenskivor till ett arbetsbord med hålmönster, i ett garage fullt med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stora MDF-skivor utlagda på ett garagegolv, förberedda för ett byggprojekt, indelade i topp och bottensektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.