Hej alla,

Enkelstugan som beskrivs på: www.byggbeskrivningar.se/enkelstugan - går den att förstora litegrann?

Det största utförandet enligt ritningarna är 9927*6027 (mm) yttermått. Är det möjligt att bara lägga till till två takstolar (de sitter ju med cc600) och sedan lägga till motsvarande två bjälkar i golvbjälklaget och två väggreglar.

Därefter flytta ut ytterväggarna 600 mm åt vardera hållet. Då får man förstås en takstol med 1.2m större spännvidd, och längre golvbjälkar. Kan man bara dra ut avståndet mellan plintarna och bygga lite större?

Stugan är ju dimensionerad för dubbelkupiga tegelpannor, men om man väljer plåttak istället, minskar man inte belastningen väggarna då?

Innermåtten blir isåfall:

10011*6711 (mm)

och boytan blir: 67,18 kvm istället för de ursprungliga 51,88 kvm.

Är det helt galet tänkt?
 
Det bästa är att fråga Svenskt Trä som är huvudman för sajten och ritningarna. Kontaktuppgifter finns på sidan. Förmodligen går det bra att bredda stugan, men plintplan och annat kan påverkas så låt dem få svara på din fråga.
 
Ja visst kan du göra det. Jag skulle dock låta plintarna vara som på ritningen och lägga till för utökningen. Belastningen på väggarna förändras inte direkt eftersom du förlänger dem också. Men alternativ så klart, som nämnts, att tala med de som gjort ritningen ;)
 
Ja, de som ritat kanske bäst kan svara på frågan, men jag tänkte att det blir svårt för dem att svara att det går hur bra som helst (även om det gör det) med hänvisning till att dimensioneringen är gjord med hänsyn till måtten i ritningen och så landar vi på ruta ett igen.

Ja, det är klart - du har ju helt rätt om väggarna! Heh, tänkte inte på det.

Jag förstod inte helt hur du menar med "lägga till för utökningen" - skulle man kunna lägga till en rad om sex plintar 1.2 meter ifrån någon av de yttre plintraderna, och sedan förlänga varje plintrad med en plint till 1.2 meter i husets längdriktning?

Varför är plintraderna under huset 142 mm lägre än jämfört med de som bär upp de yttre bärlinorna? (Hoppas att det inte blir för omständigt att svara.)

Tack för svaren!
 
De inre bärlinorna ligger under golvbjälkarna och bärlinorna torde vara 145 mm

Protte
 
Ja, men naturligtvis. Tack för klargörandet, så är det såklart.

Jag undrade för att bärlinorna är 220 i höjd. Men sedan har en bjälklagsregel som är 70 hög spikats på invändigt och detta vilar på en syll som bygger 28. Urtagen för golvbjälkarna är bara 20.

220-50-28=142

Inte helt uppenbart tyckte jag, men nu trillade pengen ned. Tack.
 
Om du ska bredda så lägg hellre dubbla bärlinor isf att öka dimensionen på golvreglarna.
Minskad spännvidd gör väldigt mycket på svikten i golvet.

Protte
 
Ja, det låter logiskt. Det köper jag.

Jag har letat efter olika dimensioneringsprogram, men det är inte helt lätt att hitta. Finns det tabellverk någonstans för dimensioner och avstånd mellan plintar, eller finns det någon grov "mellan tummen och pekfringret" regel som man kan lära sig?

Kan man säga någonting generellt för tex enplanshus med bärlinor som är 45x220 och golvbjälkar som är 45x170 (båda i C24), eller utifrån några andra dimensioner och hållfasthetsklasser?
 
Har för mig att det är Svenskt Trä's hemsida som har lite olika dimensioneringstabeller. använde dem när jag byggde garage.
 
Yes, det stämmer - för spännvidder upp till tre meter. Mer än vad jag någonsin kommer att behöva, tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.