Vår snickare har satt bänkskåpen på 95 cm och därifrån till överskåpets ramp 50 cm.
Att nå till överskåpens hyllor blir alltså ngt högt... Bänkskivan är ännu inte på plats. Ingen kakling gjord. Men all el till överskåp satt.
Underskåpen sitter i vinkel och ett hörnskåp.
GÅR det att med inte allt för stor möda sänka skåpen 5 cm..?
 
Till att börja med kan man ju undra vad det är för låtsassnickare som inte har koll på standardhöjder eller kan bygga kök efter en ritning för det bör ni ju ha haft en ?

Undrar vad det är för kök för de flestas ben går inte att höja så mycket ens ?

Bara be honom... göra om och gör rätt...
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Som ovan säger gör om gör rätt..... Var ifrån är köket köpt? För mellanrummet mellan vägg och bänkskåpen på Ikeas kök bör vara mer än 50cm...... Vad är rekommendationen på ditt kök?
 
Ikea kök. Underskåp inkl 4 cm bänkskiva möter titalt 92 cm. Frpn bönkskiva till överskåps undersittabd täckramps kant mäter det 50 cm. Vänjer mig (?), men det är 2-5 cm för hög bänkskåp och 5 cm för högt sittande överskåp. Åh så nedrans irriterande!
Ska prata med snickaren. Hoppas det går att sänka...Borde han göra det? Vi hade inga mått på ritningen för dessa höjdmått.
 
Man kan i princip sätta dem hur man vill men har man högskåp i samma uppställning är det viktigt att hålla rätt mått för att nedankant på bänkskåpen samt ovankant på väggskåp ska linjera med högskåp.
Är bara så trött på Ikea som ska ha andra mått än alla andras standardmått. 😴
 
Bänkskåpshöjden är standard på 88 cm med METOD´s 80´s-stommar som jag gissar att du har. Många tillverkare rek just 50 cm mellan bänkskiva och väggskåp så jag skulle säga att det är satt enligt standardmått. Du/ni lär få köpa några extra timmar om ni vill sänka väggskåpen tyvärr :(
 
Ikeas mått är 88cm och 4cm bänkskiva samt 8cm låg sockel medan i princip alla andra håller sig med 87cm och 3cm bänkskiva vilket jag vill påstå är standarden idag och har varit ganska ska länge.
Sen skiljer det sig lite grann om man har 150mm sockel och 720mm bänkskåp eller t.ex 166mm sockel och 704mm bänkskåp men fortfarande är det 870mm höjd och i princip alla utom Ikea kör oftast med 30mm bänkskiva.
 
Jonatan79 skrev:
Bänkskåpshöjden är standard på 88 cm med METOD´s 80´s-stommar som jag gissar att du har. Många tillverkare rek just 50 cm mellan bänkskiva och väggskåp så jag skulle säga att det är satt enligt standardmått. Du/ni lär få köpa några extra timmar om ni vill sänka väggskåpen tyvärr :(
Om de nu ska sitta på 88cm plus 4cm bänkskiva så är det väl 92cm och då sitter TS 3cm högre ändå ?

3cm i min värld är galet mycket fel iaf ;)

...för jag tycker 92cm är på tok för högt redan... :x
 
Åh f_n, var visst för nykter för att läsa rätt igår. Ja då är det konstigt att snickarn satt bänkskåp för högt för då kan juninte sparksockel passa heller. Be honom sänka bänkskåp och påpeka att då måste ju även väggskåp ner och markera ut måtten åt honom på väggen :)


Paul-Staffanstorp skrev:
Om de nu ska sitta på 88cm plus 4cm bänkskiva så är det väl 92cm och då sitter TS 3cm högre ändå ?

3cm i min värld är galet mycket fel iaf ;)

...för jag tycker 92cm är på tok för högt redan... :x
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Men om det är IKEA, så har jag för mig att benen går inte att höja mer än 10mm, så hur har snickaren lyckats sätta skåpen så högt? Dessutom blir det ju då ca 30mm luftspalt mellan sockel och undersida stomme.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
befolkningen blir längre o längre, standarden med 90cm bänkhöjd är gammal och ändras nog snart till 95cm! :)
 
Personligen tycker jag 90 är lagom och jag e strax över 180 men visst är det en smaksak.
 
BirgitS
Jag tolkar inlägg 4 som att det är 92 cm till bänkskivans överkant, att det korrigerar siffran i trådstarten.

På 50-talet var höjden på arbetsbänkar 85 cm och då avpassat för att kvinnor var 160 cm långa i genomsnitt, det ändrades sen på 60-talet till 90 cm eftersom kvinnor då var kring 170 cm. Med mäns intåg i köket är det väl troligt att många kommer att tycka att ytterligare en höjning vore bra.
 
På ett Ikea kök ska du inte ha ett så litet mått som 50cm mellan stommarna. Väggskåpen är rätt djupa och kommer skymma sikten på bänkskivan, har du sedan köpt deras belysning kommer den lysa fel på bänkskivan.
 
Ögonfröjd skrev:
På ett Ikea kök ska du inte ha ett så litet mått som 50cm mellan stommarna. Väggskåpen är rätt djupa och kommer skymma sikten på bänkskivan, har du sedan köpt deras belysning kommer den lysa fel på bänkskivan.
Att man inte ska ha kan man väl inte säga för Ikea liksom alla andra måste ju ha ett mått att följa vilket förvisso bara är viktigt när man har högskåp i en uppställning med bänkskåp och väggskåp. I annat fall förstår jag din tanke. Men det går bara att frångå om mm bara har bänk och väggskåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.