Har skrivit på kontrakt med Bahnhof om att dra villafiber för 14000kr. Skrev på i mars och de skulle blåsa fiber mellan april och juni. Fick först information om att de skulle höja priset 4000, sedan ändrade de sig till att de ursprungliga 14000 gällde.

Efter det var det helt tyst. Hörde av mig flera gånger i maj ang när installation skulle ske, fick höra att allt är ok och att det blir installation i juni. När jag kontaktade dem förra veckan säger de att installationen planeras att göras november 2017 (!). I kontraktet står det att vi är bundna till kontraktet i 5 år samt att det kostar oss 8000 kr att frånträda kontraktet innan 5 år har gått. De å sin sida verkar inte ha några skyldigheter enligt kontraktet utan kan skjuta upp installationen om de har "skälig anledning" samt får frånträda kontraktet utan anledning. Enligt konsumentrådgivare är kontraktet fullt av oskäliga villkor.

Har tidigare haft goda erfarenheter av Bahnhof men det här tycker jag är riktigt dåligt och tänkte att jag ville varna andra att tänka efter innan ni tar ett erbjudande från dem. Är det billigt kanske en ska fundera kring varför det är billigt...
 
Det känns som om detta inte är förenligt med konsumenttjänstlagen?

Jag är inte jurist och jag har inte sett de överenskommelser du träffat med Bahnhof. Men det känns onekligen som att §24 och §25 i konsumenttjänstlagen känns tillämpliga i detta fall?

Har du kvar någon form av dokumentation (brev, mailkonversation eller dylikt) där de nämner att de skall utföra arbetet mellan april-juni så har du nog tillräckligt kött på benen för att häva avtalet.

Konsumenttjänstlagen är icke-dispositiv så man kan inte avtala bort denna (kan vara värt att känna till när du går igenom ditt avtal med Bahnhof).
 
5 år är lång tid i detta sammanhang. De flesta andra större aktörer förbinder sig att bygga nät inom två år från avtalstecknande.
 
Jag har anmält villkoren till konsumentverket och haft kontakt med konsumentrådgivare. Jag tror att om vi ligger på kommer vi inte behöva vara bundna till kontraktet. Tyckte ändå att det var bra att varna andra.
 
B
De måste nog backa på det där med 5 år, för de tär ju en Skanova-fiber som de beställer, och den är ju reglerad av PTS.

Finns inte en möjlighet i världen att de kan låsa den i 5 år. kanske inte ens 2 år, däremot kan de ju ha villkor på att du förbinder dig köpa en tjänst i 2 år, och då är det ju dumt att flytta Skanovas fiber till någon annan KO, eftersom du ändå betalar för tjänsten..

låter som de kört en rövare, men skulle det sättas hårt mot hårt så kan de bara låsa dig för tjänsten, aldrig själva fibern.
 
Annapanna78 skrev:
Jag har anmält villkoren till konsumentverket och haft kontakt med konsumentrådgivare. Jag tror att om vi ligger på kommer vi inte behöva vara bundna till kontraktet. Tyckte ändå att det var bra att varna andra.
Det kan inte vara OK och juridiskt bindande kan jag tycka... Meddela gärna vad konsumentrådgivaren säger och prata ev. med ARN också...
 
Jag sitter i en liknande sits, skrev på för Bahnfof, priset höjdes. Det skulle installeras i Maj Juni enl. besked jag fick. Nu har jag fått besksed om att det sker senast i Augusti i år.

Jag har inte läst allot det finstilta i avtalet, men jag antar att 5 års bindningen (om den finns även i mitt avtal) gäller att de kan installera inom 5 år, utan att bryta sitt avtal.

Vid mina kontakter med Bahnhof så har jag muntligen uppfattat det som att jag kan häva om jag inte är nöjd med förseningen som gäller nu. Vad de säger om jag faktiskt skulle göra det är ju en annan femma...
 
De fem åren gäller även om man byter KO till Opengiga. Jag har ifrågasatt detta men dom framhärdar att jag är låst i 5 år, även efter driftsättning. Jag gissar att detta anses vara oskäligt sett till avtalsvillkorslagen, men säker är man ju inte innan saken prövats.
 
B
Det kan inte vara möjligt... Dags att kolla upp vad som gäller Skanova-fibern... Det avgör.
 
B
Nu börjar jag ringa PTS...
 
Det är inte PTS som styr utan Marknadsdomstolen som löst dessa tvister tidigare.
 
B
Inte när det gäller regleringen av villa-accessen... Där är det PTS regelverk kring den som gäller. (Bara Skanovas fiber)....
 
B
Ansvarig på Bahnhof ska ringa mig när han är tillbaka från semestern...
 
Boan skrev:
Inte när det gäller regleringen av villa-accessen... Där är det PTS regelverk kring den som gäller. (Bara Skanovas fiber)....
Kan du peka på någon dokumentation så att jag kan läsa mer?

När jag googlat på detta med avtalstider för telekombolag så är det Marknadsdomstolen som tagit upp detta och man har hänvisat till AVL.
 
Boan skrev:
Inte när det gäller regleringen av villa-accessen... Där är det PTS regelverk kring den som gäller. (Bara Skanovas fiber)....
Vad menar du med detta? Det finns många som drar fiber direkt till villor, Telia/skanova är en av dem. Telia har en llub lik produkt som operatörer kan köpa, men den är väl ännu inte reglerad? Oavsett, även om den är reglerad lär ett femårigt avtal få svårt i marknadsdomstolen. Det är ju tex inte ok att ha längre bindningstid på övriga telekomabonnemang än 24 månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.