Precis satt min första Vatette plast koppling (20 mm lk slang pex).
Blev lite fundersam över att man ska dra två varv efter handdragning.
Man kan se att slangen pressats ihop.

Men det ska vara så?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Ja, två varv enligt monteringsanvisningen.
 
Satte en prick på för att veta hut många jag dratt :wow:
 
Krilleman
JE888 skrev:
Satte en prick på för att veta hut många jag dratt :wow:
Topp-tips! (y)
 
Vatette pratar även om att dra tills det stummnar, är det att dra lite lätt med nyckel ett halvt kvartsvarv ungefär?
 
Krilleman
Dubbelmuttern/vatette stål dras till det stumnar.

I "stål"-anvisningen är det bara för att det är olika ytterdiameter på stålrör från förr. Alltså svårt att säga exakt hur mycket man ska dra beroende på stålrör.

I fallet dubbelmutter brukar jag dra tills det tar lagomt mycket stopp. Tanken är ju inte att du ska dra sönder grejorna. Har aldrig läckt för mig.
 
Ok tack (y)

man kan ju alltid dra lite försiktigt och sedan lite till om det skulle läcka
 
Har nu dragit både koppar 22 och pex 20 klämringskopplingar/plasthylsa och det höll tätt :)
Min upplevelse var att det är mycket tyngre att dra koppar klämringskopplingarna enligt monteringsanvisningarna jämfört med pex. På koppar drog jag "för kung och fosterland" utan att att nå antal varv, så jag nöjde mig och det håller tätt ändå. En annan reflection är att om man väntar lite och drar muttern lätt bakåt så blir det enklare att dra lite till (koppar).

En besvikelse var dock vinkelstöd för pex. Jag tänkte dra 25mm pex mellan värmepanna och gv.fördelare och vinklar med stöd (bild). Men det var extremt svårt med 25mm pex, och jag undrar varför det ens finns? Stöden skär in i slangen och skadar den och det känns inte stabilt alls.

Nu funderar jag på att använda 28mm koppar och vinkelkopplingar istället, blir dock mycket dyrare.

rörhållare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cjhed
  • Laddar…
JE888 skrev:
- - - En annan reflection är att om man väntar lite och drar muttern lätt bakåt så blir det enklare att dra lite till (koppar). - - -
Man ska väl ändå alltid lossa och dra åt igen för att undvika spänningskorrossion, har jag lärt mig.
 
Krilleman
Precis, punkt 5 i monteringsanvisningen.
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/633257_klamringskoppling.pdf

Kör på koppar eller elförzinkade rör. Blir både stabilare och snyggare. Och någom klammring på vägen till fördelaren är också på sin plats!

Dom där bockstöden är bara skräp i grövre dimensioner. 16 fungerar hjälpligt.

Uponor har utvecklat "flipflex" som är mycket bättre! Finns i dimension 16-20 & 21-25. Eftersom det är en rund hylsa som man trär på över slangen så skär den inte in på samma sätt.

5551_1_1.jpg
 
flipflex ser stiligt ut! Borde skicka tillbaka stöden till tillverkaren...

En fördel med koppar är att om man vill återanvända röret/kopplingen så är det bara att kapa och skaffa en klämring för 16kr. Klämhylsor däremot finns inte separate i större storlekar så det blir ett helt nytt sett med mutter och allt.
 
Redigerat:
Det stödet du använt är väl till för 25mm ytterör, inte mediaröret?
Jag har nyttjat de med gott resultat, dock bara med ytterrör, inte direkt mot mediarör.

AluPEX har jag böjt med en fjäder eller försiktigt mot knätet, och de har hållt form väl (22mm).
 
Har fått dit kopparrören och kopplat in en slinga nu. Än så länge tätt :)
Rekommenderar fast nyckel för att dra klämringar, särskillt grövre dimensionener som dy28.

fördelare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Någon form av upphängning på kopparrören skulle inte vara fel heller! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.