Tänkte skapa en tråd för dessa modeller då jag inte direkt kan hitta någon för dessa två i en samlad tråd.

Mod kan väl klistra om det passar sig.

Någon som har testat de olika klippmönster? Vilken tycker ni funkar bäst?
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Inte mycket som hänt här inte...

Antingen behöver Honda ägare inte söka sig till forum för det är aldrig något fel på dem, eller finns det inte många sålda!

Men antagligen är det de förstnämnda :)
 
QUOTE=b0dd3;2502276]Inte mycket som hänt här inte...

Antingen behöver Honda ägare inte söka sig till forum för det är aldrig något fel på dem, eller finns det inte många sålda!

Men antagligen är det de förstnämnda :)[/QUOTE]

Hej
Köpte en Mimmo 310 tidigt i våras på mässa. (2 st faktiskt, en till mig o en till svärfar) Hans har vi inte rört en enda gång, har bara gått o gått sen början av januari utan ett enda stopp. Min har stannat några ggr då jag försökt få så lite oklippt gräs som möjligt i kanter vilket medfört att den kanat ner i nån rabatt men är ju snarare mitt fel än klipparen.
Är nog som du säger att man tänker inte så mycket på den när man väl fått igång den. Man kommer bara hem o det är nyklippt på em, precis som det ska vara.
Har fått lyfta den 2 ggr o gjort rent knivarna då gräset fastnat på dem. Men beror ju på hur "klibbigt" gräset är.
I övrigt kör jag på klippmönster slumpmässigt o anv inte spiralklippning. Inget behov av det heller.
Har man en inte för stor trädgård ( under 900kvm) är den suverän då den inte behöver gå mer än ca 4-6 timmar om dan för o lätt hinna med då den avverkar fort i normalfart.
Man kan ställa in den i flera steg med lägre hastighet på hjulmotorer o knivtallrik för den ska gå tyst på natten. Anv denna funktion på dan då den smyger o slipepr smälla så när den kör in i hinder.
Mkt bra funktion.
Nä det är överlag en mkt bra klippare inte långt från Husqvarna o på en del saker bättre.
Tex när den närmar sig slingan rampar den ner farten itället för o tvärstanna,mkt snyggt!!;) Inte sett nått annat märke som beter sig så.
 
Vad är det som du tycker skiljer emot husqvarna, och vilken modell är det du isåfall jämför med?

jag står i valet och kvalet imellan en Miimo 310, eller en HQ 310.

Ca 600 - 700 kvm gräs som ska klippas,

HQ kan jag få för ca 15 tusen, installerad och klar
Honda för 17,600
 
Svårt o jämföra HQ 310 med miimo 310 då Hondan klara dubbla kapaciteten i yta. Så man behöver ju upp på HQ 420 för o jämföra kapacitet tycker jag. O då är ju hondan ca 5000kr billigare.
Vi köpte vår till mässpris med hus till bättre pris men är
nog svårt pruta på dom nu när de säljer som smör.
Installera själv går på ca 3-4 timmar o spikar man slingan är det mkt
lättare om man vill efterjustera anser jag.
Det jag saknar på Hondan är guidekabeln, den måste stå längs med slingan vilket jag tycker är lite besvärligt. Annars tror jag inte du skulle bli besviken på Hondan. Är inte jag iaf.
 
Jo iofs.. men om man bortser ifrån kapacitet. jag har inte ett behov över 1000kvm. Så det var mer om det var något generellt med Honda´n som du inte var nöjd med.

Det ingick installation, utan så är priset samma som jag förstod det ;)
 
Mm kapaciteten är nått o fundera på. Är jätteskönt o kunna klippa av det på minder än 6 timmar anser jag. Så man kan anv trädgården när man är hemma.
310 måste stå still 6 timmar per dag.
Nä inget jag är
missnöjd med den gör sitt jobb mkt bra. Tror absolut du blir nöjd med HQ med rent klippmässigt om du väljer den. Tror inte det skiljer mkt på klippresultatet mellan dom. Hondan har obrytbara knivar vet inte hur HQ har faktiskt.
 
Just det med knivarna är ju ett stort plus om man har småbarn som jag. Och vilotiden....
 
Ja har du barn är knivarna ett plus.
Sen är det bra med mkt överkapacitet, tro mig så du slipper ha den gående hela
dan. Är suveränt när den är klar med gräsklippningen kl 14 på dan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.