Huset är från 1911 och har en tidstypisk källare. I det källarrum som från början varit tvättstuga är tanken att vi skall uppdatera detta till en fräsch tvättstuga med gott om utrymme.

I sig är utrymmet relativt fräscht. Gjuten platta, målade betongväggar/putsat tegel samt någon spånplatta i taket. Vatten och el finns draget och så ett avlopp i golvet. Takhöjd runt 205.

Problemet är dock golvet, det är väldigt ojämnt, mycket på grund av en murad förhöjning i golvet där den gamla vedeldade bykgrytan stod en gång i tiden (i planlösningen nedan i hörnet mot toaletten/murstocken). Att flyta golvet för att jämna till övervägdes, men ratades till förmån för att helt enkelt bila upp alltihop och gjuta nytt. Detta då vi även vill bila upp och byta golvbrunnen vilket även leder till att vi lika gärna kan ta avloppsrören på samma gång. Alltså som vanligt med renoveringar, börja med en liten bit, så är det lika bra att ta ytterligare lite när man ändå är igång. Aktar man sig inte har man sedan tagit hela huset.

Här är planlösningen, hafsigt ihopslängd men illustrerar rummet, angränsande rum (pannrum) samt placering av samtliga golvbrunnar.

Tvättstuga_planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sagt och gjort, för 18 månader sedan (!) började jag med att riva den gamla uppreglade träväggen som satt mot innerväggen i rummet samt de gamla vattenrör som dolde sig bakom. Det vattnet har varit urkopplat ett antal år, så det var bara att såga med multicuttern. Det var inte direkt fräscht, men inte så mögelinfesterat som jag trodde det skulle vara. Mest bara gammalt och dammigt.

Därefter stod projektet i stå pga tillökning i familjen och funderande på vad vi egentligen skulle göra med hela rummet.
 
Nu i våras tog vi kontakt med snickare som vi anlitat tidigare för att komma vidare. Då de hade fullt upp fram till hösten bestämde vi att jag kan riva och gräva ur, så bygger de upp sedan. Med lite tur hinner vi lägga betongen före sommaren så att den hinner brinna under semestern.

Fram med borrhammaren och börja knacka golv alltså.

IMG_3529.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gick smidigare än väntat. Betongen var runt 5-7cm tjock i hela rummet och lätt att knacka loss, FÖRUTOM där den lilla betongsulan för bykgrytan stått samt en ”ränna” från golvbrunnen och ut mot ytterväggen (dvs från golvbrunnen och snett nedåt höger i ritningen ovan. I bilden har jag precis börjat bila där, mellan golvbrunnen och tvätthon).
 
Snickaren skrattade lite åt mig när jag sa att jag tänkte köra med borrhammaren, men den har inte svikit mig innan (förutom på en grindstolpe i betong som tog mig flera kvällar att knacka ner, den var brutal).

Däremot var ljud och damm ett problem. Eller ja, ett irritationsmoment kanske. Jag körde med rejäl mask, Peltor-kåpor och så öronproppar innanför det.

IMG_3537.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Testa stor slägga.
Vi har nyss bilat ur källaren och på vissa partier var släggan det effektivaste verktyget.
Delarna blev även större så det gick lättare att bära ut.

Jag är inte avundsjuk på ditt projekt. Har precis avslutat bilning och utgrävning, så nu är vi på väg uppåt igen
 
Nåväl, just det att jag inte vet hur avloppen går i källargolvet gjorde att jag ringde kommunens VA-avdelning för att fråga lite. De kunde inte ge mig mer besked än att vi ansluter till gatan i andra änden av huset, men det var ju fullt möjligt enligt mannen jag pratade med att vårt avlopp gick ut på tvättstugesidan och gjorde en sväng runt hela huset. Enligt hans mening har folk hittat på allt möjligt hyss med hus genom tiderna. Min misstanke var alltså att avloppet låg i den hårdare gjutna ränna i golvet som då var 180 grader fel mot vad det borde vara.

Så här var min teori om avloppens koppling och riktning utifrån de spår jag kunde se i betongen från tidigare uppbilning och igengjutning samt var brunnar och annat finns:

Tvättstuga_planlösning2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försiktigt bilande visade dock att avloppet inte alls går åt det hållet. Istället försvinner det från golvbrunnen snett in mot närmsta vägg. Däremot hittades ett gammalt rostigt järnrör precis förbi golvbrunnen och ut under ytterväggen där man någon gång före 50-talet bilat upp och gjutit igen. Min första tanke var att det var inkommande elkabel då denna skall finnas någonstans i närheten. Röret var däremot tomt och vi konstaterade att det är den gamla vattenledningen.

Den gav initialt upphov till oro då det rann in vatten från ytterväggen där röret helt plötsligt bara var avkapat. Visserligen höll sig vattnet under den nivå vi kommer att vara på egentligen, men ändå inte helt bra känsla.

IMG_3579.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror att man vid omdränering av huset kapat av röret på utsidan. Men varför rann det då in vatten? Det var dessutom såpass mycket att det fylldes på med ett par liter över en natt. Nu en månad eller två senare utan att det dykt upp mer vatten räknar vi med att det helt enkelt bara vad det gamla vattnet som inte kunnat rinna undan tidigare. Marken är riktigt kompakt lera och släpper inte igenom mycket alls.
 
fgo skrev:
Testa stor slägga.
Vi har nyss bilat ur källaren och på vissa partier var släggan det effektivaste verktyget.
Delarna blev även större så det gick lättare att bära ut.

Jag är inte avundsjuk på ditt projekt. Har precis avslutat bilning och utgrävning, så nu är vi på väg uppåt igen
Körde faktiskt hela rummet med borrhammaren. Det var i princip bara att hålla inne knappen och gå och dutta den i golvet med jämna mellanrum så sprack betongen sönder. Sedan bar jag upp allt i hinkar, två åt gången, upp med fyra i skottkärran och sedan vidare. Mycket smidigt!
 
  • Gilla
Fjojtmehmet
  • Laddar…
Med hela tvättstugegolvet borta vände vi blicken mot att hitta ett ställe att skarva avloppsröret på. Helst utanför detta rum för att inte behöva göra åverkan på golvet den dag vi vill byta resten av rören.

In i angränsande pannrum alltså. Precis vid väggen finns ytterligare en golvbrunn. Ett rimligt antagande är att denna ansluter till samma avloppsstam.

Lite ytterligare bilande visar att det inte alls är på det viset. Denna golvbrunn ansluter till ett avloppsrör som går tillbaks in i tvättstugan. Det är dessutom placerat precis vid sulan för murstocken, så detta rör leder antagligen hela vägen runt densamma och vidare någonstans. Jag vet inte vart, men det är fristående från avloppet vi är intresserade av.

Avloppen går alltså såhär:
Tvättstuga_planlösning3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en översikt i tvättstugan där jag grävt upp för det gamla vattenröret:
IMG_3819.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och lite närmare på den gamla spygatten och röret som försvinner in under väggen mot pannrummet:
IMG_3822.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom avloppet går som det gör kommer vi att byta/lägga till allt i tvättstugan så att det som finns där är helt nytt rakt igenom. Skarven mellan det nya plaströret och det gamla cementröret får bli i angränsande pannrum. Den gamla golvbrunnen i pannrummet lämnar vi och där gjuter vi bara igen alltihop och får se om det blir ett byte i framtiden.. Men varför det avloppet går åt helt fel håll är jag väldigt nyfiken på!

I pannrummet lyckades jag dessutom bila av de gamla oljerören från tanken till oljepannan så det rann ut lite gammal brännolja. Det luktade sådär, men nu är det okej igen. Mindre bekymmer på vägen.

Nedan en bild från pannrummet. I förgrunden ser man åtminstone ett oljerör som är avkapat och uppböjt. Till höger om spygatten syns sulan för murstocken och teglet till höger i bild är det gamla fundamentet för pannan som åkte ut för tjugo år sedan.

Pannrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att förtydliga hur jag valde att göra med massorna som bilades och grävdes upp följer en förklaring.

Jag provknackade först ett litet hål i golvet för att få en känsla för tjockleken. Därefter gjorde jag en uppskattning på hur mycket jord vi skulle gräva bort under. Denna volym*3 gav mig den uppgrävda volymen, dvs med mycket luft i. Baserat på detta kollade jag sedan över alternativ till att få bort alltihop.

Jag övervägde att hyra släp=dyrt, tidspressat, många vändor till tippen samt att behöva stå där och skotta jord och betong. Nej tack.
Även att hyra en container och få in den på tomten. Snickaren sa "inga problem, den backar dom in lätt" men firman jag pratade med tyckte att det var bättre med storsäck (som jag också hade på listan).

Det blev alltså storsäck. Jag åkte och köpte fem stycken 1,5m3-säckar för någon dryg femhundring och kan fylla dem bäst jag vill. Upphämtning ligger på nånstans runt 1500/h, så jag gissar på en tusenlapp för hämtningen. Alltså under 2000:- och då slipper jag halva jobbet med att bli av med skiten och har ingen tidspress!

Arbetsgången blev alltså (som jag även skrivit i ett svar ovan) att bila i källaren. Sedan fylla fyra hinkar, bära upp dem två och två och ställa i skottkärra utanför källartrappen. Därefter rulla skottkärran runt huset och hälla ut hinkarna i storsäckar vid infarten. Det här gick mycket fort. Klart snabbare än jag räknade med från början.

Enda nackdelen är att säckarna har "säckat ihop". Framförallt en som var fyllt med enbart jordmassor har vikt sig efter rejält regnande (skulle täckt över), så jag får lasta om lite. Det som är uppgrävt nu fyller fyra säckar, så jag har en extra och den kommer väl till pass för detta.

Jag kommer iaf att använda detta tillvägagångssätt om jag skall göra ett rum till.
 
  • Gilla
jockeping och 1 till
  • Laddar…
Och slutligen (för stunden) så är projektet i stå igen.

Just nu väntar vi sedan ett par veckor på snickaren som skall komma med rörmokare för att planera var och hur vi lägger avloppen och hur vi skall lösa hela den biten.

Medans jag väntar på detta tänkte jag få ner de två storsäckar med makadam jag har ståendes på gräsmattan och som skall bli underlag. Här är jag dock lite tveksam.

Från början var takhöjden någonstans runt 205-210 beroende på var man stod i rummet. Vi vill inte under 200, utan gärna hålla oss till 205.

Taket kommer att sänkas med runt 15mm. Befintliga takskivor åker ner, vi ser över utrymmet däröver och isolerar/fixar där det behövs och sätter sedan in dubbelskivor samt infällda spotlights. Detta är snickarens förslag och det låter vettigt.

Vad gäller golvet har vi nu bilat och grävt ut såpass att vi är 10cm under tidigare golvnivå. Problemet är att detta är 5cm under väggarnas nederkant. Vi har alltså inte väggar som går djupt, har sula eller något, utan huset är i princip byggt så att man grävt en plan grop, byggt väggarna och sedan på jordgolvet däremellan hällt ut betong för att skapa sig ett golv.

Jag vacklar mellan att antingen gå på snickarens förslag: makadam, armerad betong, lite flytspackel, klinker, samt att eventuellt minska på lite makadam till förmån för lite frigolit, men det blir inte mer än ett par cm. Är det ens värt det?

Eftersom vi har ytterväggarna så grunt under kommande golvnivå känns det som om det är svårt att göra något annat än att fylla på makadam ett par cm och sedan gjuta på detta.

Är det dessutom någon idé med någon duk/plast eller stjälper det mer än hjälper i detta fall? När det gäller detta tar jag gärna emot lite mer tips och idéer om hur man kan göra.

Om någon har idé om hur man kan få in golvvärme är även det toppen. Vi har vattenburet till radiatorer i hela huset så det blir att shunta in sig på detta system i så fall och slingan finns nära tillhands om det är möjligt.

Så just nu är vi alltså på en höjdberäkning ungefär i stil med: 220cm (just nu), -5cm makadam, -7cm betong, -1 eller -2cm flytspackel, fix och klinker. = 205cm.

Alternativt samma som ovan, men byta 2-3cm makadam mot frigolit. Visst hade 30cm frigolit varit toppen, men det går inte. Jag tänker dock att största skillnaden görs på första centimetrarna, eller?
 
Har du något bärande på plattan eller är det som hos oss: en tunn kaka som skapar golvet och alla väggarna står på egna sulor?
Isodrän och epscement så får du lite isolering iaf, sen flyter du in golvslingorna
 
När du säger väggarna underkant. Menar du ytter eller innerväggar då? Är det en bärande vägg eller ej? Om det är en bärande vägg så vet jag inte riktigt om detta funkar, men annars borde de gå att gräva ut lika högt och brett som ett lecablock är. Alternativ tar man två lecablock, ett högre och ett lägre. Så de blir mellan 20 å 30cm under väggen. Fast på en längd motsvarande ett lecablock. Jämnar av marken med makkadam under blocken och sedan skjuter in den under väggen. När de väl är där så undergjuter man sista cm med expanderbetong så att väggen vilar på lecan. När man gjort en sektion å 50cm tar man nästa sektion och så fortsätter man runt alla väggar. På så sätt kan man sänka väggen. Finns nån tråd här på forumet om några som gjuter väggar under sina nuvarande vägar. På så sätt så sänker de golvet nån meter i alla fall för att skapa ett fullhögt källarrum istället för typ kryputrymme.

Eller blir det för mycket jobb att sänka väggarna? För då får du in ordentligt med isolering, i alla fall en 10-15 cm, till och med lite mer och en bra kaka med betong på det.
//Tobben
 
fgo skrev:
Har du något bärande på plattan eller är det som hos oss: en tunn kaka som skapar golvet och alla väggarna står på egna sulor?
Isodrän och epscement så får du lite isolering iaf, sen flyter du in golvslingorna
Varken bärande eller sula, väggarna står bara helt fritt direkt på mark. Golvet är en tunn kaka gjuten efter att väggarna kom upp.
Har kikat på både isodrän och eps, ska kolla vidare på det.
 
tobben87 skrev:
När du säger väggarna underkant. Menar du ytter eller innerväggar då? Är det en bärande vägg eller ej? Om det är en bärande vägg så vet jag inte riktigt om detta funkar, men annars borde de gå att gräva ut lika högt och brett som ett lecablock är. Alternativ tar man två lecablock, ett högre och ett lägre. Så de blir mellan 20 å 30cm under väggen. Fast på en längd motsvarande ett lecablock. Jämnar av marken med makkadam under blocken och sedan skjuter in den under väggen. När de väl är där så undergjuter man sista cm med expanderbetong så att väggen vilar på lecan. När man gjort en sektion å 50cm tar man nästa sektion och så fortsätter man runt alla väggar. På så sätt kan man sänka väggen. Finns nån tråd här på forumet om några som gjuter väggar under sina nuvarande vägar. På så sätt så sänker de golvet nån meter i alla fall för att skapa ett fullhögt källarrum istället för typ kryputrymme.

Eller blir det för mycket jobb att sänka väggarna? För då får du in ordentligt med isolering, i alla fall en 10-15 cm, till och med lite mer och en bra kaka med betong på det.
//Tobben
Både ytter- och innerväggar är byggda likadant. Ytterväggar är betong (eller betongblock) och innerväggar är murat tegel. Sitter inte såpass till att jag kan rita en skiss nu, men tänk dig att du gräver en grop och gör marken helt plan. Sen börjar du bygga helt raka väggardirekt på backen utan sula, dvs samma tjocklek helt igenom. På marken mellan väggarna häller du sedan ut betong för att skapa ett enkelt golv.

Jag räknar med att samtliga väggar är bärande. Huset är i grunden byggt som fyra rum kring en central murstock, och tvättstugan är ett av dessa rum. På våningen över är visserligen nära på samtliga väggar rivna, men det sitter kvar bjälkar i taket.

Jag har sett tråden du refererar till och tanken har slagit mig. Snickaren avråder mig från det och jag är tveksam jag med. Hade jag inte haft runt två meters takhöjd utan bara 1,80 eller så, så hade jag nog tänkt på det en gång till, men nu känns arbete+risk större än vad det ger.

Det jag funderar på är vad det kan ge i energibesparing att lägga in minimalt med isolering. Jag tänker mg att även en centimeter gör stor nytta kontra noll centimeter. Typ som att sitta direkt på bar mark eller att sitta på ett tunt liggunderlag.

Men oavsett vilket av detta det blir, så blir det lite makadam underst. Där har man väl ingen nytta av markduk eller plast eller liknande? Just så jag inte börjar skyffla in makadam och sen kommer på att det skall ligga något underst mellan jord och makadam?
 
Ska följa denna tråd. Har rätt likartade förutsättningar, men ligger nog ett par år framåt i tiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.