Hej,

Ska bygga en stuga på tomten på ca 40 kvm. Den kommer ligga 20 meter från huset och ska ha golvvärme som jag ska lägga i kulvert i marken.

Nu funderar jag på det här med varmvatten. Det kommer ju säkert ta 45 - 60 sekunder innan varmvattnet når stugan. Hur löser man detta? En liten varmvattenberedare som sköter tappvattnet, eller finns det någon annan variant?
 
VVC, varmvattencirkulation, en liten pump och returledning till VVBn i pannan.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Tack så mycket för svaret. Är det en högkostnad och hur påverkar det energi förbrukningen?
 
först ska du ju naturligtvis fundera över behovet av varmvatten? En stuga, vad innebär det? Ett bostadhus för permanent boende eller bara en gäststuga där det förbrukas vatten fem gånger om året?
 
B
Ska du kunna ha mycket varmvatten där, så finns det ju quattro-kulvert från Uponor som har VVC, MEN, för en sån liten stuga så blir det ju väldigt grov dimension på den kulverten.. men de är bra isolerade så det blir nog ok med lågtemp golvvärme.

har du VVC så kan du ju sätta på cirkulationspumpen bara när stugan ska användas, den behöver ju inte gå när ingen är där.

men dra annars varvvattenledning och sätt en liten VVB med en blandningsventil för ändamålet så kommer den ta vatten ur elberedaren först, fram tills det kommer fram varmt vatten, då går det direkt.

http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/blandningsventiler/vta310
 
Stugan ska fungera som en lägenhet och min bror ska bor där den närmaste tiden. Sedan kanske vi hyr utdet.

VVB med blandningsventil låter väl som en smart lösning då?

Några kompletterande frågor:
1. Då kan jag ju stänga av varmvattenberedaren om jag skulle vilja väl?
2. Kommer det att dra mycket el?
3. Räcker 10l VVB för ändamålet?


Tack för hjälpen!
 
Du kan stänga av den när du vill och vänta på VV istället.
Drar inte mycket eftersom du matar med VV via kulverten..
Den behöver inte rymma mer än volymen i röret ut i princip.

Du ska alltså koppla VV från kulverten till KV ingången på beredaren och VV ut från den som vanligt.
 
B
Teoretiskt ska det ju räcka med den volym det är i ledningen fram, och kanske det räcker. Ännu enklare är att köra med en beredare i serie bara, den kommer ju inte värma så mycket eftersom det blandar sig, men då bör du nog ha 100l.
 
Den blir perfekt, självklart ska du inte ha någon på 100 liter. Behöver som sagt bara täcka upp för volymen i rören ut till stugan.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
B
beror på hur stora rör du har... räkna på det lite.
 
Rören finns inte ännu utan kulvert ska grävas ner, både till golvvärme och till tappvatten.

Vilken storlek är att föredra?
 
Om du väljer ett 20mm rör (räknat på 18mm i innemått) för varmvattnet så blir det ca 5 liter om röret är 20m långt.

Kommer det finnas dusch i stugan? Om inte så kommer det mesta av varmvattnet att värmas upp av elberedaren samt att det varmvatten som finns i kulverten kommer att kylas av med tiden så det kommer att värmas upp två gånger innan användning.

Här kan man räkna ut volymen http://www.kalkyleramera.se/geometri/volym-cylinder
 
Du bör inte välja så grovt rör till VV i kulverten, desto fortare har du nytta av värmen den vägen se bara till att inte tryckfallet blir för stort.

Sen kan du hålla din lilla beredare ställd 70+ grader så kan den försörja ca: 10 liter rörvolym om det behövs. Den ska bara släppa i den mängd som blandningsventilen kräver beroende på temp som kommer via kulverten. Så du har nytta av det avsvalnade vattnet därifrån också, stor skillnad på att blanda med kallvatten jämfört med det som stått en tid i kulverten. Om du tappar lite mer tex en dusch kommer du dessutom ladda din lilla beredare med det varma från huset, då minskar andelen det behöver värmas med elpatronen också,.
 
Tack för era svar.

Det kommer att duschas i stugan och även diskas. Jag kommer hyra ut den som permanentbostad till min bror i början.

Vad innebär inte så grovt rör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.