Hus byggt 1922. Puts på vassmatta på stående plank. 60-talifierat med fönster och utanpåliggande panel i gavelspetsar nån gång - 65.

Först en bild som illustrerar hur färgen ser ut. I stort är färgen i bra skick, men detta hörn visar färgens tjocklek och struktur ganska bra. Färgen ser ut att vara nån halvmillimeter tjock, och har nog smetats på i ganska tjockt lager, man ser spåren efter penseln.
20160717_210523.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är vitt och slätt på knutarna och grov spritputs med svag grön ton på resten av fasaden. Jag bröt loss en bit vit färg och eldade på den med gasbrännare. Den brinner inte själv, blir bara en minimal gul låga i kanten av färgflagan och lite glöd. Flagan är inte helt hård som knäckebröd, mer som hårt tunnbröd så att man böjer den liiite innan den knäcks av. Jag tolkar detta som Silikatfärg?

Anledningen till att jag vill måla om är främst för att jag vill ta bort den fula brädfsasden (putsen kvar under) men även måla allt vitt istället för grönt. Här är en bild där jag rivit av en fasadbräda, under denna ser man puts. Putsen saknar nästan färg (kalkfärg som behövde målas om, men man satte över brädor istället?), putsen är vit inuti (kalkputs?).

20160717_212139.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag funderar på nu är att
1. Riva av alla brädor.
2. Måla putsen under brädorna med silikatbinder.
3. Måla hela huset med vit silikatfärg. (tvätta gamla färgen förts.

Skulle detta funka? Har jag gissat rätt på färg? Risker?
 
Går det inte att köra med kalkfärg istället? Lite slabbigt att få upp på fasaden men det är ju väl beprövat och andas bra :)
 
Jo visst, men det fäster inte på silikatfärg så om jag ska använda kalkfärg måste huset putsas om... Kostar ca 250000. Jag vill ju ha samma färg på det som är under brädorna och det som redan är målat en gång.

Läste om hur man analyserar färgen på Alcros sida, hittade en PDF. Ska bara ha tag på saltsyra.
 
Redigerat:
Min gissning blir att det är kalkfärg som sitter där redan...
 
Jag ska testa det. Ska bara köpa saltsyra. Huset målades om nån gång på 60-talet, det är definitivt inte "riktig" gammaldags kalkfärg, sån man målar i 6 lager, för den kritar inte av sig alls och suger inte vatten så mycket, men det kan vara nån modern historia med tillsatser i, sån som stryks i 1 lager.
 
Erik4
Hej! Det hade varit intressant att höra hur det gick. Din beskrivning låter som min färg och jag är också nyfiken på vad det kan vara för färg.

/Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.