Hej,

Jag skall strax börja bygga vårt nya kök från scratch i massiv björk och stommar av björkplywood.
Eftersom jag är lagom galen, noggrant planerande, med tid, räknar jag kyligt med att få ihop detta projekt. :)
Men jag skulle gärna ta emot råd om ett bra trälim för detta projekt. Jag kommer inte att vara blixtsnabb när det kommer till att få till tvingar mm men kommer självklart göra "dryfit innan limning" .

Dessa har jag kikat på:


TITEBOND III ULTIMATE eller TITEBOND II PREMIUM WOOD låter lämpligast för mig och mitt projekt.
Eller finns det lämpligare val?

Tack för alla synpunker!
 
Om du sätter tid på det där får du säkert en fantastisk köksinredning!

Vanligt Casco D3 eller Kestokol D3 trälim blir bra. Finns i de flesta järnhandlar.
I en köksinredning blir dert ju ohjälpligt klottat en del vatten och då vill i alla fall jag ha ett lim som är litet mer foktbeständigt än det något billigare inomhusmöbellimmet.

Frågan är om man borde limma bänkskivorna med någonting bättre. Det är mer än jag vet...... men det kan hända att D3 är för dåligt.
 
Är det öppen tiden du är ute efter? Annars så är det väl onödigt dyra limmer för så stora anläggningsytor. Jag har byggt köksluckor i massiv furu, bord i björk osv och använt "standard" lim utan några problem, det är klart ska man limma stolar eller annat med små ytor som hållet ihop kanske. Jag hade nog gått på deras original var ju klart billigare men möjligen då nackdelen att du får vara lite snabbare...
 
Vanligt vinylhartslim, även kallat vitlim duger till stommar och luckor. Trät ska väl ytbehandlas med något som håller vätan borta.
Bänkskivor kräver nog vattenfast, då väljer jag PU lim.

Protte
 
Både titebond 2 och 3 har väl vattenklassning att klara en bänkskiva. PU-lim försöker iaf jag undvika, ångorna är hälsovådliga och det är inte jättekul att snickra med gasfiltermask och plasthandskar.
 
Redigerat:
Oj!

Tack för alla bra svar!

@leby
Tack för peppen! Riktigt fina brädor i källarn nu. Hyveln på plats, trefas indragen... nu börjar det roliga. Fast först banka ned en skrosten... så jag kan montera köket när det blir klart till höst/vintern.

Ja jag vill inte ha något som är för snabbt när jag pillar med luckor och lådor. Jag är an den långsamma noggranna typen. Men jag tror nog att alla de tre limmerna jag länkade till är normal snabba?

@heimlaga, @prototypen
Tack, ja fuktbeständigt kan inte vara fel.
Planerar inte att limma bänkskivan själv. Inte Säkert att den blir i trä ens. Lutar åt sten och rostfritt runt diskhon.

@prototypen
oki tack.
ang behandling av trä funderar jag på form av halvmatt lack som jag kan spraya på med enkel färgspruta / moddlare.
Har du något att rekommendera här? Tänkte behandla plywooden innan jag sågar ut sidorna till stommar.

@Ola C
Tack! o tack för infon om PU nytt för mig.
 
Ja verkligen, har aldrig hört att PU skulle avge ångor, däremot bör man undvika hudkontakt då PU kan ge eksem.

Så mycket fogskum som sprutas både hit och dit skulle hälften av hobbysnickarna vara döda.

Protte
 
Ångor var kanske fel ord, farligt vid inandning mer korrekt. Denna texten kopierade jag från clas olssons text om casco pu-lim. Räcker iaf för att jag ska gå runt och se ut som en brandman när jag jobbar med det limmet.

"kan orsaka allergisk hudreaktion. Orsakar allvarlig ögonirritation. Skadligt vid inandning. Kan orsaka allergi-eller astmasymtom eller andningssvårigheter vid inandning. Kan orsaka irritation i luftvägarna. Misstänks kunna orsaka cancer. Kan orsaka organskador genom lång eller upprepad exponering. Innehåller isocyanater. Kan orsaka en allergisk reaktion."
 
Har hängt runt länge på byggahus men aldrig brytt mig om att skriva i forat, kanske är dags att börja :) Är ju antagligen sen på bollen nu men Titebond 3 har en ganska mörk limfog när den torkar så om du ska köra björk är ju Titebond 2 bättre. Och i ärlighetens namn behövs väl bara 3 för typ saker utomhus som ska vara i regn/fukt en längre tid.

EDIT: http://www.thewoodwhisperer.com/articles/differences-between-titebond-glues/
 
  • Gilla
DinGranne
  • Laddar…
Varför ? köpa lim utomlands som dessutom är svindyrt. När det finns lim i Sverige som är precis lika bra eller bättre.
Det är ju bara ett kök ingen hauptbyrå. Hur tror ni alla svenska kökstillverkare och svenska snickerier som bygger möbler och inredning till privat och offentliga miljöer gör. Inte använder dom titebond i stor skala alla fall, alldeles för dyrt.

Så vanligt vitlim inomhus duger till allt utom bänkskivan där vill man ha ett vattenfast lim. Men för enkelhetens skull kan man köra vattenfast till allt.

Och för att komplicera det hela så används inte titebond i Usa i industri sammanhang heller.

Det betyder inte att titebond är ett dåligt lim. Tvärt om det är ett bra lim. Vissa tester som gjorts av div snickartidningar visar att det är både bättre och sämre än vitlim. Och testerna är helt ovetenskapliga.
Det har bara blivit lite väl hypat.
 
  • Gilla
DinGranne och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.