T
I hur många offentliga laddstationer eller privata laddare hittar Ni överspänningskydd i Sverige ? Jordfelsbrytare ja, överspänningsskydd NEJ


Skulle du våga sitta i en Tesla S eller vilken elbil somhelst under laddning efter att ha sett videon i nedan länk ? Glöm inte att både skruva upp ljudet och läsa hela texten då det klart och tydligt framgår att laddanslutningen svetsades fast i Teslans kaross.

https://transportevolved.com/2015/0...ouldnt-refuel-any-car-in-an-electrical-storm/

Tesla kommunicerar alltid att det är den egna mjukvaran som är problemet och att man kommer att modifiera den för högre säkerhet. Hur stor är den sannolikheten om Ni tittat på videon och läst den tillhörande texten i artikeln ? Jultomten... någon ? Varför varnar man i the UK genom att påtala följande; Ladda inte elbilen vid risk för åskväder. Varför gör man inte detta i Sverige ?

Anledningen till denna framtida problematik kommer att innebära både stora materiella skador samt personskador är ren och skär kognitiv dissonans från hela elbils branschen byggd på ett simpelt profit tänkande dvs; sälj utan ansvar. Enkelt uttryckt ; Bilen är en av de säkraste platserna att befinna sig i…så länge den inte är ansluten till elnätet. Tror Ni elbilstillverkarna och laddstolps leverantörerna som har för avsikt att tälja guld med morakniv vill kommunicera detta faktum ?

Folksam har förstått detta med robotgräsklippare och dragit öronen åt sig av enkel förekommen anledning; det kostar dom väldigt mycket pengar i form av skadeutbetalningar.

Just nu står ’åskmagneten’ robotklippare för 80% av alla åskrelaterade skador. Stegspänning från åsknedslag söker alltid jordpunkt och robotklipparen är det perfekta målet både genom laddstationen och signalslingorna på landets gräsmattor. Elbilar under laddning står på tur. Anledningen till det stavas 'stegspänningar' som uppstår vid åsknedslag. Snabba förlopp som söker jordpunkt där robotklippare och laddstationer blir till måltavlor som sittande ankor. Punkt SLUT.

Överspänningsskydd i den typ av elinstallationer jag beskriver kommer förhoppningsvis i framtiden bli lagstadgade precis som jordfelsbrytarna blev i början av 90-talet. Se gärna och begrunda Bengt Harding Olsons motion till riksdagen år 1992.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/hojd-elsakerhet_GG02N411
Det tog tyvärr tid och folk dog innan elsäkerheten höjdes genom lagstadgadet av jordfelsbrytare. Är det någon som ifrågasätter den ökade kostnaden för dessa brytare idag? Samma resa kommer att gälla även för överspänningsskydd. Kommer dock att ta tid då det infantila och tyvärr vedertagna 'dra ur sladdarna' principen fortfarande kommuniceras flitigt. Ja 1966 möjligtvis, inte tillrådligt 2016

Ett exempel här av många gällande robotklippare här :
http://24blekinge.se/2016/07/16/aska-ar-robotgrasklippares-mardrom/

*********** Redigerat av moderator (reklam) ***********



Ha en trevlig sommar
 
Redigerat av moderator:
Smygreklam igen?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
T
Jag brukar inte anse mig själv vara "informationsresistent" som GK100 formulerade det i inlägget ovan men jag har lite svårt att förstå VAR man ska koppla in ett överspänningsskydd och VAD det skyddar emot.

TS skriver bl a
'... Stegspänning från åsknedslag söker alltid jordpunkt och robotklipparen är det perfekta målet både genom laddstationen och signalslingorna på landets gräsmattor. Elbilar under laddning står på tur. Anledningen till det stavas 'stegspänningar' som uppstår vid åsknedslag. Snabba förlopp som söker jordpunkt där robotklippare och laddstationer blir till måltavlor som sittande ankor. Punkt SLUT. ...'

När jag läser om vad en stegspänning är så verkar det vara en blixts energi som går in genom ena benet och ut genom det andra(och då passerar hjärtat) och att spänningen ökar med större avstånd mellan benen(ledarna).

Hur relaterar det till en robotklippare? Är det tanken att spänningen från blixtnedslaget ska gå in i klipparen när den står inkopplad till laddstationen och sen går den vidare till resten av elinstallationen via elkabeln?
Då kan jag förstå om ett överspänningsskydd i elcentralen som monterats på den grupp som laddaren är kopplad till kan stoppa spänningen från att sprida sig till resten av huset, men varför är det då så många anmälda skador där ENDAST klipparen har skadats? Då verkar det inte vara ett problem att blixtnedslaget sprider sig till övrig installation, eller?

Hur kan signalslingorna påverka detta? Är de i sin tur inkopplade till klipparens laddstation och kan sprida sig till resten av husets elinstallation den vägen?

De åskskydd som visas på den sida som TS länkat till verkar ju vara gjorda för att sätta i en normcentral, men var i "kedjan" undrar jag? Som första steg in i centralen eller för en specifik grupp?
Skyddar den hela installationen, skyddar den från att överspänning ska komma från elservisen/gå vidare till elservisen eller är det mot överspänning som kommer från en specifik förbrukare som är kopplad till en enskild grupp?

Kan någon som är lite mer bevandrad i elsystem förklara hur det här hänger ihop så läser jag gärna på och försöker förstå.
(Någon kognitiv dissonans tror jag inte föreligger då det kräver förutfattade meningar, antaganden eller motstridig kunskap och det har jag inte i detta fallet. Jag har klart begränsad kunskap om ellära och elinstallationer, vilket jag är väl medveten om :) )
 
Sök lite på forumet kring åskskydd, överspänningsskydd så finns många trådar med både olika erfarenheter, typer av skydd och externa länkar med diverse info. Bland tillverkare som nämns tex Phoenix, OBO, DEHN, Weidmueller och Elrond etc kan du direkt hitta mycket info som inte är så färgad av ensidigt säljsnack.
 
T
GK100 skrev:
Sök lite på forumet kring åskskydd, överspänningsskydd så finns många trådar med både olika erfarenheter, typer av skydd och externa länkar med diverse info. Bland tillverkare som nämns tex Phoenix, OBO, DEHN, Weidmueller och Elrond etc kan du direkt hitta mycket info som inte är så färgad av ensidigt säljsnack.
Tack för svaret!
Jag har sökt lite på överspänningsskydd, åskskydd och några av de tillverkare du nämner och tycker att jag förstår lite mer än innan.
Det verkar som om man behöver ett flertal skydd för olika områden, dels för inkommande el dels för separata förbrukare/slingor etc. Lite som jag misstänkte när jag läste i denna tråd.
 
När jag läste på ämnet när jag studerade för många år sedan så kunde man enkelt konstatera att det enda sättet att skydda sig mot åska är med åskledare.
Kommer väl "åskan in" i elsystemet så finns inget skydd som fungerar med den höga spänning som ett blixtnedslag orsakar. Samma sak med att slå av strömmen på en brytare (eller huvudbrytare) gör inte att det stoppar spänningen från ett blixtnedslag. Har blixten klarat att vandra någon kilometer mellan moln och mark så lär den inte ha några problem med några extra millimeter i en brytare...

Problemet med åskledare är att de inte heller är 100%-iga. Slår blixten ner i ett träd i närheten kan strömmen vandra in i huset ändå...
 
Mikael_L
anders07 skrev:
När jag läste på ämnet när jag studerade för många år sedan så kunde man enkelt konstatera att det enda sättet att skydda sig mot åska är med åskledare.
Kommer väl "åskan in" i elsystemet så finns inget skydd som fungerar med den höga spänning som ett blixtnedslag orsakar. Samma sak med att slå av strömmen på en brytare (eller huvudbrytare) gör inte att det stoppar spänningen från ett blixtnedslag. Har blixten klarat att vandra någon kilometer mellan moln och mark så lär den inte ha några problem med några extra millimeter i en brytare...

Problemet med åskledare är att de inte heller är 100%-iga. Slår blixten ner i ett träd i närheten kan strömmen vandra in i huset ändå...
Men det du beskriver är ju endast ett typfall av åskskada - direktträff.

Och visst, vid en direktträff är det nästan omöjligt att skydda all elektronik.

Men sen finns det andra scenarior att skydda sig mot, för det mesta mer vanliga än direktträffar.
Det slår ner på HSP-sidan i elnätet i kontaktledningar. En hög restspänningspuls letar sig genom transformatorn till LSP-sidan och kan paja elektronik för anslutna abonnenter.
Här är spänningarna och energin betydligt beskedligare, ett bra och korrekt anslutet mellanskydd klarar ofta av att skydda huset.
Samma med nedslag på LSP-sidan långt ifrån huset, eller i mark i närheten av nedgrävd ledning.
Inte alls samma energier att ta hand som vid en direktträff.

Det var åsk-skador via elnätet det.
Sen kan olyckan ta sig in i huset via telenätet, sattelitTV-nätet, via vattenrör, eller som tråden lite grann handlade om i början, via begränsningskablar till robotklippare, eller varför inte via elstängsel och genom dess aggregat.
Det kan också bli höga spänningar via olika slags ledningar och rör mellan byggnader, eller gårdar.


Och det finns ingen given universallösning för allt. Det måste alltid anpassas till det aktuella objektet.
 
Mikael_L skrev:
Och det finns ingen given universallösning för allt. Det måste alltid anpassas till det aktuella objektet.
Det är väl lite det som är problemet... Det blir väldigt omständigt (och dyrt) om man ska skydda sig mot allt...
 
Mikael_L
Så är det.

Själv har jag LSP-trafon drygt 100 m bort, nedgrävda ledningar på både LSP som HSP-sidan.
Plaströr för både avlopp som färskvatten, ingen teleledning - fiber istället.

Både högre träd och hus än vårt lite runt om.

Så jag är helt enkelt inte orolig och har därmed inte något alls slags åskskydd installerat någonstans.

Jag brukar dock dra ut några väggkontakter till lite mer känsliga prylar om vi åker iväg under sommarmånaderna. Better be safe than sorry!
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Det är varken speciellt omständigt eller dyrt att skydda till en både hög och rimlig nivå gäller som sagt att se till objektet och framförallt göra rätt. Direktträffar är inte så vanliga och kommer den bara via elnätet är många av skydden i trådarna fullt kapabla. Energin är ofta ganska beskedlig gäller bara att leda av vid vettig nivå och tid.
 
Energin är ganska måttlig men 100000 amperé låte ganska mycket

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.