Hej!

Ny på forumet och nytt hus!

Behöver hjälp med att veta om jag kan (eller hur jag kan) riva en vägg i köket.
Tidigare ägare har redan rivit den väggen mellan kök och matplats, markerat i grönt på bilden.
De satta upp en balk för att den skulle tydligen ha varit bärande (osäker om det är korrekt)

Jag vill nu öppna riva en vägg till i köket, markerat i rött. Är den bärande? Om Ja, kan man isf sätta in en balk eller något för att hålla uppe taket ändå?

ganska säker på att det är en fackverkstakstol för taket...

Tack!
 
  • plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • planskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sektion.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att se exakt hur det ser ut, men är det ett ryggåstak i endast en riktning på ett enplanshus borde du inte ha några bärande väggar. (förutom ytterväggar då...) Är det en vinkel på taket kan det vara lite oklart hur det ser ut i kökshörnet ang bärande eller ej.
 
Det ser ut som det är hjärteväggen eftersom den är placerad på grumdmuren enligt sektionen
Dock vore det intressant att veta vad som är i kökshörnet?
Ritningen hänvisar till detalj 3 men finns ingen hänvisning. Är det en murstock?
 
Mikael_L
Jag misstänker starkt att den gröna inte alls var bärande och därmed var det helt onödigt med limträbalk där.

Sen misstänker jag starkt att den röda antingen är en bärande hjärtvägg, alternativt är det helt fribärande takstolar och därmed är inga väggar alls i huset bärande.

Dessa mina antaganden förutsätter att det är takstolar tvärs över huset i hela husets längd, dvs inga vinklar på huset och/eller att takstolarna plötsligt byter riktning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fjojtmehmet
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag misstänker starkt att den gröna inte alls var bärande och därmed var det helt onödigt med limträbalk där.

Sen misstänker jag starkt att den röda antingen är en bärande hjärtvägg, alternativt är det helt fribärande takstolar och därmed är inga väggar alls i huset bärande.

Dessa mina antaganden förutsätter att det är takstolar tvärs över huset i hela husets längd, dvs inga vinklar på huset och/eller att takstolarna plötsligt byter riktning.
I och med att spännvidden är närmare 8m känns det lite långt för att vara totalt fribärande.
Jag gissar att röda är bärande samt att i kökshörnet sitter någon slags avväxling för vrum, antingen genom murstock eller limträ/stålbalk
 
Ja, även jag tror starkt att den gröna inte var bärande, samt att risken att den röda är bärande är ganska stor.

Dock, jag har 11 meter mellan ytterväggar och fribärande takstolar tvärsöver, på ett ganska lågt lutande tak. Så det kan mycket väl vara fribärande hos dig. En limträbalk hela vägen från yttervägg i kortsida till väggen vid köksbänken kan vara en trygg lösning. Tänk dock på att se till att stolparna som bär limträbalken har tillräckligt stöd också.
Men om du kan komma upp på vinden och kolla takstolarnas konstruktion och dimensioner etc så kanske det går att reda ut om de är fribärande eller inte.
 
Om du kollar på vinden så tror jag du har en limträbalk från den rödmarkerade väggen till yttervägg kortsidan, då kan du vara säker på att den är bärande.
 
Hmm verkar inte vara så enkelt som jag hoppades.
Det är en murstock i vinkeln mellan grön och röd vägg och takstolarna går över hela taket.
Vad tror ni?
 
Timca skrev:
Hmm verkar inte vara så enkelt som jag hoppades.
Det är en murstock i vinkeln mellan grön och röd vägg och takstolarna går över hela taket.
Vad tror ni?
Du kommer inte åt att fota på vinden så vi kan se takstolarna?
Vore intressant att se om Thomasx har rätt i att det ligger en limträbalk på vinden
 
Fjojtmehmet skrev:
Du kommer inte åt att fota på vinden så vi kan se takstolarna?
Vore intressant att se om Thomasx har rätt i att det ligger en limträbalk på vinden
Jag tror inte att det ligger en limträbalk på vinden, det var big mike som skrev det. Jag tror att den eller de två takstolar som går där över, är dubblerade, om det är en hjärtvägg i mitten. Det verkar vara en förekommande lösning, har jag noterat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.