Riktigt schysst att du kollade. Verkigen bra att man kan ställa sovtiden till 0 sek.

Var är bäst att beställa från som privatperson? Ser att många beställer från England och pundet har ju blivit billigare det senaste så lite lockande.
 
Läste på ett annat forum att de trådlösa sensorerna till Power-serien har en fördröjning på 6 sek vilket isf. gör det svårt att använda dom till automatisering, ex. för att styra belysning. Stämmer det att denna fördröjning finns? Både Power och Neo?
 
Svarar dom på frågor från privatpersoner? Ser bara ut som dom säljer via ÅF numera.
 
Pratat med Teletec och dom kände inte till att det ska finnas en "inbyggd" fördröjning. De trådlösa IR-deckarna till Neo tar något längre tid på sig än de till Power eftersom Neo använder 2-vägskommunikation.
 
@Freddan101: Jag letar också efter ett hemlarm att integrera med min Vera, och är lite villrådig.... Har du bestämt dig för något specifikt än?
 
För att få full integration med ex. Vera är det Visonic PowerMax-serien eller DSC Power-serien som gäller där den senare verkar mest kompetent i larmhänsyn. Båda är äldre tekniker som kompletterats med nya serier av tillverkarna. De nya serierna är dock inte optimala för hemautomatik. Visonic tillåter inte längre sensorerna att ge omedelbar respons i avlarmat läge och DSC har krypterat datatrafiken vilket innebär att kommunikation med Vera inte fungerar.

De äldre serierna säljs fortfarande så kan man stå ut med äldre teknik (och fler batteribyten om man kör trådlöst) så är det de som som lämpar sig bäst för hemautomation. Då kan man larma av/på med personlig kod via ex. ImperiHome och nyttja alla sensorer/larmhändelser i Vera där du får full kontroll över larmet

Vill man absolut ha de senaste larmversionerna kan man komplettera med in/utgångskort som möjliggör att det går att larma på/av, läsa av sensorer etc. I detta fall behöver man ett Z-waverelä för varje funktion som man vill komma åt för integration (ex. skulle i teorin en Fibaro RGBW-modul fungera för att läsa av/initiera 4 funktioner). Det blir dock många relä och en mer komplicerad installation.

Jag lutar åt ett DSC Power 1832 med Envisalink 4-kort eftersom både Vera och Homeseer (som jag funderar på att byta till) har plugins för DSC. Utstående fråga är om det stämmer att de trådlösa sensorerna har en fördröjning på 6 sek. Då blir det osmidigt att styra ljus. Alternativet då är att försöka tråda IR-sensorerna och låta resten vara trådlöst. Ska forska vidare i denna fråga. :)
 
@Freddan101: Tack för sammanfattningen! Mycket bra!

Hade man fått önska skulle underhållskodaren till Vera-pluggen lagt till stöd för AES med statiska nycklar så man kan avkryptera DSC-scensorerna... Det är lite tråkigt att larm och hemautomatisering fortfarande inte verkar ha ett gemensamt ekosystem, men samtidigt är det väl en del av det roliga att få klura och bygga ihop saker :)
 
RilleRock
byggsson skrev:
@Freddan101: Det är lite tråkigt att larm och hemautomatisering fortfarande inte verkar ha ett gemensamt ekosystem, men samtidigt är det väl en del av det roliga att få klura och bygga ihop saker :)
Det är väl inte så konstigt varför?

Men att få klura är halva nöjet :D
 
Ja, dom flesta av oss tycker nog problemlösandet är det som är roligast. :) Sen skulle man gärna slippa massa strul med kontrollers, bråkade enheter etc. som äter tid.
 
Trådlösa detektorer innan powerg somnar in vid för mycket rörelse och vaknar efter flertalet minuter.

Powerg dvs neo går att ställa in på 0sek fördröjning enl manualen.



image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Freddan101 skrev:
För att få full integration med ex. Vera är det Visonic PowerMax-serien eller DSC Power-serien som gäller där den senare verkar mest kompetent i larmhänsyn. Båda är äldre tekniker som kompletterats med nya serier av tillverkarna. De nya serierna är dock inte optimala för hemautomatik. Visonic tillåter inte längre sensorerna att ge omedelbar respons i avlarmat läge och DSC har krypterat datatrafiken vilket innebär att kommunikation med Vera inte fungerar.

De äldre serierna säljs fortfarande så kan man stå ut med äldre teknik (och fler batteribyten om man kör trådlöst) så är det de som som lämpar sig bäst för hemautomation. Då kan man larma av/på med personlig kod via ex. ImperiHome och nyttja alla sensorer/larmhändelser i Vera där du får full kontroll över larmet

Vill man absolut ha de senaste larmversionerna kan man komplettera med in/utgångskort som möjliggör att det går att larma på/av, läsa av sensorer etc. I detta fall behöver man ett Z-waverelä för varje funktion som man vill komma åt för integration (ex. skulle i teorin en Fibaro RGBW-modul fungera för att läsa av/initiera 4 funktioner). Det blir dock många relä och en mer komplicerad installation.

Jag lutar åt ett DSC Power 1832 med Envisalink 4-kort eftersom både Vera och Homeseer (som jag funderar på att byta till) har plugins för DSC. Utstående fråga är om det stämmer att de trådlösa sensorerna har en fördröjning på 6 sek. Då blir det osmidigt att styra ljus. Alternativet då är att försöka tråda IR-sensorerna och låta resten vara trådlöst. Ska forska vidare i denna fråga. :)
Äldre detektorer än powerg somnar in vid för mycket rörelse. De vaknar sedan till flertalet minuter senare. Men om detta är ett reellt problem är kanske svårt att säga då man kan ställa timern på att vara längre ön sovtiden.

Vad gäller fördröjning så är det kanske ett konstigt ord... Det är nära på realtidsåterkoppling när detektorn skickar signal. Men som sagt så somnar detektorn för att spara batterier.
 
@Norrbottensnickaren

Att dom somnar brukar vara helt ok ur ett automationsperspektiv, har ex. fördröjning på mina Z-wavedeckare på minst 10 min för att spara batteri. Man vill oftast inte att ex. en lampa ska släckas snabbare än så ändå.

Är det manualen till en Neo-deckare som du klippt in ovan? Kan man på icke-Neo välja sovtid eller är den fast till ett specifikt antal minuter?

Du nämner både sovtid och timer. Vad är skillnaden?
 
Freddan101 skrev:
@Norrbottensnickaren

Att dom somnar brukar vara helt ok ur ett automationsperspektiv, har ex. fördröjning på mina Z-wavedeckare på minst 10 min för att spara batteri. Man vill oftast inte att ex. en lampa ska släckas snabbare än så ändå.

Är det manualen till en Neo-deckare som du klippt in ovan? Kan man på icke-Neo välja sovtid eller är den fast till ett specifikt antal minuter?

Du nämner både sovtid och timer. Vad är skillnaden?
Tror inte man kan välja sovtid/timer på äldre larm från dsc. Jo det är neomanualen. Det borde inte vara ngt problem att de somnar in nej. Sovtid och timer är samma sak (iaf det jag menar).
 
Andreas Ziegenfeldt skrev:
Jag kör DSC med IP till Vera och det funkar klockrent
Har du ett dsc neo larm eller kör du med envisalink ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.