Hej!

Jag har en magnolia Leonard Messel som planterades för 2 år sedan i västläge om vårt hus. Den har blommat med 2-3 blommor varje år men är fortfarande knappt midjehög och tycks inte växa så fort. Den står på en parkliknande tomt med flera stora gamla träd omkring. Jag funderar på om jag planterat den för skuggigt och borde flytta den till annat läge?

Dessutom har jag köpt en till magnolia, Merrill, som ska planteras i dagarna. Trädgårdsmästaren sa att båda sorter jag köpt förblir buskar på några få meter i zon 4 (norduppland). Stämmer det? Jag trodde iaf de skulle kunna bli mer "trädlika" med stam. Eller har jag köp fel sort- dvs buskmagnolia ist för trädmagnolia?

Om de nu fortsätter bli buskar och inte träd och trädgårdsmästaren sa att de gärna skulle stå i sydvästläge så funder jag på att flytta dem. Messeln kan ev. ha utsatts för kalla nordvindar då den står i västläge och det ibland blåser kallt från Dalalälven norr om huset. Kanske därför den inte växer eller blommar så mycket?

Därför funderar jag på att sätta båda sydost om vårt hus där vi har en stor solig tomtdel. Eftersom grannens hus och syrénhäck står direkt i norrläge blir ju båda buskarna i sydläge från grannens hus sett och därmed borde skyddas från nordanvind från älven...? Dessutom så sluttar det ner från grannens tomt ner till det som övergår i vår tomt så buskarna skulle hamna i en varm, solig södersluttning. Tänker att detta borde båda buskar må bäst av, eller vad tror ni?

Och när bör man isf flytta den redan planterade magnolian så den inte skadas? Den har blommat över för i år.

Tacksam för svar (nybörjare på magnolia).
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Jag har som hobby att odla (ha ihjäl) magnolia i en kall version av zon 3.

Odla magnolia i nordlig zon 4 är verkligen på gränsen - i den zonen så kräver de rätt läge, rätt jord och en smula tur vid etableringen. Två säsonger är inte så mycket - de kan stå och stampa ett antal säsonger innan de börjar växa - eller ger upp. Tålamod, vattning och jordförbättring säger jag.

Jag är inte nöjd med 'Leonard Messel' här - ynklig blomning men den är ju snygg som plastgrön buske på sensommaren. 'Merrill' har jag trots sitt rykte om stor härdighet inte lyckats etablera. Mina föräldrar planterade en 'Merrill' i zon 3 (söderläge i en slänt med utmärkt frostdränage) på 80-talet - den har vuxit mycket långsamt i konkurrens med stora träd men är idag i alla fall 4 m eller så.

Det som främst begränsar odling av magnolia norröver är våra kalla och korta somrar - magnolia vill från svenskt perspektiv ha stekvarma somrar. Ur det perspektivet så är det ett söderläge som gäller. Å andra sidan är söderlägets slående temperaturer verkligen riskfyllda på senvintern/våren och orsakar bortfrysning. Idealt är således ett läge som är varmt under sommaren men utan slående temperaturer på vintern - platser som man oftast hittar i tät bebyggelse. Västerlägen är traditionella val för för känsligare trädgårdsbuskar - de är generellt sett varmare än österlägen.

Vatten är ett stort problem i Uppland - det är ett torrt landskap. Söderslänter brukar vara torra och det tolereras inte av magnolia så det måste också lösas.
 
Vi tog med oss ett par magnolior när vi flyttade (de som köpte huset ville inte ha dem ändå) och planterade dem i samma läge på nya tomten i början av april (inga synliga knoppar) men ingen av dem klarade det (Stockholm, Mälardalen Zon 2)...
Nu är dina mer nyplanterade men generellt så skyddat och soligt som möjligt om du är i zon 4...
 
KristinaRT
För det första; Generellt blir inte magnolior träd i Sverige, inte ens de glamla plantorna vid universitetshuset i Lund är träd, utan mer stora buskar. Är det ett träd, med en stam du vill ha är det helt fel att välja magnolia.

För det andra, som någon skrev ovan kan magnolior lätt stå och stampa några år utan att det händer så mycket. 2 år är inget, men om du känner att läget är mindre bra är det ett bra tillfälle att flytta dem nu innan de blir större!
Stödvattna gärna de första åren, det hjälper dem att etablera sig och sannolikt också att överleva om det är på gränsen....

Tänk på att magnolior har ytliga rötter, plantera dem inte där man gofta gräver eller på annat sätt kan störa rötterna med maskiner, fötter eller spadar.
 
Tack för bra och snabba svar! Toppen med andras erfarenheter på området.

Då vet jag iaf att jag inte behöver vara missnöjd att magnoliorna inte blir så stora. Jag har helt enkelt inte gjort god nog research innan jag köpte dem utan trodde de skulle utvecklas till träd á la äppelträdstorlek.

Ja vatten har jag förstått är viktigt. Jag vattnar min planterade Messel med 1-2 vattenkannor varannan dag på sommaren och är noggrann att sköta om den försiktigt. Vi har inget annat runtomkring som "stör" rötterna, varken på nuvarande eller framtida ställe. Så bevattning kommer jag fortsätta med.

Vad och när ska jag gödsla dem båda? Jag köpte nåt tillskott för magnolia i våras och vattnade ner i jorden på Messeln, men har glömt namnet nu (står i uthuset). Andra råd kring gödning för att de ska trivas och blomma väl?
 
KristinaRT
Hästgödsel fungerar ypperligt för mig :)
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Hästgödsel fungerar ypperligt för mig :)
Tack för svar! Blandar du ut det med något först eller tar du rent hästgödsel och lägger på? Hur mycket per buske skulle du säga? (vill inte ta kål på dem).
 
KristinaRT
Välbrunnen höstgödsel, lägger ovanpå jorden sedan gör maskar och regn resten....
Fungerar utomordentligt till hela trädgården, jordförbättring och näring i ett. Speciellt bra om man har lerjord eller mycket sandig jord.

Glömde; så länge den är välbrunnen och du inte höjer markytan i förhållande till stammen så kan du i princip lägga så mucket du vill. Jag brukar ta 2-3 rågade skyfflar (av normalstorlek) per buske. Däremot ska du INTE ta färsk hästgödsel.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svar! Då ska jag åka och hämta lite välbrunnet gödsel hos en släkting. :)
 
Claes Sörmland
Ingen bra idé att gödsla nu! Du vill inte driva på nytillväxt under sensommaren - nu ska plantorna samla energi och inför den kommande kylan. Hösten är snart här. Gödsla kan du göra i maj inför nästa växtsäsong.

Sen finns det en övertygelse bland många nordliga magnoliaodlare att man inte alls ska använda naturgödsel för att det verkar så långsamt så att det håller plantorna i tillväxt till hösten. Mineralgödsel är bättre menar man.
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi bor i zon 3,5 mellan Sthlm och Norrtälje (mycket snö och bor i ett extra kallt område). Planterade en 'Merrill' för 10 år sedan och den är nu över 4 meter hög och ca 2 meter i dia, har tusentals blommor.

Min står bredvid ett berg, under och bredvid är det grov kross, planterades i 3 m3 jord, fyller på med en säck jord varje år, lite mineralgödsel de år jag kommer ihåg. I norrläge men full sol nästan hela dagen, lite skyddad för alla vindar utom NO.

Det är som andra skriver att magnolian står stilla ett par år innan den sätter fart.
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
KristinaRT
Jag bor ju i söder, men odlingsförutsättningarna är självklart olika i olika delar av landet. Vi hämtar alltid ett lass hästgödsel i mars/april och fördelar generöst till alla växter (utom pionerna, de vill ju inte att markytan höjs), och hittills har inget mått sämre eller frusit pga denna behandling. Men det är ju som sagt i söder.

Vad gäller hästgödsel så är det utmärkt jordförbättring, jorden blir lucker och genomsläpplig, förutom näring och det kan vara nog så viktigt för en del exoter. Tung kompakt jord gör få växter glada.....
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
De buskformiga magnoliorna växer naturligt som undervegetation i lövskogar, jorden består alltså av mer eller mindre nedbrutna löv. Det är också en skuggig och fuktig jord. Vanlig trädgårdsjord där gräset klipps och gräsklippet tas bort är helt fel. Det blir ett stäppklimat och jorden kommer inte innehålla tillräckligt mycket organiskt material för att vara optimal för magnolia. Men ibland funkar det ändå. Ett knep kan vara att gräva en liten grop och kolla efter daggmask. Desto mer mask, desto bättre för magnolia.
I tillägg har de känsliga rötter, man skall helst inte gå på marken över rotsystemet och de kan vara mycket svåra att flytta eftersom man skadar rötterna när man gräver.

Men det finns faktiskt magnolia som blir stora träd i Sverige, främst då magnolia kobus och magnolia acuminata.
 
  • Gilla
Uppsaladröm och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla ingående svar! Jag ska läsa på mer om det här med näring till magnolia, visste inte att det finns mineralgödsel. Men jag väntar definitivt till våren då!

Får fundera på om Messeln ska få stå kvar i delvis skuggigt läge. Den kanske tar sig om några år. :)
 
Vill du skämma bort magnolian kan du ta gräs från klipparens uppsamlare och lägga på marken runt. Kanske i en snyg cirkel med en meters diameter. Dels tillför du organiskt material, dels hindrar du att regnvatten avdunstar från jorden och slutligen försvårar du för gräs och ogräs att växa just där och konkurrera med busken om näring och vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.