Hej,

Vad jag förstått ska inte träreglar vara i direktkontakt med betong? Detta är en bild från garaget mot en av väggarna.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är däremot syllpapp under en innervägg i garaget, hur kommer det sig att det ser ut såhär mot alla ytterväggar? Är det OK, om inte, vad kan man smidigast göra?
 
Det ser ut som att det ligger en tryckt bräda underst. Tanken är väl att den inte ska ruttna. Dock så kan den suga vatten om plattan är blöt som kan gå upp syllen. Tryckningen håller inte för evigt heller. Men syllen ser ju torr ut så det verkar ju vara ok i dagsläget.
 
Tack för svaret!
 
Jag tycker snarare det ser ut som någon fiberskiva, typ asfaboard, men det låter ju väldigt underligt..
Har du möjlighet att ta en närbild på understa lagret? Jag tycker inte det ser ut som en tryckt planka.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
reta skrev:
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Tur att sista bilden kom med!
Det är garanterat en tryckt planka

Försök att byta ut den redan innan det blir problem, det börjar lukta riktigt illa när den börjar suga vatten.
 
Tack för svar, ska se vad som går att göra. Är inte de fästa vid reglarna och vilar inte delar av konstruktionen mot de i dagsläget? :eek:

Vad har man förslagsvis i dess plats? Eller kan jag kanske trycka in syllpapp/syllisolering mellan betongen och de tryckta plankorna?
 
Det är inte samma rötskyddsmedel (pentaklorfenol) som det var förr i tryckt - och som orsakade den lukt som beskrivs i sjuka hus.
Syllpapp ska det vara vilket material som än är över kan man tycka.
 
MagHam skrev:
Det är inte samma rötskyddsmedel (pentaklorfenol) som det var förr i tryckt - och som orsakade den lukt som beskrivs i sjuka hus.
Syllpapp ska det vara vilket material som än är över kan man tycka.
Jag gjorde ett antagande att byggnaden var gammal, man har ju vetat de senaste 40 åren att inte använda tryckt virke inomhus eller som syll.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Detta garage var byggt 2011, menar ni med andra ord att jag kan låta det vara såhär?
 
Är plattan isolerad? Då är den nog torr.

Ta problemet när det kommer. Om det kommer.
 
  • Gilla
Thomas Andersson6290
  • Laddar…
reta skrev:
Detta garage var byggt 2011, menar ni med andra ord att jag kan låta det vara såhär?
Det tryckta idag innehåller i princip bara salter och lite koppar, så jag skulle inte vara orolig. Kommer säkert vara felfritt de kommande 20 åren.

Dock är det lite underligt att bygga så för 5 år sedan. Är det byggt i lösvirke eller är det modulbyggnad? Eller är det byggt av ett större byggföretag?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Enligt HusAma får virke till syll vara tryckimpregnerat i träskyddsklass NTR/A. (Källa: Träguiden.se)
 
mlkjhr skrev:
Enligt HusAma får virke till syll vara tryckimpregnerat i träskyddsklass NTR/A. (Källa: Träguiden.se)
Ja, det är en väldans seglivad myt att det kommer att lukta som f-n. Det medlet finns som sagt inte kvar.

Sedan ska man kanske överväga det av andra skäl:
- Onödigt dyrt att köpa och framställa
- Ofta sämre eller obestämd hållfasthetsklass
- Behövs det så har man egentligen ett annat problem som huvudorsak. Fixa dränering, syllpapp, avvattning mm istället
- Försiktighetsprincipen
 
Tack! Idag tänkte jag sätta åldersbeständig plast (luft/fuktspärr), ska denna gå ända ner till betongplattan och häftas mot denna trycka planka?

Sedan tänkte jag sätta nålfiltsmatta direkt på betongen (som ju "andas"), funkar det tro? Då blir det rätt lågt golv och gips och eventuellt OBS kommer gå ända ned till den tryckta plankan också, och ligga mot nålfiltsmattan.

Tänker jag rätt då? Eller bör jag höja golvet på något sätt över den tryckta plankan och sätta gips bara längs/samma höjd som träreglarna? Som man ser på ena bilden sticker ju tryckta plankan ut på vissa ställen, blir väl svårt att sätta vägg (gips) jämnt mot det annars?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.