Jag hade också ett sådant abb tidigare hos telenor, men det som hände när 4G kom var att det inte stödde det utan man fick köra vidare på 3G. Fri surf för 199 kr/mån - javisst, men det gick inte blixtsnabbt... Var ett ganska bra incitament för att bli av med dessa abb.
 
Stefan1972 skrev:
jag tycker du ska köpa en trisslott iallafall. Det låter nämligen helt osannolikt att de som av en slump vid ett elarbete slänger ner fiberslang och dessutom ansluter det i kopplingsbrunn. Om det nu inte är elbolaget som sköter även fibern då.........
Det låter som om TS (minimal) har sommarstugan i Mönsterås kommun, där sammlägger kommunen fibernät samtidigt som det grävs för annat, tex när luftledningar grävs ner så läggs slang för fiber ned samtidigt. Här kostar fiberaccessen 125kr/månad (har man ingen tjänst aktiv på fibern så kostar inte fibern något) plus abonnemang från tjänsteoperatör.
 
Lånar tråden en snabbis. Sitter i en liknande sits som Minimal. Kommunen har varit här och dragit in vatten och avlopp och passade då samtidigt på att lägga in en "fiberslang". Företaget som kommunen samarbetar med erbjuder nu ett "kampanjpris" för 17 900 kr där det ingår en komplett installation inklusive grävning. Eftersom slangen redan är på plats och inget kontrakt är skrivet så undrar jag om man kan anlita något annat företag som gör den sista biten till ett bättre pris. Vilken typ av företag gör såna här arbeten och var hittar man dem? Bor i Värmland.


Med vänlig hälsning

Erik
 
ErikAnd skrev:
Lånar tråden en snabbis. Sitter i en liknande sits som Minimal. Kommunen har varit här och dragit in vatten och avlopp och passade då samtidigt på att lägga in en "fiberslang". Företaget som kommunen samarbetar med erbjuder nu ett "kampanjpris" för 17 900 kr där det ingår en komplett installation inklusive grävning. Eftersom slangen redan är på plats och inget kontrakt är skrivet så undrar jag om man kan anlita något annat företag som gör den sista biten till ett bättre pris. Vilken typ av företag gör såna här arbeten och var hittar man dem? Bor i Värmland.


Med vänlig hälsning

Erik
Hej,
Nej så kan man inte göra, någon äger nätet och röret till dig, som i sin tur har avtal med någon firma som sköter installationerna, det vore ju lite som att du anlitade hantverkare till att renovera grannens hus.

Det enda du tjänar på att röret redan är draget är att du slipper gräva en gång till.

Sen brukar ofta kostnaden för installationen hänga ihop med månadskostnaden, jag har 2 olika fiberanslutningar, en som nästan var gratis att dra in och Telia som kostade 16500kr, det enda är att jag får dubbla hastigheten för 150kr billigare i månaden med Telia än de som inte tog någon installationsavgift.
 
Redigerat:
Ligger det rör kan du via t.ex Svensk Infrastruktur få en nedsatt avgift, men troligen bara hälften av t.ex grävningskostnaden. Fick själv några tusen billigare pga det vid nybygge där vi la ner rören på en gång så de slipper hacka upp infartsvägen (ligger en bit in på en delad väg).
 
Du måste ta reda på vem som erbjuder fiberanslutning i området, borde elbolaget veta utifrån att de lagt ned slang/duct fram till dig. Även om det är enkelt att ansluta dig.
Det kan faktiskt vara så att man lägger ned slang där man gräver, men sedan ska det finnas projekterat med slang/duct och även ledig fiber så att du kan anslutas mot brunn/fiberskåp och hela vägen till station där anslutning mot fiberswitch.
Du har garanterat ingen fiber i den slang man nu grävt ned så det ska blåsas.
Det är dessutom inte så vanligt idag att man efteransluter någon enstaka fastighet utifrån att det är ganska höga uppstartskostnader för endast en fastighet.
Men jag tycker att du åtminstone ska kolla om det går och vad det kostar, men räkna inte med några subventionerade priser.
 
Då var det ungefär som vi trodde då. Ska ringa nu i veckan och höra vad de har att säga.
Tack så mycket för att ni tog er tid och svara på frågan. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.