Har ett torp mitt ute i skogen. Fick för något år sedan erbjudande om att få fiber draget till huset men valde att inte nappa på det eftersom jag så sällan är där. Men nu när man drog om elen i området (från luft till mark) fick jag veta att man "slängt ner fiberkabeln" samtidigt och dragit den ända fram till huset. Den ligger ovan mark precis utanför husväggen.

Nu undrar jag vad installation av fiber kan kosta från detta läge. Dragningen är ju klar. Ska väl bara kopplas på en dosa. Jag brukar fixa det mesta själv - så vad kan jag själv göra för att minimera kostnaderna? Därefter förstår jag ju att jag ska hitta vettigt abonnemang, men det får bli en senare fråga.
 
Börja med att ta reda på vad det faktiskt kostar vore det moment jag skulle börja med, det är svårt att göra något för att minimera kostnaderna när all grävning redan är klart, övriga moment är ju inte så lätta att göra själva och tveksamt till att det görs några avdrag för att något av momenten är klara.
 
Men när erbjudandet kom handlade det om 16.000. Och då ingick själva grävningen av kabel, som man hade fått dra 100 meter extra åt mitt håll, eftersom huset ligger isolerat. Nu är ju detta redan gjort och det kan väl inte kosta 16.000 att bara koppla en kabel till en "dosa"? Och det var just den frågan jag ställde. Vad kan en rimlig kostnad vara? Eller vart ska jag ringa för att få rätt svar på detta?
 
Det lär inte kosta mindre för att de redan har grävt fram, de har "lagt ut" pengarna som grävningen kostade åt dig så nu när du ansluter dig får du betala för det.

Skulle de göra på nåt annat sätt så skulle ju alla kunder vänta med att beställa tills det är nergrävt och sen då bara behöva betala inkopplingen. Det skulle inte fungera.
 
Vart ska jag ringa för att få prisuppgift? Vem har hand om denna typ av anslutningar?
 
  • Gilla
pojje
  • Laddar…
Gratis är gott, men det är ju fortfarande bara ett rör du har, fibern blåser de ju i senare, sen är ju frågan om du åker på kostnaden för rör och grävning i efterhand, det är ju sällan sånt blir gratis.

Jag skulle gissa på att kostnaden på 16000kr blir oförändrad eller högre för att du valt att koppla på dig senare, det är personal som ska åka ut och göra arbetet och de ska ha maskiner för att blåsa fiber osv.
 
Prissättning kan vara värdebaserad eller kostnadsbaserad. Ofta en kombination. Att de redan optimerat gör ju inte produkten mindre värd för kunden. Pruta kan man ju alltid göra dock.
 
Nerre skrev:
Det lär inte kosta mindre för att de redan har grävt fram, de har "lagt ut" pengarna som grävningen kostade åt dig så nu när du ansluter dig får du betala för det.

Skulle de göra på nåt annat sätt så skulle ju alla kunder vänta med att beställa tills det är nergrävt och sen då bara behöva betala inkopplingen. Det skulle inte fungera.
Kan förstå det till viss del. Men nu ligger ju inte mitt hus längs en "slinga". Och hur många hus gör det? Det krävs väl nästan alltid en sista kabel från huvudslingan in mot huset - oavsett om det är 10 meter eller 100 meter. Och jag bad ingen att lägga denna 100 meterskabel utanför mitt hus. Måste väl finnas en tjänst att köpa som bara handlar om att koppla kabeln till "dosan" när den redan ligger i marken?
 
minimal skrev:
Vart ska jag ringa för att få prisuppgift? Vem har hand om denna typ av anslutningar?
Lämpligast är väl fiberbolaget som äger fibern, det borde framgå på papperna du fick när det var aktuellt.
 
Pumba skrev:
...men det är ju fortfarande bara ett rör du har, fibern blåser de ju i senare...
Det visste jag inte. Tolkade det som att även själva fibern låg i röret.
 
minimal skrev:
Kan förstå det till viss del. Men nu ligger ju inte mitt hus längs en "slinga". Och hur många hus gör det? Det krävs väl nästan alltid en sista kabel från huvudslingan in mot huset - oavsett om det är 10 meter eller 100 meter.
Det finns inga "slingor" när det gäller fiber, varje fastighet har sin egen slang till närmaste switch.

Och som redan har påpekats, det du har fått nerlagt är bara en slang, som de passade på att lägga ner när det ändå var uppgrävt för elen. Du kommer inte att få nån rabatt alls, eftersom du inte har något förhandlingsläge.
 
Då fortsätter jag som nu - med min bärbara router som ger mig obegränsad surf till bra hastighet. Man får många glassar för 16.000
 
jag tycker du ska köpa en trisslott iallafall. Det låter nämligen helt osannolikt att de som av en slump vid ett elarbete slänger ner fiberslang och dessutom ansluter det i kopplingsbrunn. Om det nu inte är elbolaget som sköter även fibern då.........
 
  • Gilla
pojje
  • Laddar…
minimal skrev:
Då fortsätter jag som nu - med min bärbara router som ger mig obegränsad surf till bra hastighet. Man får många glassar för 16.000
Var hittar man dessa abonnemang, alla som inte vill betala för fiber verkar ha dessa?
 
Det är ett gammalt Telenor-abonnemang från 2009 (om jag minns rätt). Jag har dessutom tvillingkort vilket innebär att jag kan surfa obegränsat i mobilen samtidigt som det andra kortet sitter i min router och delar uppkopplingen med obegränsad surf till resten av hushållet. Jag har alltså två obegränsade "surfstationer" och betalar 300 kronor per månad för det. Fast… jag får ringa för de 300 kronorna så surfen är egentligen gratis :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.