Hej

Min tomt ser ut som på bilden ungefär, hur bör man lägga guidekabeln? Den är väl både till för att hitta hem och för att åka ut till fjärrstartsområde.


Screen Shot 2016-07-18 at 06.48.13.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bör jag lägga kabeln bakom huset och bakom garage och sedan ner på framsidan mot farstun?

Min första tanke var att dra direkt från dockningsstation runt ner till farstun, men då kanske den inte hittar hem när den klipper bakom garaget?


Roboten är en Gardena R80Li
 
Kanske bättre att placera stationen vid garaget och så drar du slingan ut genom hela trädgården ner till bortersta högra hörnet.
Beroende på hur brett hålet är mellan trall och uterum så kan du antingen låta allt vara en zon, eller lägga plätten vid garaget som Zon1 på 0 meter och typ 10% och övriga gräsmattan som Zon 2 (antal meter ut mellan trall/uterum) på 90%.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Ja det är en tanke jag borde haft innan jag placerade ut begränsningskabeln och placerade ut laddstationen. Det går förvisso att rätta till senare.

Men säg att laddstationen står där den står, bör jag väl lägga ut guidekabeln så den hittas från hela tomten, dvs dra upp den en bit till vänster och sedan ner på framsidan ?
 
Du kan dra kabeln ner en vända på framsidan och sen till baka till baksidan på garaget. Så hittar den hem fort. Blir lite längre för den att köra. Annars hade det gått att flytta laddstationen till garaget och dragit guide runt hela huset. Men då är inte laddstationen in placerad centralt i den största arbetszonen. Så det blir kompromiss hur man än gör. Hitta hem kommer den göra i vilket fall men det gör mycket på kapaciteten om den kommer fort hem till laddning.
 
Största problemet är nog mellan trall och garage skulle jag gissa. Jag skulle dra ut den till höger, ner lite mot farstun och sen upp tillbaka och hela vägen bort till mitt emellan trall och garage.

Tänk på avstånden bara beroende på hur brett det är till höger om huset så du inte får ett för snävt U där.
 
Min erfarenhet av AM säger att du inte behöver någon guide på den enkla tomten. Prova utan.
Lägger du ändå så dela tomten i två delar så dra guiden från laddaren och uppåt höger för att fånga in klipparen om den inte hittar hem.

Protte
 
  • Gilla
Sillen25
  • Laddar…
Ts har en Gardena och där är guide ett krav. Gardenas klippare saknar radio signalen ifrån laddstationen som Husqvarnas klippare har.
 
Ajdå, på det viset.

Protte
 
prototypen skrev:
Ajdå, på det viset.

Protte
Det går inte att hålla kolla på allt. Det är ju därför det finns forum :)
 
Nej man har inte koll på allt, men med erfarenhet av hemgång på guide (jag måste ha det) så syns det precis var den går varje gång.
Lägg så kort guide det bara går, från laddaren och rakt upp.
Klipparen kommer att åka runt som en flipperkula tills den kör över guiden (och det tror jag inte tar lång stund).
Med kort guide så blir inte spåret så långt.

Protte
 
På min HQ 305 (=år 2014) kan jag ställa in bredden på korridoren som klipparen går över guiden, dvs så att den går på olika avstånd från träden varje gång. Då blir det inga spår. På lite äldre HQ fanns kanske inte den möjligheten?
 
Thordh skrev:
På min HQ 305 (=år 2014) kan jag ställa in bredden på korridoren som klipparen går över guiden, dvs så att den går på olika avstånd från träden varje gång. Då blir det inga spår. På lite äldre HQ fanns kanske inte den möjligheten?
Finns på alla nyare Gardena också.
 
Nej den går inte i samma spår varje gång, den mejar ned ett brett område. någon meter sådär. blir som en engelsk fotbollsplan.
Ser man "utifrån så är gräset ljusare, från andra hållet mörkare.
Från sidan där alla ser syns det inte.

Protte
 
prototypen skrev:
Nej man har inte koll på allt, men med erfarenhet av hemgång på guide (jag måste ha det) så syns det precis var den går varje gång.
Lägg så kort guide det bara går, från laddaren och rakt upp.
Klipparen kommer att åka runt som en flipperkula tills den kör över guiden (och det tror jag inte tar lång stund).
Med kort guide så blir inte spåret så långt.

Protte
Har en 430 som allltid går hem och ut med guiden och kan säga direkt att det finns inte en chans att du skulle se vart dom ligger för det blir inga spår överhuvudtaget
 
Kan ta en bild när jag kommer hem.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.