Har stött på ett bekymmer. Håller på att renovera köket och skulle behöva flytta på avloppet ca 60 cm åt vänster. På den bifogade bilden är diskmaskinen till höger om diskhon, och under diskmaskinen är avloppet idag. Vattnet matas från lilla väggen vid det det röda krysset. Bänkytan i hörnet vid det röda krysset blir tomrum undertill.

Hur som helst. Jag antar jag måste dra vattnet runt diskmaskinens högra sida, sen bakom fram till diskhon. Isf, hur mycket "bygger" vattendragningen ut i så fall, dvs hur långt från lilla högerväggen måste diskmaskinen stå isf? Hur löser man det smidigast? Kan man dra ner vattenledningen under diskmaskinen (under golvet) och sen upp vid diskbänksskåpet?
Tusen frågor å håller tummarna för något svar :D

Ska?rmavbild 2016-07-18 kl. 08.50.52.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går bra att dra under golv så länge ingen skarv finns.
 
huggan skrev:
Det går bra att dra under golv så länge ingen skarv finns.
Tack så mycket! Såhär ser det ut. Borde väl inte vara några problem att dra avlopp plus vatten till där skruvdragarn står? Tacksamt undertill, tänker jag
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej det går fint.
 
Avloppsrör får skarvas under golv (och i väggar)!

Ett 50 mm rör ryms annars bakom diskmaskinen om det ligger dikt mot väggen.
 
Krilleman
Inga problem alls.

Kapa gjutjärnet på den liggandes sträckan. Köp övergång som passar dimensionen. Dra fram nytt 75mm plaströr i kutterspånen. Dra upp var du önskar.

Vattnet kan du ju koppla loss på T-röret och dra nytt därifrån. Den skarven finns ju oavsett.

Kan du komma in lite närmare så man ev kan se vilken tillverkare det är på T-röret? Det korrekta är ju att köpa ny klämring+mutter av samma tillverkare.
 
När jag pratade om skarvar menade jag givetvis vattenrören och inte avloppen.
 
Varför inte försöka ta bort gjutjärnsröret, de håller inte i evighet.

Protte
 
Tack för era svar!
Vatten och avlopp flyttades utan några bekymmer :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.