Vi har vanliga tegelpannor på vårat hus som stått sen 59.

Nu ska vi göra något åt taket. I alla fall byta ut takpappen som blivit gammal.
Tegelpannorna känns lite sköra, men är hela, ska man byta ut dem om man ändå skall göra något åt huset eller ska man "återanvända" dem?

MVH/Anna-Karin
 
Går det att avgöra om det är riktiga tegelpannor eller betongtegelpannor?
Vi har det senare, och våra blir ersatta av nya nu inom kort.
 
hmm.... betongtegel? ;)

Antingen är det betong eller så är det tegel.

Vi valde att byta ut det gamla teglet (vittinge från -47). Många pannor var sköra och ville gärna gå sönder när man klev på dom. Dessutom var dom manuellt avfasade i hörnorna, så att lägga tillbaka det gamla teglet hade blivit extra bökigt. När vi fick tag på vittingepannor från 90talet var valet lätt och vi lade dessa nyare pannor istället.
 
MathiasS skrev:
hmm.... betongtegel?  ;)

Antingen är det betong eller så är det tegel.
Ordmärkare där.. ;)
Jag tror det är många som änvänder order taktegel oavsett om det egentligen då väl borde heta takbetongpannor..
 
Jag är ganska så säker på att det är tegelpannor vi har... Och de verkar rätt så sköra så det blir nog att byta ut dem!

Tack för alla svar!!!
 
GoForIt skrev:
Ordmärkare där.. ;)
Jag tror det är många som änvänder order taktegel oavsett om det egentligen då väl borde heta takbetongpannor..
Man måste ju passa på att ge några tjyvnyp när man har chansen.... :)
 
A-K2 skrev:
Vi har vanliga tegelpannor på vårat hus som stått sen 59.

Nu ska vi göra något åt taket. I alla fall byta ut takpappen som blivit gammal.
Tegelpannorna känns lite sköra, men är hela, ska man byta ut dem om man ändå skall göra något åt huset eller ska man "återanvända" dem?

MVH/Anna-Karin
För tegelpannor säger man att det är en livslängd på cirka 40 år, sedan är det dags att byta. Betongpannor cirka 30 år.
 
Men jag har hört att de kan va väldigt mycket äldre. Vårt är från 30-talet och verkar ok. Jag är rätt säker att man kan återanvända 100 årigt tegel också.
 
tekla skrev:
Men jag har hört att de kan va väldigt mycket äldre. Vårt är från 30-talet och verkar ok. Jag är rätt säker att man kan återanvända 100 årigt tegel också.
Visst är det ju så.

Det är väl i många fall en liten fråga om komfort. Hur mycket tid man vill ägna åt sitt tak för att underhålla det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.