Kallebo skrev:
Lånar tråden för samma fråga fast för spädbarn.. måste man ha pass till en två månaders bebis när man åker till Danmark idag?
Som jag tolkar reglerna, ja, eller nationellt ID. Pass är dock billigare...
 
K
Tack. Ja, riktigt pass är väl att föredra. Nationellt idkort är väl mest för den som reser dagligen och vill ha det i plånboken...
 
Kallebo skrev:
Lånar tråden för samma fråga fast för spädbarn.. måste man ha pass till en två månaders bebis när man åker till Danmark idag?
Det ska inte behövas, barn som åker med FÖRÄLDER som kan legitimera sig med pass eller nordiskt körkort/id släpps in. Problem kan uppstå om kontrollen misstänker att det inte är ditt barn.
Det funkade fint senast jag åkte Helsingborg/Helsingör med barnen för några veckor sedan. Jag har dock hört att tågkontrollen vid hyllie velat ha id på alla, även barn, men det ska inte behövas.

https://polisen.se/Aktuellt/Tillfallig-granskontroll/
 
fredrik.johansson skrev:
Det ska inte behövas, barn som åker med FÖRÄLDER som kan legitimera sig med pass eller nordiskt körkort/id släpps in. Problem kan uppstå om kontrollen misstänker att det inte är ditt barn.
Det funkade fint senast jag åkte Helsingborg/Helsingör med barnen för några veckor sedan. Jag har dock hört att tågkontrollen vid hyllie velat ha id på alla, även barn, men det ska inte behövas.

[länk]
"Ska inte behövas", nej, men jag skulle aldrig rekommendera någon att åka utomlands utan pass till sitt/sina barn!
 
Från Danmark behövs inte pass. Det räcker med körkort.

Från Polisens hemsida:

Resa inom Norden
Vid resor inom Norden krävs inte pass för svenska medborgare. Du bör ändå ha med dig giltig legitimation för att styrka din identitet, bland annat om du tar in på hotell, campingplats eller liknande.

Godkänd legitimation är följande giltiga id-handlingar:

Svenskt vanligt pass (provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation)
Svenskt nationellt id-kort
Svenskt körkort
Svenskt SIS-märkt id-kort
Skatteverkets id-kort för folkbokförda i Sverige
Svenskt tjänste- eller id-kort utfärdat av statlig myndighet


Jag ska åka till Danmark med familjen i sommar, men jag har inget pass till min 7 månaders baby. Hur gör jag då?

Svar: Ditt barn behöver ingen id-handling om ni reser tillsammans och du har resehandling med dig.

Jag har endast ett id-kort utfärdat av skatteverket och inget pass. Kan jag ändå resa till de nordiska länderna?

Svar: ID-kontroll och gränskontroll bedrivs endast mellan Sverige-Danmark och inte i de övriga nordiska länderna. Vid gränskontrollen i Sverige måste du kunna visa att du är svensk medborgare. Det räcker med ett körkort för svenska medborgare eftersom man vid misstanke om att personen inte är svensk medborgare kan kontrollera i register. Vi rekommenderar ändå pass eller nationellt id-kort för att slippa bli stående och invänta resultat av slagning och kontroll
 
Redigerat:
anders07 skrev:
"Ska inte behövas", nej, men jag skulle aldrig rekommendera någon att åka utomlands utan pass till sitt/sina barn!
Varför rekommendera något som inte behövs, läste du inte länken?


Resa med andras barn mellan Sverige och Danmark
När du som föräldrar reser från Sverige till Danmark med dina barn som är under 18 år räcker det att du som vårdnadshavare har giltig id-handling såsom pass eller nationellt id-kort. När det gäller mor- och farföräldrar som reser med barnbarn görs dock inga undantag, då måste barnet alltid ha giltig id-handling, giltigt pass eller nationellt id-kort.
 
Kallebo skrev:
Lånar tråden för samma fråga fast för spädbarn.. måste man ha pass till en två månaders bebis när man åker till Danmark idag?
[SKPG]Zamora;2516948 skrev:
Från Danmark behövs inte pass. Det räcker med körkort.
Inte många två månaders bebisar som har det... ;)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
fredrik.johansson skrev:
Varför rekommendera något som inte behövs, läste du inte länken?


Resa med andras barn mellan Sverige och Danmark
När du som föräldrar reser från Sverige till Danmark med dina barn som är under 18 år räcker det att du som vårdnadshavare har giltig id-handling såsom pass eller nationellt id-kort. När det gäller mor- och farföräldrar som reser med barnbarn görs dock inga undantag, då måste barnet alltid ha giltig id-handling, giltigt pass eller nationellt id-kort.
Och om man hamnar i ett läge där du ska bevisa att det är ditt barn?
 
Läs länken igen. Barn behöver inte pass mellan Danmark -Sverige.
 
[SKPG]Zamora;2516966 skrev:
Läs länken igen. Barn behöver inte pass mellan Danmark -Sverige.
Menar du mitt inlägg?


anders07 skrev:
"Ska inte behövas", nej, men jag skulle aldrig rekommendera någon att åka utomlands utan pass till sitt/sina barn!
Observera att där står "utomlands", inte Danmark specifikt. Det är en sak vad som behövs för att passera gränsen till ett land och en annan sak att resa tryggt och säkert!
 
om nu tråden ska mynna ut i barnfrågan så handlar det nog om vart man åker. Inom norden så är ju chansen en miljarddelspromille att någon skulle ifrågasätta att det är ditt barn. Om inget talar mot den saken då förstås.......
Reser man i övriga världen så kan det ju vara en fördel även om man kan hitta uppgifter om att det inte behövs.
 
Ja, det blev lite otydligt. Ursprungsfrågan handlade om Tyskland, sedan blev det en Off Topic-utsvävning om Danmark och barn. Det var den senare delen jag svarade på.
 
För mig (icke svensk) visar denna diskussion igen att många svenskar ser ett pass som något skurrilt som oftast glöms bort till den dagen man ska resa.
Sedan barnsben har jag rest och alltid haft med mig pass just för sådana fall at man behöva identifiera sig. Förutom vid gränser var det oftast på hotell eller på flygplatser. Men även om man måste söka sjukvård utomlands kan det behövas.
Att dividera om vilka papper som behövs vid resor mellan Tyskland och Danmark eller sedan mellan Danmark och Sverige är ganska onödigt. Den dagen man står där mot en Securitas-person hjälper det inte så mycket att diskutera med denne. Reglerna verkar vara otydliga och rättsosäkra. Bäst att ha pass.
 
roland53 skrev:
Jo, det kan gå bra utan pass, det är inte alla som kollas MEN om du blir stoppad så kan det bli riktigt besvärligt.
Från Danmark till Sverige räcker körkortet men problemet kan uppstå från Tyskland till Danmark.

Skulle nog inte chansat.

För övrigt är det dj-ligt dålig timpeng att åka till Tyskland att handla. Javisst billigare, men såååå billigt är det inte. Även om man bor nära brofästet i Skåne.

Om man tar det på vägen när man ändå passerar på en semester är väl OK, men å andra sidan har man förmodligen annan packning och då är lastförmågan begränsad.

Om det är något som tullen slår ner på så är det just överlastade bilar.
För eget bruk är det inte värt det. Men åker en ner för att handla och sälja så är det helt klart värt det.
 
oobum skrev:
För eget bruk är det inte värt det. Men åker en ner för att handla och sälja så är det helt klart värt det.
Jamen, då pratar vi olaglig hantering = smuggel och det lilla man kan tjäna är inte värt priset det kan kosta :thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.