Gjöt garaget igår och undrar hur länge man bör vänta innan jag målar plattan? Har ju ingen lust och börja använda garaget innan jag målat.
 
  • Gilla
Timm
  • Laddar…
Är inte sådan färg tät?
I så fall får du väl vänta typ en vecka per cm betong så att den hinner torka först.
Det borde väl vara samma som för klinkers och våtskikt? Eller har jag fel?

/pinebar
 
pust, 14veckor...

Vilken färg rekomenderar ni? har en burk biltema 2-komp golvfärg som jag tänkte prova i pannrummet, fungerar det bra så kostar det ju iallafall inte skjortan, men det kanske redan finns någon här som har provat den?
 
Vad ska du använda panrummet till?

Byggmax gråa golvfärg tycker jag har en trevlig grå nyans, men som sagt du bör nog låta det torka ur ordentligt, min platta var 7-8 månader när jag målade den
 
mats_o skrev:
Vad ska du använda panrummet till?
Elda? ;)
 
Näe, säger du det ;D

Det jag funderade på var hur hårt slitaget var. Om det räcker med en enkomponentare eller om du behövde två komponentaren.

I många panrum idag står ju bara en värmepump i ett hörn och sen används resten till allt möjligt
 
jo, men färg till pannrummet har jag ju, tror det kostade 350kr för 4 liter och ska räcka till 15kvm men då är det ju 2-komp, borde vara bättre än byggmax eller?
 
Jo har du den redan så använd den. Byggmax färgen kostar mindre än så om vi säger så
 
Läste på byggmax hemsida att man ska vänta 3 månader innan målning, det stod också att man kunde testa om det kommer upp fukt genom att lägga en plastbit på golver och se om det blev blött under.
Om man nu kan testa så, så är min platta redan torr då det inte kommer upp någon fukt när jag haft plast på den.
Tror jag ska vänta 1 vecka till sedan drar jag nog på färgen, det är ju jobbigt och behöva bära in allt skrot och bråte i garaget bara för att få flytta ut det igen om någon månad.
 
hyr en avfuktare och slå på rejält med värme. När avfuktaren slutar avge vatten så kan du måla. Måla efter 1 vecka utan avfuktare ? Färgen lär inte fästa. kolla om din biltema färg är diffutionstät, isåfall måste det vara heltorrt annars målar du in fukten/vattnet.
 
_felix_ skrev:
hyr en avfuktare och slå på rejält med värme. När avfuktaren slutar avge vatten så kan du måla. Måla efter 1 vecka utan avfuktare ?  Färgen lär inte fästa. kolla om din biltema färg är diffutionstät, isåfall måste det vara heltorrt annars målar du in fukten/vattnet.
För att tvinga betong till uttorkning är ju bland det listigaste men kan göra;-)

Plasttricket funkar men är knappast vetenskapligt.
Torktiden går att styra genom normal temperatur (20) och hyffsat RF inomhus. Samt god ventilation.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.