Är en Stiga Villa Senator med 12,5hk motor och 95cm multiklippdäck "nyservad" och "i nyskick" men utan hydrostat ett bra köp för 10 tusen? Ser fin ut på bild.

Vad innebär senator? Draganordning och något annat?
 
Jag kan inte med gott samvete rekommendera en klippare med växlar, bara strul.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Du menar att hydrostat är det enda rätta trots att det kostar flera tusen mer?
 
Ja har en gammal Husqvarna rider med växlar, aldrig nå krångel, byter olja en gång om året sen går den bara, bägge grannarna har stiga, o där är de tyvärr mycket krångel. Remproblem deluxe! Hydrostatdrift är trevligt så länge de funkar, ja anser dock inte de var värt 5-7000 mer
 
Kör två gamla MTD:er, aldrig haft problem med växlar, så låt inte det avskräcka. Torde väl vara liknande konstruktion fast det är Stiga.
 
Funderar just nu på en Stiga Park från -03 med tvåcylindrig B&S-motor på 18hk och hydrostat! :D
 
Visst var det framförallt tidigare modeller som hade problem med glapp i midjan mm?
 
Det blev en Stiga Villa 12 HST. Hydrostat, årsmodell 2012, nyservad och i nästan nyskick. Borde vara ett rätt säkert köp?
 
M
Pongu skrev:
Det blev en Stiga Villa 12 HST. Hydrostat, årsmodell 2012, nyservad och i nästan nyskick. Borde vara ett rätt säkert köp?
Tycker jag! Körde själv en fast växlad, funkade toppen under de åren. Byt olja och smörj nipplar/vajrar varje år så går den som en dröm.
 
Startade direkt, gick bra. Fick den hemkörd. Skulle köra den av ett tippat flak. Trodde jag chokade för mycket, för det rök och motorn dog. Därefter startar den inte. Tänkte att det nog bara var en sur cylinder. Men den startar fortfarande inte. Har skruvat ur tändstiftet, rengjort det med bromsrengöring och kört runt startmotorn, men det hjälpte inte.

Något verkar ha hänt under transporten. Kan olja hamna på fel ställe även vid lutning framåt/bakåt? Bränslekranen var inte stängd. Risker med detta?

Ska pröva lite mer imorgon inkl. byta tändstift. Hoppas det är bågot enkelt...
 
Förgasaren verkar ha flödat över under transporten och blandat bensin i oljan. Får byta olja imorgon och hoppas på det bästa!
 
Köpte en Stiga Park President med 107 klippbordet i våras. Var oxå nyservad på verkstad. Tyckte den klippte dåligt och ojämt. Visade sig att de monterat fel kniv så den ena klippagregatet så kniven bara kammade gräset. Sen var vartenda lager i klippbordet slut och några remhjul hade smällt.

Det är nog det man får räkna med på en begagnad gräsklippare. Men allt går att fixa med lite tid och pengar.
 
He he... Jo, men jag provkörde och provklippte innan köp och då gick den fint! Hade egentligen också tänkt köpa en äldre Park, men valde den här för att slippa strul! ;)

Hoppas det bara är bensin i oljan och inget annat med ventiler eller liknande!
 
Provkörde oxå innan köp men varken hörde oljud från klippbordet eller såg att den klippte dåligt hos honom. det var när man kom hem och hört hela gräsmattan som var ganska lång som man började ana oråd.
 
Ja, det är lite som skrotbilar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.