Det är dags att byta ut den [censur] Pax-fläkten i badrummet mot nåt som faktiskt flyttar luft och inte väsnas så förbannat. I vintras satte jag in en ny köksfläkt och den har fått gå konstant på lägsta fart sedan dess, med fantastisk inomhusluft som resultat. Tyvärr väsnas även den mer än lovligt. Alltså behöver jag utsug i skithus och tvättstuga, inget fancy. Dessa två ligger väldigt nära varann, så hela anläggningen blir nog under tio meter. Huset är ungefär 150 m², så en fläkt som öser 320 m³/h blir väl bra?

Så vad behöver jag? En 125 mm kanalfläkt med styrning, ett T, några meter rör, några krökar, lite fästen, skarvar och ett par frånluftsventiler, right?
Mjuk ljuddämpare vid varje don?
Stor ljuddämpare före fläkten?
Isolera?
Ska det vara böjliga rör/slang nånstans?
 
320 är lite väl högt, du ska ligga runt 200. Tänk på att du borde skaffa något för tilluft också.
 
En EC-fläkt går väldigt energieffektivt om den inte körs på fullfart och det är ju alltid skönt att ha lite marginal uppåt ifall man vill vädra ut en ful äggfis eller när hela släkten samlas på kalas mitt i vintern.

Tilluft har jag i de viktigaste rummen och de har tjänat oss väl under det här halvåret med köksfläkten på lågfart.
 
Jag har en kanalfläkt inne i 110 rör och den går väldigt tyst.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.