Hejsan,

Jag har en värmebaronen vedolux vedpanna. Nu är det så att keramikinsatsen spricker och "vittrar sönder", det blir liksom till grus.
Försök att maila frågor till Värmebaronen om detta resulterar inte i ngt som helst svar, så nu är jag less.

Eftersom keramikinsatsen till vedoluxpannan är enkel så tänkte jag gjuta en ny själv.
Är det ngn som gjort detta förrut?
Vilket bruk skall jag använda?
Skiljer det ngt från att gjuta med vanligt bruk?
Kan man armera med ngt?

Tack!
Jörgen
 
Nja, har du inte tillgång till en relativt stor keramikugn blir det väl lite svårt? Keramik ska ju brännas vid sisådär 1200 grader. Fast det vore ju kul å veta om någon försökt.
 
joggaw skrev:
Hejsan,

Jag har en värmebaronen vedolux vedpanna. Nu är det så att keramikinsatsen spricker och "vittrar sönder", det blir liksom till grus.
Försök att maila frågor till Värmebaronen om detta resulterar inte i ngt som helst svar, så nu är jag less.

Eftersom keramikinsatsen till vedoluxpannan är enkel så tänkte jag gjuta en ny själv.
Är det ngn som gjort detta förrut?
Vilket bruk skall jag använda?
Skiljer det ngt från att gjuta med vanligt bruk?
Kan man armera med ngt?

Tack!
Jörgen
Jag hade samma problem med min Vedexkeramik, Och det berodde på för höga temperaturer vid keramiken. Jag hade alldeles för stor glödbädd p.g.a för mycket primärluft. Jag hade ställt upp primären högt för att pannan skulle brinna ordentligt, sen hittade och tätade jag ett tjuvdrag i skorstenen och kunde då ställa ner primären. Sedan dess verkar keramiken hålla mycket bättre.
 
Försök med keramikbruk!!
Kan vara svårt att få tag i men försök i alla fall!!
Kan finnas nåt gjuteri i närheten som har det kanske? ;)
Tänk på att låta detaljerna brinna (torka) väl så ta det lungt i början.

ARMERA ICKE!! Armeringen blir varm och expanderar och spränger sönder gjutgodset.

 
Någon som provad med vanlig betong å gjita? Huur länge håller det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.