Hej
Jag ska bygga ett enkel vinterbonat (enplan) hus som jag ska ha mitt företag i. Det ska finnas kontor och resterande yta ska vara lager. Mitt önskemål var att jag skulle slippa kök (som eget rum) Hade mer som pentry i åtanke. Och litet badrum
Nu till min fundering..har kikat på lite olika kataloghus,, och har NÄSTAN konstaterat att det kommer att bli blilligast.. Vi har pratat med en byggare som kommer att hjälpa oss.
Själva "boytan" hade vi tänkt skulle vara ca 60kvm.

Har någon tips på vart man hittar mest prisvärda kataloghus det det faktsikt ingår något förutom själva huset.
Mycket tacksam för svar. :)
 
I vilken miljö hamnar byggnaden? Ska den harmoniera med andra hus? Vilka planbestämmelser gäller för fastigheten? Om planen föreskriver bebyggelse för "bostadsändamål" kan du inte utan vidare bygga ett kontorshus. Därför ska du först som sist fråga kommunens byggnadsnämnd vad som gäller.

I ditt fall tror jag annars inte alls att kataloghus kommer att bli billigare än lösvirke. Det skulle isåfall vara om du köper material till ett (oinrett) "kataloggarage", som du på plats med hjälp av proffs inreder som kontor.

Talar vi om katalogvillor måste vi annars utse Älvsbyhus som marknadens billigaste leverantör. Du får visserligen betala för det där köket du ville slippa, men priset för 81 kvm nyckelfärdigt (med grund och oinredd fullhöjdsvind) hamnar omkring 1 Mkr. Ett sådant alternativ har ekonomiska fördelar.

Kolla med revisorn om du inte kan göra såhär: Företaget tar hela investeringen, lyfter momsen och avskriver enligt plan. Efter några år kanske har ni behov av annat läge. Då köper du privat över fastigheten till bokfört värde. Konvertera billigt till villa, flytta själv in eller sälj villan till hyggligt pris.
 
Huset kommer att stå mitt ute på landet. Bostadshuset som ligger på samma tomt (ca 25 m ifrån tänkt läge), är en typiskt trävilla på 235 kvm
Tomtarean är 3795 kvm
Hade funderingar på ett fritidshus ev från skidstahus..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.