Skulle behöva tips på en bergvärmepump med lite trevliga och moderna finesser, framförallt för automatisk styrning via mitt hemmautomationssystem från Fibaro (Z-wave eller www). Vill kunna styra mha Z-wave-termostater i varje rum samt mobiltelefon mm. Kunna sänka temp vissa tider tex.
Jag skulle även vilja kunna köra kalluft på somrarna. Energisnål såklart.
Bor i Sthlm på ca 160m2. En gammal Fighter 1250 skall bytas ut. Stenhus. Vattenburen golvvärme i Vrum och ett badrum annars vanliga radiatorer.
 
NIBE har i mina ögon helt klart bäst elektronik när det gäller digitala ingångar/utgångar. Dessa är fritt programmerbara att göra de saker du förmodligen vill göra. Det bästa är att lusläsa installationsmanualer för respektive VP.
NIBE uplink används för kommunikation direkt med VP via IP men det antar jag att du styr via Z-wave istället.
 
Vill man styra tempen separat i varje rum är det nog snarare en fråga om att ha påkostade termostater och en (enkel) vp med arbetstank det är ju normalt inget man styr från vp.
 
tommib
Det här med att sänka temperaturen vissa tider är väldigt vanskligt och har diskuterats en del på t.ex värmepumpsforum. Att det resulterar i någon form av besparing är väldigt tveksamt om man gör det på kort sikt (dag-natt) då pumpen ändå måste "köra ikapp" med sämre COP som följd. I ett stenhus är det ytterst tveksamt att du kan få systemet så responsivt ändå med tanke på hur mycket värme som lagras i väggarna. Vattenburen golvvärme försämrar detta än mer.

Om man kör över längre perioder, typ bortrest två veckor på vintern och sänker temperaturen till 16 grader inomhus, så kan man säkert tjäna på det, men då ska man nog räkna på hur mycket man tjänar och vad installationen kostar.

Att köra kalluft kräver som du säkert förstår helt separata tillbehör. Det enda bergvärmen har med saken att göra är att man använder köldbärarvätskan för att kyla. Man kan styra funktionen från bergvärmepumpen men jag vet inte hur bra det fungerar. Det kräver hur som helst rätt omfattande extra rörmokeri och fläktkonvektorer. Jag har tittat på den lösningen för min Nibe F1245 men är inte övertygad.

Jag tror tilll slut att värmesystemet i ens boningshus är något som man ska mixtra med så lite som möjligt. Ja, det är roligt med hemautomation och styrning från app mm men vilken nytta har man av det egentligen? Hur ofta ändrar man saker? Ett stenhus som du beskriver har en så stor värmetröghet att man ändå inte vill göra ändringar mer än en gång varannat dygn eller så för att se vad de får för genomslag. Om du dessutom har stora fönster eller liknande så kommer solinstrålningen påverka mer än det du gör med värmepumpen.

I min långtidsplan ingår förvisso frikyla via köldbärarkretsen, men den kommer troligen vara väldigt enkelt styrd, med av/på och manuell switch.
 
De gamla Nibe VP går alldeles utmärkt att styra med hemautomation. Den nyare kan möjligen vara svårare då allting går mot cloudlösningar där tillverkaren "kapslar" in VP med tjänster ovanpå.

Jag har en Nibe 1235 och köpte till RCU'n till den. Jag kan styra de flesta funktioner från min hemmaautomation. Protokollet på den är Modbus/TCP - d.v.s. man kopplar den rent elektriskt på sitt hemma-LAN och ser till att ha drivrutiner för Modbus i sin programvara.

Jag har provat att styra förbrukningen till billiga tider genom att "skrapa" Nordpools hemsida för att så att säga förvärma huset innan energin blir dyrare (priserna sätts ett dygn i förväg - timme för timme). Men tommib's påstående ovan är högst relevant. Timprisskillnaden är som störst när det är som kallast och då kan inte pumpen köra ifatt och i värsta fall riskerar man att patronen går in.

Jag har dessutom installerat frikyla. Jag installerade en shunt och provade att köra Nibes inbyggda reglering men den visade sig vara lika dålig som konvektorns egen (Italiensk presision). Detta eftersom regleringen övergick till on-off så snart man hade en rumsgivare och då förstår jag inte varför man ska ha en shunt överhuvudtaget. Nu kommer jag att prova att använda Nibes inbyggda reglering för golvvärme till frikylan istället och det ser rätt lovande ut.

Jag loggar alla möjliga mätpunkter på min VP via Modbus/TCP men frånsett det lite roliga försöket med Nordpool så styr jag i praktiken ingenting trots att det vore enkelt. Det fungerar faktiskt bra ändå. Vi får se om jag styr något till frikylan - isåfall troligen bara börvärdet på rumstempen.

Pen
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Frågan är till vilken nytta hur mycket spar du på att styra förbrukningen ?
 
tommib
Pen skrev:
De gamla Nibe VP går alldeles utmärkt att styra med hemautomation. Den nyare kan möjligen vara svårare då allting går mot cloudlösningar där tillverkaren "kapslar" in VP med tjänster ovanpå.

Jag har en Nibe 1235 och köpte till RCU'n till den. Jag kan styra de flesta funktioner från min hemmaautomation. Protokollet på den är Modbus/TCP - d.v.s. man kopplar den rent elektriskt på sitt hemma-LAN och ser till att ha drivrutiner för Modbus i sin programvara.

Jag har provat att styra förbrukningen till billiga tider genom att "skrapa" Nordpools hemsida för att så att säga förvärma huset innan energin blir dyrare (priserna sätts ett dygn i förväg - timme för timme). Men tommib's påstående ovan är högst relevant. Timprisskillnaden är som störst när det är som kallast och då kan inte pumpen köra ifatt och i värsta fall riskerar man att patronen går in.

Jag har dessutom installerat frikyla. Jag installerade en shunt och provade att köra Nibes inbyggda reglering men den visade sig vara lika dålig som konvektorns egen (Italiensk presision). Detta eftersom regleringen övergick till on-off så snart man hade en rumsgivare och då förstår jag inte varför man ska ha en shunt överhuvudtaget. Nu kommer jag att prova att använda Nibes inbyggda reglering för golvvärme till frikylan istället och det ser rätt lovande ut.

Jag loggar alla möjliga mätpunkter på min VP via Modbus/TCP men frånsett det lite roliga försöket med Nordpool så styr jag i praktiken ingenting trots att det vore enkelt. Det fungerar faktiskt bra ändå. Vi får se om jag styr något till frikylan - isåfall troligen bara börvärdet på rumstempen.

Pen
Vilket var precis min poäng. Det är kul, men man använder det nog inte i praktiken.
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.