Hej, verkar vara många elektronikkunniga i denna tråd ☺ Funderar på att byta termistorn i en trådlös utetermometer (med display) mot en vridpotentiometer för att reglera en variabel (önskad temperatur) i mitt poolvärmarsystem ute vid poolen, är det enkelt eller blir det bökigt för att de jobbar med för små resistanser?
 
Kan du förklara lite mer hur ditt system fungerar?
Vad är det som tar emot signalen från din utegivare?
Kan du inte påverka mottagaren istället?
 
Hej, har en RFXCom tranceiver som tar emot pooltemp och sedan startar poolpumpen (en vanlig flödespump för sandfiltret). För uppvärmning har jag en 2kw "doppvärmare" i serie efter sandfiltret, har velat hålla mig till 10A. Värmaren har en flödesvakt och inbyggd termostat. 2kw räcker för att hålla 25 grader vid konstant drift och 14-16 grader genomsnittlig temp ute. Vid 25 grader stoppar jag pumpen och startar den igen vid 24 grader (25-1) med hjälp av Blockly i Domoticz. Men 25 grader är OK kring maj-juni, jag skulle vilja kunna ställa upp/ner detta genom ett reglage, istället för som en parameter i Blockly. Jag upplever att förutsättningarna för att få så varmt i poolen som möjligt är väldigt väderberoende, en fin dag finns möjlighet att få upp temperaturen lite extra :cool:
 
Redigerat:
Uppdatering; tillsvidare hittade jag ett sätt att använda en "dummy hårdvara" i domoticz, se längst ner på bilden.
Screenshot_2016-07-17-10-21-28.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.