Tjena!

Jag har ärvt en Stiga 46 i ganska dåligt skick. Den klipper ok men jag hade tänkt sjyssta till den lite och har ett par funderingar kring det.

Jag har hört att man inte kan vinkla den ner hursomhelst eftersom oljan rinner igenom luftfilter eller något liknande. Stämmer det och hur kan man i så fall luta den för att komma åt undersidan?

Kniven behöver också slipas. Hur gör jag det bäst? Jag har inte slipat något i hela mitt liv så förutsätt att jag är totalt nollad.

Det står i manualen att man ska byta olja när den är varm. Är det viktigt eller kan jag göra det närsomhelst? Och hur gör man det, vänder upp och ner på den och häller ut det?

Tack på,förhand! :)
/Freddie
 
Hej Frecar, välkommen hit!

Om du ska vända på klipparen för att komma åt undersidan, så ska tändstiftet vara uppåt!

Om du ska slipa kniven så skruva bort den med en bra nyckel eller hylsa. Inte använda skiftnyckel!!!
9/16" tum eller ungefär 14mm använd gärna 6-kantig hylsa om du har istför 12-kantig. Lätt att dra bulten rund.
Skruven är normelgängad, och behöver inte dras åt superhårt.
Jag använder vinkelslip med lamelltrissa för att slipa.
Det brular synas längst in på kniven hur den såg ut från början, försök att slipa så.
Brukar betyda att du ska slipa på ovansidan bara, men om den är riktigt kass så ta lite på undersidan också.
Den behöver inte vara rakblads-vass, men försök få en eggvinkel på typ 30grader.
Viktigt att du tar lika mycket på båda sidor.

Oljebyte: Huvudsaken att det blir bytt olja ibland. Är väl lite fördel om den är varm.
3/8" fyrkant på avtappningspluggen under. Samma som på förlängaren i hylssatsen om den är "treåtting".
Annars kör du tills bensinen tar slut, får hjälp av en vän, skruvar av påfyllningsproppen, och vänder den upp-o-ner.
Men då är det svårare att fånga upp oljan i en burk för återvinning.

Lycka till.


//AA
 
P
Jag har en likadan.

Kosta på den en ny kniv i stället för att slipa den, kostar typ 300 spänn. Jag tar bort tändkabeln från tändstiftet, sen lägger jag klipparen på sidan, samma sida som oljepåfyllningen sitter och lossar bulten som håller fast kniven med en hylsnyckel. Jag brukar använda en bit trä mellan som jag ställer foten på för att hindra bladet att rotera.

Jag byter olja efter en klippning. Jag har aldrig sett någon avtappningsplugg på min, men det kanske finns en under allt gräs... Jag lyfter upp klipparen på trappan till mitt trädäck och lägger den på sidan med oljepåfyllningen nedåt, ställer en spilloljedunk med en tratt under och tar av locket till oljepåfyllningen, sen får oljan rinna ur.

Det kan vara värt att byta luftfilter också om ingen gjort det på länge
 
Tack grabbar! Mycket uppskattat!

Gällande kniven är det nog bättre för mig att köpa en ny om det inte är dyrare. Jag äger ingen vinkelslip så det blir för meckigt och antagligen dyrare.

Var köper man en ny kniv? Beställer man det på nätet eller jagar man upp en service verkstad.

Tack!
 
P
Jag köpte min senaste på Bauhaus för några år sedan, men skulle nog beställa den på nätet om det inte är bråttom.
 
Kolla på nätet var du har närmaste Stiga-försäljare.
Ang. oljepluggen under, så är den konisk rörgäng, så ha på lite gängtape och dra åt med måtta.
Om du drar för hårt så kan blocket spricka.

//AA
 
Grymt! Gällande oljan så står det såhär i manualen.

"Fyll motorns vevhus med ca 0,55 liter olja, av bra kvalitet (serviceklass SE, SF eller SG). An- vänd SAE 30 eller SAE 10W-30 olja."

Vilken har ni använt?
 
10w30 från okq8 som jag häller upp i 0,55 litersburkar.
 
Claes Sörmland
Jag köpte SAE30 för gräsklippare på Classe O i praktisk 0,6 l förpackning för 40 kr.
 
Köpte en SAE30 på Biltema av samma anledning som du Claes. Smidigt storlek. Den går dock fortfarande inte riktigt bra. Ska byta luftfilter också. Borde ordna sig efter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.