Hej!
Jag har problem med avloppsröret till tvättmaskinen, det är totalstopp. Jag har testat med kaustiksoda men det har inte gjort nån skillnad. Köpte ett verktyg att rensa med, men det är för grovt. Problemet är att röret går rakt ner i golvet ca 1dm, därefter är röret bara ca 1cm brett och i en kraftig krök. Nån vänlig själ som kan ge konkreta tips på hur man kan rensa såna smala och krokiga rör själv? Mycket tacksam för svar!
 
1 cm brett ?! Det låter väldigt konstigt och fel !? Vad är det för dimension där det går ner i golvet ? Det blir väl inte mindre efter det eller ?
 
Jo på botten av det här bredare röret så kröks röret och blir 1cm smalt. Fjädern på avloppsrensaren är för grov för att komma in där.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det är något fel, ett avloppsrör ska aldrig bli så litet (eller gå ner i dimension på det sättet). När är installationen gjord? Går den att komma åt från något annat håll? Finns det annat sätt att lösa avloppet till tvättmaskinen?

Kan du ta en bild på hela utrymmet? Så man får en bättre uppfattning om vad det är för rum och hur detta kan vara gjort.
 
Huset är byggt på 80-talet (bostadsrätt, radhus). Så man gör inte så nu? Det går inte att komma åt från något annat håll, det är så trångt där och svårt att komma åt när röret böjs inåt. Jag vet inte, det är om man kan lägga det i golvbrunnen under värmepannan. Skulle det funka?

Bifogar en bild på den delen av badrummet, värmepannan syns där i hörnet. På andra sidan rummet finns toalett, handfat och dusch.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Är utrymmet ombyggt någon gång?

Det är inte rimligt att anta att man skulle gjort ett så grovt fel med tvättmaskinsanslutningen att man skulle dragit den med något litet rör. Avloppsrör finns dessutom inte för inbyggnad i mindre dimensioner än 40mm (vad jag vet). Är du verkligen helt säker på att den går ner till 1cm i storlek i böjen? Det är inte bara så att det sitter skräp där, eller att böjen är 90 grader och det är därför det är svårt att få ner rensfjädern?

Det ser också ut som ett utrymme som inte borde innehålla en dusch överhuvudtaget. Är det där verkligen tvättmaskinens ursprungliga placering? Kan du ta en bild åt andra hållet också? Om detta är ett duschutrymme borde det vara tätskikt även i väggarna och det ser det inte ut att vara (för mitt oprofessionella öga).

Hur är elen kopplad till tvättmaskinen? Det kan skvallra om huruvida den står på ursprunglig plats eller om någon har gjort en kreativ ombyggnad...
 
Ja något känns inte riktigt rätt med detta avlopp
 
Nej det är inte ombyggt.
Ja det är 1cm i böjen. Så standard är att rören är grövre? Brukar de böjas 90 grader efter bara ca 1dm från golvet eller brukar böjen annars komma först längre ner?

Ja det där är tvättmaskinens ursprungliga placering sedan det byggdes. Tätskikt på väggar finns.

Hade en elektriker över i veckan som böt eluttag och installerade en jordfelsbrytare så elen ska vara korrekt.
Men tror du att det går att använda avloppet under värmepannan till tvättmaskinen?
 
Som tidigare talare avloppsrör är aldrig mindre än 40 mm så något är väldigt fel. Det beror ju på hur det andra ser ut
 
Oj, ja då är det här riktigt konstigt. Det förklarar kanske varför det är så svårt att rensa när det proppat igen. Är det bara att ge upp det här röret eller finns det nåt som är värt att testa?
 
tommib
Om röret är så litet så skulle jag inte använda det som tvättmaskinsavlopp ändå. Finns det golvbrunn i utrymmet? Är du säker på att det finns tätskikt? De där väggarna ser ut som spånplatta....

Inte ens 40mm är standard, det är en udda dimension. 50mm är minsta man drar idag för infällda rör. Att röret böjer av är inget konstigt men det ska inte bli så litet i böjen.

Om det finns en golvbrunn under värmepannan kan den vara ett alternativ. Men det går inte att säga härifrån. Min rekommendation blir nog att ta in en VVSare som får titta på alternativen på plats.
 
Har du en grovdammsugare eller någon pump? Sug isåfall upp vattnet ur röret så att man se hur det faktiskt ser ut där. Som flera andra har påpekat så bygger man aldrig så smala avloppsrör utan det är troligen något skräp som fastnat där, eller så har du ett riktigt idiotiskt byggfusk och troligen också ett dolt fel om du ägt huset mindre än 10 år.
 
Det luktar inte från det. Det ser inte ut som att det sitter ett vattenlås därnere. Kan det vara så att det sitter längst ner i den synliga raka delen?
Är det ens fysiskt möjligt att rensa ett avlopp med 90 graders böj även om det har större/rätt storlek på röret? Hur gör man det med "rensband"?
Jag har en sådan här: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ningsverktyg/rensspiral-med-handvinda-450035/
Går en sån här att peta in i en böj?
 
Ja, en iller går förbi 90 graders böjar om man lirkar lite. Men är den bara 10 mm så är man ju chanslös med illern. Kärcher säger min 70 på böjar men det går säkert med lite mindre också.

Du kanske kan trycka med en dubbelvikt hyffsat styv ståltråd? Alternativt en dragfjäder i stål?

Men man kan fundera på om 10 mm rör överhuvudtaget kan svälja i tillräcklig hastighet när maskinen tömmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.