Hej

Skulle höra om någon stått inför att plocka bort 5 lager tapet istället bestämt sig för att såga bort gipsskivorna och sätta nya från grunden. Sen spackla (grunda?) och tapetsera?

På något sätt kan jag nästan se att detta skulle gå fortare och kanske t.o.m vara billigare?

Alltså, inte komplettera med tunna renoveringsgipsskivor. Utan helt enkelt sätta nya från grunden.

Att riva och slipa tar ju en sabla tid. Med perfekta nya gipsskivor slipper man ju detta till stor del..tror jag :)

Mvh
 
I bostadsrätten så slet jag ner tapeten i hallen och bredspacklade, det tog tid, det dammade och det kostade pengar. Dom andra tre rummen så bytte jag gipsen istället samt la isolering som ljuddämpning (på dom väggar som inte var betongväggar, där slet jag ner all tapet.

I huset har vi typ "tjock masonit" på väggarna och dom är byggda i moduler/segment så dom river vi fullständigt och bygger nya väggar istället för att slita ner tapeterna, vi kommer även att lägga in isolering i alla väggar som ljuddämpning.
 
Tackar för svaret.
Kör du med en sådan där regelmätare som kan genomlysa var reglar, el m.m. sitter?
Kör du med cirkelsåg eller?

Jag har nu rivit två stora rum med typ 5 tapeter vardera och hållit på i veckor. Nu tänker jag att istället plocka ner väggarna helt och sätta nytt gips istället borde gå snabbare.

Bedömer du att du "tjänar" på detta både i tid och material? Eller bara i tid?

Mvh
 
Jag försöker knacka fram var reglarna finns, elen kollar jag genom att kolla i dosorna, rören går oftast bara uppåt/nedåt.

Sågar med handsåg, sticksåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.