tommib skrev:
Till just det räcker den kabeln som TS länkar till. En nolla, en fast fas och en styrd fas. PE i skärmen. Om det inte är samma grupp som husets ytterbelysning kan man gå via ett kopplingsrelä.

Jag håller dock med om att det är vettigt att gå till femledare, bara inte av just den anledningen.
Ah, jag missade att det var ett X istället för G i 3X2,5. Det du skriver stämmer. Tack för rättelsen!
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Var en sväng till Biltema idag och de hade gult kabelskyddsrör, så jag kör på det. Känns skönt att inte måla in sig i ett hörn på en gång! Och med tanke på att det ska vara trädäck runt tre sidor på huset så kan jag ju bara avsluta slangen på undersidan av trädäcket, sedan dra kablar upp längs grundmuren och bakom fasaden, tror det blir näst intill osynligt.

Bra förslag Demmpa, men låter lite jobbigt för mig. Dessuom är lecan bara 15cm bred, kan man verkligen borra ett 50mm hål genom det utan att det spricker?

Känns som att det löser sig med elen, nu är jag mest oroad över Thomas_Blekinges inlägg att syllen kommer för nära marken. Blir det tillräckligt om jag låter en sten sticka upp, dvs 19cm? Det kan jag nämligen åtgärda ganska enkelt, för det är bara en kortsida det handlar om så några drag med grävaren så är det fixat. Men behöver den upp ännu mer så är det ju ett varv till med murblock som behövs. Till saken hör ju att detta inte är ett boningshus. Det är ett litet lusthus/orangeri, byggt på högsta punkten på en höjd bakom tomten. Det är väldränerad sandmark som sluttar åt alla håll. Det kommer även som sagt trädäck runt om så ingen växtlighet i närheten. Tanken med det hela är ju att stengolvet invändigt ska gå i höjd med syllen så man inte ser grundmuren. Ett lager leca till så ryker den tanken, för jag vill inte höja golvet - då blir det inte i nivå med trädäck och pool. Men när det gäller bygga hus är jag lekman så det visslar om det, så, någon annan som har en åsikt om detta?
 
Eftersom Leca är kapillärbrytande är det knappast någon risk dessutom ställer du väl syllen på ett syllpapp och då är det inga problem, du får dubbel säkerhet mot fuktvandring från marken.
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.