Jag tror att lösvirke har alla förutsättningar att bli billigare, totalentreprenad eller ej.

Först och främst själva materialsatsen. Det vi håller på att bygga nu är på 175 m^2 + 45 m^2 vidbyggt garage och där ser det ut som att materialet till hela bygget landar på strax under 1,2 Msek, då är det inkluderat fullutrustad badrum, OSB i mellanväggar, braskamin, ekparkett, takstolar, isolering, garage osv osv. Dessutom är stommen på 45+195+45 dvs grövre än "standard".

Liknande byggsatser hos hustillverkare brukar ligga runt 1,5-1,7 MSEK (med garage, braskamin, fullt utrustat kök osv)

Sen blir det ytterligare besparingar om du väljer att plocka in en lokal snickarfirma som inte behöver lägga pengar på:
*säljare
*marknadsföring
*utställningar
*visningshus
*arkitekter/husritare
*stora fabriker
*kontorslokaler
*administrativ personal osv osv
*mellanchefer
*hemsidor och annat
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det kan bli stor prisskillnad mellan totalentreprenad och delad entreprenad. Vi har byggt 50 m2 tillbyggnad i lösvirke och fick offerter på runt 1,1 - 1,2 Mkr för totalentreprenad, minus inredning. Vi valde att dela upp entreprenaden och kommer som det ser ut att landa på runt 750 000 kr för motsvarande omfattning. Det innebär en del merarbete att själv samordna arbetet men det är fullt rimligt att göra själv utan att behöva ta ledigt från det egna arbetet.
 
pelpet skrev:
4) Beställa allt virke från någon såg som kan ge ett bra pris, så att kostnaden hålls nere.
Dock är virkeskostnaden en väldigt liten del av totalkostnaden. För vår tillbyggnad på 50 m2 räknade jag ut att kostnaden för sågat virke är ca 20 000 kr, av en totalkostnad på runt 850 000 för hela bygget. Då är det visserligen mest tegelfasad och inte så mycket träfasad, men det är inga stora pengar.
 
  • Gilla
Mikael.Fyh
  • Laddar…
Vi håller på att bygga lösvirkeshus med helentreprenad. Vi köpte en ganska "smal" tomt där utsikten är fantastisk på motsvarande kortsidan av huset. Tillsammans med planbestämmelserna var det ingen tvekan om att det inte fanns något kataloghus som skulle göra tomten rättvisa. Huset blir väl något dyrare, men då bygger vi å andra sidan ett hus som inte finns i katalogerna. Även med en husfirma som har helentreprenad så har vi full möjlighet att välja bort exv kök, som vi väljer att platsbygga av egen vald snickare (och då få hela kökskostnaden tillbaka, de räknar även av de arbetstimmar för köksmontering som ingick i kontraktet). Vi har också fyndat 200kvm parkettgolv till under halva priset på blocket, och det är inga problem för dem att lägga det istället.

Så min känsla är att man får precis vad man vill ha, och det finns möjlighet att göra besparingar här och där och på så sätt spara pengar genom att vara "smart" i sitt bygge, dvs lägga krut på det man vill och spara in på det man vill.
 
  • Gilla
EWL
  • Laddar…
Jag har hötr att Götenehus lägger på 15 % på alla entreprenader, så där finns det endel att spara genom lösvirke och löpande arbete, på så vis slipper även hantverkarna ta höjd när dem sätter sitt pris.
 
Jag valde att bygga lösvirkeshus med den enkla anledningen att det var lättare att göra vissa moment själva, hade runt 500 timmar komp på jobbet som inte gick att få ut i pengar så tog en hel del ledighet, tog 8 månader att få klart huset och vi sparade ca 350 000kr på arbetskostnad mot vad vi fått offererat för de olika momenten vi gjorde själva.
 
Hej, jag/vi har också byggt lösvirkeshus.
Framför allt för att man då kan få det precis som man själv vill, utan att behöva kompromissa.
Priset tror jag blev ganska likt ett enkelt kataloghus.
Nu hade vi turen att ha en arkitekt i släkten, så ritningar mm var ju i stort sett gratis.

Men man har ju större möjligheter att välja vad man själv vill färdigställa, för att hålla ner kostnaden.
Så valde vi t. ex. att själva stå för alla inre ytskikt, utom i våtrummen.
På det sparade vi väl några hundra tusen.
Men färdigställandet blev ju rejält försenat förstås :surprised:
 
Tycker det är helt ok att bygga lösvirke då man inte hittar ett passande hus.Men argumenten att man kan göra mera själv vid lösvirke stämmer inte. Köp en prefab byggsats så är det inga problem att ta in egna snickare och även göra vilka jobb man vill själv.
 
RoBo skrev:
Tycker det är helt ok att bygga lösvirke då man inte hittar ett passande hus.Men argumenten att man kan göra mera själv vid lösvirke stämmer inte. Köp en prefab byggsats så är det inga problem att ta in egna snickare och även göra vilka jobb man vill själv.
Fast en prefab byggsats är ju också lösvirke, fast du handlar via en hustillverkare istället, men då blir det genast dyrare än om du handlar direkt (exempelvis via snickaren) hos bygghandeln.
 
Microkatten
katten1234 skrev:
Fast en prefab byggsats är ju också lösvirke, fast du handlar via en hustillverkare istället, men då blir det genast dyrare än om du handlar direkt (exempelvis via snickaren) hos bygghandeln.
Efter att ha läst i tråden känna det som att begreppen "lösvirke" och "prefab" tolkas olika.

Enligt wikipedia: "Att bygga i lösvirke" är att bygga hus eller annan byggnad på plats utan att använda prefabricerade byggelement som till exempel färdiga in och ytterväggar.

Denna definition håller jag med om. En "prefab byggsats" räknas då inte som lösvirke. Myresjöhus är inte lösvirke. Men t.ex. Fiskarhedens koncept borde(?) i princip vara lösvirke, då de bara levererar färdigsågade brädor som sedan sätts ihop på plats.

Fast för mig är lösvirke mer självständigt än Fiskarheden; byggherren har i ett lösvirkesbygge all kontoll över arkitekt, material och sågverk, snickare etc.
 
Microkatten skrev:
Efter att ha läst i tråden känna det som att begreppen "lösvirke" och "prefab" tolkas olika.

Enligt wikipedia: "Att bygga i lösvirke" är att bygga hus eller annan byggnad på plats utan att använda prefabricerade byggelement som till exempel färdiga in och ytterväggar.

Denna definition håller jag med om. En "prefab byggsats" räknas då inte som lösvirke. Myresjöhus är inte lösvirke. Men t.ex. Fiskarhedens koncept borde(?) i princip vara lösvirke, då de bara levererar färdigsågade brädor som sedan sätts ihop på plats.

Fast för mig är lösvirke mer självständigt än Fiskarheden; byggherren har i ett lösvirkesbygge all kontoll över arkitekt, material och sågverk, snickare etc.
Götenehus gör prefabricerade väggar, men säljer även byggsatser, dessa byggsatser består av en hög med brädor som sätts upp på plats, dvs lösvirke :) Några "prefabricerade byggsatser" som du nämner har jag då aldrig stött på, möjlig att du blandar ihop det med stomresta väggelement :)
 
  • Gilla
Deamon333
  • Laddar…
Cheesen
Vårat egenritade hus blir prefab, det är ju mest frågan om att hitta rätt leverantör.
 
  • Gilla
Granen_
  • Laddar…
RoBo skrev:
Förstår inte varför lösvirke skulle bli ett bättre hus än prefab ? I båda fallen beror det väl på vem som bygger huset. Om inte så är väl lösvirke mer utsatt för fukt, känns ju tryggare med prefab. Då det är under tak på mindre än en vecka, sedan är det arbete som återstår detsamma som lösvirke.
Ett lösvirkeshus är oftast under tak på 3-4 dagar så det är ingen skillnad.
 
Microkatten
katten1234 skrev:
Götenehus gör prefabricerade väggar, men säljer även byggsatser, dessa byggsatser består av en hög med brädor som sätts upp på plats, dvs lösvirke :) Några "prefabricerade byggsatser" som du nämner har jag då aldrig stött på, möjlig att du blandar ihop det med stomresta väggelement :)
Från en katt till en annan: jag har heller aldrig stött på en "prefab byggsats"... ;) Men begreppet kom upp, och var förvillande. Kanske menades "en hög färdigsågade bräder"?

Dock skulle jag inte kalla Götenehus brädhög för lösvirke, men det kan ju diskuteras som jag nämnde ovan.
 
RoBo skrev:
Tycker det är helt ok att bygga lösvirke då man inte hittar ett passande hus.Men argumenten att man kan göra mera själv vid lösvirke stämmer inte. Köp en prefab byggsats så är det inga problem att ta in egna snickare och även göra vilka jobb man vill själv.
Allt är ju en definitionsfråga, lösvirke räknar jag som en hög med brädor och prefab är när väggarna kommer klara på lastbil, sen finns det olika nivåer av prefab där stommen och utsidan är klara och vissa är allt klara med isolering, el osv.

En byggsats med färdigsågade brädor är ju så nära lösvirke det går att komma frånsett att du slipper såga, men du ska hålla reda på vart alla bitar ska sitta.

Kommer det i block på en lastbil är ju halva jobbet redan klart och det finns då klart mindre möjligheter att påverka tiden man vill använda snickare till, sen är det ju inte så lätt att bara plocka in snickar hu som, ett prefab hus ska ju sättas ihop på ett visst sätt och det gör ju en snickare med rätt kunskap mycket snabbare än att bara plocka in någon byggfirma i närheten som aldrig jobbat med det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.