Antag att ni har en 20-30GB stor film på disk på ditt nätverk. Hur spelar ni upp den? Jag har lite problem med de allra största filerna. Använder en linuxmottagare med Openpli som mediaspelare och det funkar till ALLT utom riktigt stora filer. Jag tror att det är själva mediaspelaren som är dåligt programmerad, har lyckats lite bättre med en alternativ spelare, men inget riktigt bra. Via datorn går det förstås utmärkt, nätverket är inte problemet...
 
RilleRock
MathiasS skrev:
Antag att ni har en 20-30GB stor film på disk på ditt nätverk. Hur spelar ni upp den? Jag har lite problem med de allra största filerna. Använder en linuxmottagare med Openpli som mediaspelare och det funkar till ALLT utom riktigt stora filer. Jag tror att det är själva mediaspelaren som är dåligt programmerad, har lyckats lite bättre med en alternativ spelare, men inget riktigt bra. Via datorn går det förstås utmärkt, nätverket är inte problemet...
Ja kör med denna sen ett år tillbaka.
http://dune-hd.com/eng/products/full_hd_media_players/36

Helt makalös bra, snabb installation och stabil i menyer samt en hel del inställningamöjligheter.
Har aldrig misslyckats att spela upp en film trots ja kastat massa olika konstiga format på den.

Om man sen om man vill kan man installera in tex Yadis på datorn i nätverket och få fram omslag etc etc på tv:n.

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det märks att ni ligger några ligor högre än mig. Men när husrenoveringen börjar bli klar så blir det mer prylar att lägga pengar på :)
 
Jag har Plex mediaserver installerad på en dator. Server gratis, iOS klient några tior, lägger man på lite till och skapar ett Plexkonto får man mera funktioner som offline kopior etc. men inget jag saknat. Den hämtar all info från nätet när en fil blir tillagd i mapparna. Detta presenteras snyggt och prydligt

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och streamas till valfri enhet i huset direkt eller via Chromecast (6st inkopplade).
 
Dune kan vara något. Nvidia shield har jag kikat på också. Har plex installerat men gillar det inte något vidare är heller inte så förtjust i saker som ska streama saker till andra saker, har hellre en pryl som spelar upp saker från nas. Chromecast har jag också och använder mycket, men gillar inte den heller något vidare.
 
Jag slår ett slag för Nvidia Shield, köpte en förra veckan efter att ha suktat efter den länge.
Numera kan man använda Plex på den både som server och uppspelare vilket kan vara trevligt för den som har det behovet. Själv föredrar jag Kodi.
 
Det känns som det saknas några dolby codecs i dune-spelaren?
 
Kör med WMC och har gjort så i oändlighet! Communityn är stor och det finns massor av alternativ till skins, codec och möjligheter!! Trist bara att Windows ej stöder det längre. Men vi lever vidare! 😁
Gav bort min chromecast till Morsan!
 
Redigerat:
Håller med terom. Plex är otroligt bra
 
Någon som kör Kodi?
Funkar perfekt för mig, dock har jag inte så stora filer.

Kodi installerat på en Raspberry Pi som jobbar mot en lokal filserver.
 
Redigerat:
plaggis skrev:
Någon som kör Kodi?
Funkar perfekt för mig, dock har jag inte så stora filer.

Kodi installerat på en Raspberry Pi som jobbar mot en lokal filserver.
Jag kör Kodi på Nvidia Shield. Den är sjukt snabb för en mediaspelare, startar en 40 GB blurayrip på några sekunder.
 
Chaly
Jag kör en androidbaserad mediaspelare, Minix neo x8-h plus. Använder Kodi som mediaspelare. Funkar faktiskt kanon! Kodi strömmar filmerna från servern i garaget...
 
Chaly skrev:
Jag kör en androidbaserad mediaspelare, Minix neo x8-h plus. Använder Kodi som mediaspelare. Funkar faktiskt kanon! Kodi strömmar filmerna från servern i garaget...
Spelar den också riktigt stora filer?
 
Shield verkar vara the shit om man ska en extern apparat....

...men, jag kanske skulle testa igen med Kodi på pcn. Brukar bara bli så tjafsigt att styra pcn som står i ett annat rum.
 
Vi kör en gammal Beelink (Rockchip RK3288) med MX player och ES file explorer. Just nu har jag tyvärr inget större än 17 GB .mkv att prova med, men de funkar iaf och jag kan inte minnas att jag någonsin haft problem med just filstorleken.

Lösningen kanske kan kanske kännas lite väl basic och enkel ibland, men jag är förtjust i sånt som bara gör det jag säger till om, inget annat. Har provat det mesta, men det slutar alltid med en filhanterare och en (eller flera) spelare, oavsett vilken maskin eller operativsystem jag använt. De där mediacenterlösningarna som WMC, Plex, Kodi och liknande, har aldrig fallit mig i smaken - det är alltid nåt som inte ser ut som som jag vill och där är alltid för mycket skit som jag inte är intresserad av.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.