Halloj gott folk!

Tänkte rådfråga er om lite tips och trix till placering av uttag och brytare i garage.Plattan är precis gjuten och stommen börjar jag bygga på måndag.

Har gjort en liten snabbskiss över hur jag tänkt det än så länge. Det jag inte ritat in är centralen och centraldammsugarenheten. De kommer hamna till höger om den högra porten. Så där blir något extra uttag och ett 3-fasuttag. Även ett nätverksuttag kommer hamna där. Kommer troligtvis även ha lite dekorbelysning i smygarna till portarna och även någon form av ytterbelysning.

Uttag Garage.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garaget har måtten 9,2x6,5 m om inte det framgår helt.kommer ha ca. 2,4 m i takhöjd.

Mvh Jens
 
tommib
Om du ska göra något annat än att förvara bilarna där (vilket antalet uttag talar för) skulle jag starkt rekommendera att du sätter lysrörsarmaturerna vid sidan av bilarna. Tänk en rad längst ut mot fönstrena, en mellan portarna och en till höger om högra porten. Ev en extra rad mot dörren/fönstret. Du kan komplettera med en armatur ovanför varje bilplats om du vill.

Du bör överväga att ha flera "slingor" så att du kan tända en del av belysningen separat. Kanske en vanlig glödlampsarmatur vid dörren så att du kan tända bara lite om du ska in och hämta något snabbt.

Vad är rörutlopp VP+RGK?
 
Ska du ha någon fast arbetsbänk? Om ja, så skulle jag sätta lysrör i framkant över arbetsbänken, strömbrytare till den belysningen skulle jag sätta vid arbetsbänken samt vid dom ställena du redan valt.
 
Tommib tackar för de idéerna. Det blir inte så mycket bilmekande förutom eventuella hjulbyten och liknande. Men när huset är färdigrenoverat tänkte jag försöka få lite tid över att snickra lite smått och gott. Även ha möjlighet för andra diverse husprojekt. Rörutloppen tänkte jag ha till en luft/luft jag demonterat inne i huset sen det andra till en eventuell robotgräsklippare i framtiden.
Demmpa din tanke tar jag med mig. Ska se om jag inte kan försöka förutspå vart en eventuell bänk kommer hamna.

/Jens
 
Instämmer med rådet från tommib om placeringen av armaturerna. På så sätt slipper du skuggor från bilen och det blir ljusare på golvet. Bra vid t ex hjulbyte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.