Vi bor i ett hus som vi byggde nyckelfärdigt, vi gjorde en hel del ändringar, men kände oss ändå begränsade. Det berodde dock mest på att vi inte kunde välja husleverantör, eftersom vår husleverantör hade option att bygga på tomten.

Nästa hus vill vi ha helt anpassat för våra behov. (Utflugna barn, öppet till nock, enplans, ev. inomhuspool). Vi har tittat en hel del på kataloghus, men vi har inte ens hittat något hus vi vill modifiera. Så tankarna har gått åt hållet att kontakta en arkitekt och sedan bygga i lösvirke. Vi vill absolut inte göra något själva, utan vill ta in arbetskraft till allting (utom trädgård och markundersökning).

Är det någon som har gjort detta? Andra åsikter om skillnaden på lösvirke och prefab, förutom tryggheten med en entreprenör? Rimligtvis borde man få betala mer för ett nyckelfärdigt hus i och med att man ändå står för projektledningen själv (är projektledare, även om det inte är inom byggbranschen).
 
  • Gilla
byggbilligt
  • Laddar…
Hittar man rätt arkitekt och byggare så är förutsättningarna att få ett mera prisvärt hus goda tror jag - framför allt får du ju ett eget hus som ingen annan har och som passar er (och tomten!) perfekt. Jag har ingen egen erfarenhet i o m att jag bara köpt och renoverat gamla "ruckel", men skulle jag bygga nytt skulle jag gå den vägen alla dagar i veckan! :)
 
  • Gilla
Salsta
  • Laddar…
Vi står i startgroparna och ska bygga ett nyckelfärdigt lösvirkeshus. Vår erfarenhet efter att även ha fått prisuppgift på likvärdiga hus från eksjöhus och myresjöhus är att det vi bygger nu i lösvirke blir klart billigare (ca 500 000 kr). Vi har lämnat våra önskemål och företaget har sen ritat upp huset utefter det. Vi känner att vi har haft stor frihet att utforma vårt hus och standarden på det som ingår är minst lika hög som eksjöhus (elitfönster, dörrar från diplomat, parkettgolv, osb i alla väggar mm.). Vi kan även frångå detta och välja andra fönster/dörrar osv. Endast pristillägg om det går utöver kostnaden för standard, blir det billigare drar de istället av. Vi valde att bygga lösvirkeshus då vi ville maximera ytorna utefter vad planbestämmelserna anger, huset i sig är inget extremt nyskapande utan just anpassning till planen i området var viktigt för oss :).
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Cabbers Wes! Vilken hustillverkare har ni bestämt er för? Blev det Myresjöhus?
 
Redigerat:
Generellt är lösvirke på totalentreprenad dyrare än prefabricerade pga flera manstimmar krävs. Men man får bättre hus om det byggs rätt.
 
  • Gilla
Vattuman och 1 till
  • Laddar…
Jag har samma uppfattning som bYklCr.

Skulle jag bygga nytt åt mig själv skulle det absolut inte bli något elementhus. Antingen skulle det bli lösvirke eller så skulle jag fara till skogs och hugga timmer och timra upp det.
Då man håller på med renoveringar åt andra får man se hur man inte vill ha eget hus.
 
Men skulle ni också hyra in alla moment själva eller överlåta det till en entreprenör? Kan tänka mig att det krävs en del logistik som kan ta extra tid om man ska rådda allt sånt själv. Men vi planerar att ha tid för bygget. Köpa tomt, sälja vårt nuvarande hus, flytta till hyresrätt (står i kö redan) och sedan börja bygga.
 
Jag skulle tro att lösvirke är billigare än prefab om man gör det på rätt sätt. Så här tänker jag mig att jag skulle göra om jag skulle bygga i lösvirke.

1) Skaffa en rejäl tomt, helst utanför detaljplanerat område så att jag får bygga som jag vill. Ingen 800 kvm fjuttruta.
2) Planera igenom hela bygget oerhört noga så att jag har kompletta materiallistor mm. Detta i samarbete med en konstruktör och/eller arkitekt.
3) Ta ledigt från jobbet alt jobba deltid och jobba med att arbetsleda bygget själv.
4) Beställa allt virke från någon såg som kan ge ett bra pris, så att kostnaden hålls nere.
5) Bygga ett stort växthus över hela byggområdet för att skydda material, konstruktion mm. Växthuset får sedan stå kvar och fungera som garage, höst/vårträdgård, odlingsplats, uterum, insektsskydd osv. Växthusplast kostar ca 30 kr/kvm. Ett 30 x 20 m växthus 8 meter högt borde kosta omkring 30000 kr i plast + limträbågar + annat material. Gör man det rätt borde det inte bli mycket dyrare än ett väderskydd på byggnadsställningar.
6) Ta in billig utländsk arbetskraft som utför arbetet under arbetsledning av mig samt någon byggande arbetsledare med språkkunskaper och kunskap om svensk byggstandard.
7) Se till att bygget är planerat så att all el- och VVS-dragning är enkel och smidig att utföra.
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag skulle tro att lösvirke är billigare än prefab om man gör det på rätt sätt. Så här tänker jag mig att jag skulle göra om jag skulle bygga i lösvirke.

3) Ta ledigt från jobbet alt jobba deltid och jobba med att arbetsleda bygget själv.
Ska du ta ledigt från jobbet så måste du räkna in pengarna du förlorar i inkomstbortfall också.
 
Microkatten
Det finns ju också ett mellanting mellan kataloghus och lösvirke. En del prefab-fabrikanter kan ju bygga efter er ritning och utföra hela eller delar - t.ex. stomresning - där sedan ni eller en annan entreprenör tar över. Dock blir man lite begränsad när det gäller t.ex. konstruktion och material i stommen, där fabrikanten gärna kör sin egen standard.

Idag skulle jag utan att tveka kört lösvirke, då jag vill rita, konstruera och besluta själv om alla detaljer.
 
Ja, om man har tid, kan, vill och ha kunskap så skulle man kunna kapa priset uppemot 40% av ett prefab hus, men nu pratar vi om totalentreprenad så jag har svårt att tro att man skulle kunna komma undan billigare.
Vi har själv byggt lösvirke hus på totalentreprenad och det vi kan säga är att vi har fått mycket bättre hus till samma pris som prefab hus.

pelpet skrev:
Jag skulle tro att lösvirke är billigare än prefab om man gör det på rätt sätt. Så här tänker jag mig att jag skulle göra om jag skulle bygga i lösvirke.

1) Skaffa en rejäl tomt, helst utanför detaljplanerat område så att jag får bygga som jag vill. Ingen 800 kvm fjuttruta.
2) Planera igenom hela bygget oerhört noga så att jag har kompletta materiallistor mm. Detta i samarbete med en konstruktör och/eller arkitekt.
3) Ta ledigt från jobbet alt jobba deltid och jobba med att arbetsleda bygget själv.
4) Beställa allt virke från någon såg som kan ge ett bra pris, så att kostnaden hålls nere.
5) Bygga ett stort växthus över hela byggområdet för att skydda material, konstruktion mm. Växthuset får sedan stå kvar och fungera som garage, höst/vårträdgård, odlingsplats, uterum, insektsskydd osv. Växthusplast kostar ca 30 kr/kvm. Ett 30 x 20 m växthus 8 meter högt borde kosta omkring 30000 kr i plast + limträbågar + annat material. Gör man det rätt borde det inte bli mycket dyrare än ett väderskydd på byggnadsställningar.
6) Ta in billig utländsk arbetskraft som utför arbetet under arbetsledning av mig samt någon byggande arbetsledare med språkkunskaper och kunskap om svensk byggstandard.
7) Se till att bygget är planerat så att all el- och VVS-dragning är enkel och smidig att utföra.
 
  • Gilla
Salsta
  • Laddar…
Microkatten skrev:
Det finns ju också ett mellanting mellan kataloghus och lösvirke. En del prefab-fabrikanter kan ju bygga efter er ritning och utföra hela eller delar - t.ex. stomresning - där sedan ni eller en annan entreprenör tar över. Dock blir man lite begränsad när det gäller t.ex. konstruktion och material i stommen, där fabrikanten gärna kör sin egen standard.

Idag skulle jag utan att tveka kört lösvirke, då jag vill rita, konstruera och besluta själv om alla detaljer.
Det var helt klart ett alternativ att titta på, även om vi också vill som du rita, konstruera och besluta själv om alla detaljer
 
Salsta skrev:
Cabbers Wes! Vilken hustillverkare har ni bestämt er för? Blev det Myresjöhus?
Hej! Nej det blev inte myresjöhus. Kan pm:a hustillverkare, vet inte om det räknas som reklam annars!
 
  • Gilla
Salsta
  • Laddar…
Förstår inte varför lösvirke skulle bli ett bättre hus än prefab ? I båda fallen beror det väl på vem som bygger huset. Om inte så är väl lösvirke mer utsatt för fukt, känns ju tryggare med prefab. Då det är under tak på mindre än en vecka, sedan är det arbete som återstår detsamma som lösvirke.
 
Microkatten
Salsta skrev:
Det var helt klart ett alternativ att titta på, även om vi också vill som du rita, konstruera och besluta själv om alla detaljer
Då låter det som ni vill bygga lösvirke, och ha kontroll över detaljerna. Några tips och tankar är då
- Gör ett grundligt förarbete kunskapsmässigt. Lita inte på att de yrkeskunniga alltid vet bäst, utan bilda er egen uppfattning.
- Arkitektur och konstruktion avgör priset. En arkitekt är inte alltid duktig på att rita kostnadseffektiva hus. Se till att även konstruktionen blir så kostnadseffektiv och med så bra kvalitet som just ni vill ha det.
- Anlita en duktig yrkesman som kan göra regelbunda kvalitetskontroller ( mer än i lagens mening ) under bygget.
- Prioritera att hitta rätt yrkesfolk framför att hålla en tidplan. Duktiga hantverkare tenderar att vara uppbokade lång tid framåt
 
  • Gilla
Salsta och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.