Dotras rum är ganska litet så jag vill bygga ett soloft till henne. Rummet är 2,40 brett så tanken är att det ska gå från vägg till vägg och 1,50 brett.Väggarna är tyvärr vanliga gipsväggar. Kan det funka att ändå sätta reglar i väggarna och i dem fästa längsgående de reglar, för att sedan lägga golv ovanpå. Plywood med någon slagsmål klickgolv på. Funkar det alls med tanke på väggarnas konstruktion. Dimension på reglar? Fästa längsgående reglar i v.ggreglarna med spikbeslag tänkte jag. Tankar? Förslag?
 
Det funkar bra så länge du bygger en ram av regelverk som du fäster i reglarna bakom gipset. Reglarna ligger antagligen C/C60 så då har du tre stycken att fästa i på varje kortsida (+5 i bakväggen). Jag hade inte gjort loftet så brett som 1,50 eftersom sista regeln kommer på 120-125cm avstånd från väggen. Det blir onödigt mycket överhäng utan stöd om du inte tänkt använda någon stolpe. Om det räcker med ett 130-135cm brett loft (eller alternativ 185cm) så blir det bättre.

Utan att räkna så skulle jag påstå att 45x120 reglar blir passligt att bygga stommen av, det kommer att räcka för ett sovloft till ett barn.
 
Lite bredare eller lite smalare naturligtvis! Bakvägen är fönster så det går tyvärr inte att fästa i. Men betong i den väggen så det går ju att fästa i dem så klart! Tack för din hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.