Har ganska nyligen fått tillträde till mitt hus och har ett överlås i ytterdörren som inte går att låsa, nyckeln går att vrida ett halvt varv men sen är det tvärstopp. Höll på att bli helt utelåst strax efter tillträdet då det gick att låsa men var grymt svårt att få upp låset efteråt, så nu vågar jag inte ens försöka låsa.

Det står FAS 309/318 på låset och verkar kosta drygt 1200, är inte sååå sugen på att lägga dom pengarna finns det andra likvärdiga lås att byta till eller kan man smörja/renovera befintligt lås tro?

Tack
 
Låter som om tidigare ägare smort låset då blir det så när tillhållarpaketet klibbar ihop.
Plocka ur låset och gör rent det invändigt och torka rent alla tillhållare, du måste få bort alla rester och eventuella beläggningar som smörjmedlet orsakat (obs alla tillhållare måste ligga i samma ordning efteråt som det ligger i när du öppnar låset samt så ska du kontrollera att ingen fjäder är bruten på någon tillhållare).
Ett annat alternativ är att ta med låset till en låssmed och be dem ordna låset och eventuellt göra en omläggning av låset så du får nya nycklar då du inte säkert kan veta att du fått med samtliga nycklar (de som finns hos dem som bott där brukar skickas med men hur är det med dem som grannen, fast, mormor, polare mm har?).
 
Ok tack, jag testar. Ska låset inte smörjas eller fettas alls öht?
Rengöring med t-röd? Funkar det?

Är det här annars ett pålitligt lås?
 
Nej du ska inte smörja men, det går att smörja med t.ex vasselin på undersidan av de rörliga delarna om det används snålt.
T-röd fungerar kanske men brukar lämna en vit hinna efter sig samt tror att saker kan ärga av det, jag hade helst använt lacknafta, fotogen eller eventuellt thinner (cellulosaförtunning) och varit noga med att torka allt torrt innan det läggs tillbaka i låset (lacknafta lämnar en fet yta efter sig som fungerar som smörjning).
Valet av rengöringsmedel beror endast på att jag inte räknar med att du har dyra specialmedel för lås hemma och lacknafta gör det som behövs men torka noga med papper.

Det är ett bra och pålitligt lås så länge det inte utsätts för olja och smuts (om det sitter vid en tungt trafikerad gata inne i stan och undertryck i lokalen så får du rengöra låset ofta).
Om det är en hög passerfrekvens så kan de mässingsfärgade nycklarna slitas hårt och du kan behöva byta eller låta tillverka en ny nyckel, låset i sig självt är en slitvarg och kan fungera väldigt länge om det inte smörjs.
 
Redigerat:
Tack, jag kör på lacknafta och låter det ligga över natten innan montering.

Jag fick bara mässingsnycklar av förra ägaren, det kanske är lönt o låta kopiera nya nycklar i stål(?). Låset kommer användas dagligen av två personer som går till o från jobbet.
 
erix0n skrev:
Tack, jag kör på lacknafta och låter det ligga över natten innan montering.

Jag fick bara mässingsnycklar av förra ägaren, det kanske är lönt o låta kopiera nya nycklar i stål(?). Låset kommer användas dagligen av två personer som går till o från jobbet.
Att låsa och låsa upp på morgon och kväll är ingen hög passerfrekvens och det klarar nog dina nycklar i flertalet år.
Det viktiga är att du plockar isär låset så alla delar blir lösa och sedan gör rent det och sätter ihop allt igen.
Låt låshuset ligga plant med skruvhålen uppåt sedan lossar du deckelskruven och lyfter på deckellocket ta nu ett foto med en kamera så ser du hur allt ska ligga.
Därefter lyfter du ut samtliga tillhållare och antecknar numren på tillhållarna i rätt ordning så är du säker på att du får ihop det rätt igen då det stansade numren på tillhållarna är delningen.
Gör sedan rent var tillhållare för sig, var försiktig så du inte bryter av fjädern på tillhållaren för om fjädern är trasig så måste tillhållaren bytas.
När du gör rent tillhållaren så ha en bit papper i handen och lägg på lite lacknafta och torka rent och sedan torkar du den med ett torrt papper och känner att det inte finns någon beläggning kvar.
Därefter är tillhållaren rengjord repetera nu för samtliga tillhållare och gör även rent alla andra detaljer, lägg sedan ihop allt utan att lägga i tillhållarna och locket kontrollera sedan med handen att allt rör sig lätt och bra.
Nu är det dags att lägga tillbaka tillhållarna igen i samma ordning som de låg när du tog ut dem och tillbaka endast en tillhållare åt gången och kontrollera att inga fjädrar korsar varandra.
På med locket och skruvar och testa att det fungerar med din nyckel.

Det vanligaste är att någon tror sig varit duktig och smort låset och CRC 5-56 är inte ovanligt men det blir som klister i låset och lämnar en beläggning som måste tas bort från samtliga detaljer.
Tillhållarlås ska inte smörjas (vilket står på en klisterlapp på nyare lås, vet inte hur många år jag klagade på fas innan de tog fram klistermärket och jag lär inte varit ensam om förslaget men fick någon rulle på posten när de tog fram dem).
I övrigt kan det vara smuts i låset som orsakar funktionsstörningar och även här ska smutsen avlägsnas.
Arbetsmomentet är alltså rengöring men vid rengöringen så lämnas en fet yta som fungerar som smorning samt skyddar mot oxidering (alkoholer skyddar inte mot oxidering utan snarare påskyndar den, därför används inte alkohol vid rengöring).
 
  • Gilla
Holm^ och 1 till
  • Laddar…
woooow! tack så mycket! :)
jag ger mig på detta i veckan, återkommer med hur det gick

(sorry för sent svar, har varit bortrest)
 
  • Gilla
Ingemar B68
  • Laddar…
gav mig på detta idag och fjäder nummer två var av, (jag tror iaf inte att det var jag som lyckades ha av den...)

man kan inte köpa bara en ny fjäder utan dom hör ihop med tillhållarna? En låssmed kan ordna en ny?
 
erix0n skrev:
gav mig på detta idag och fjäder nummer två var av, (jag tror iaf inte att det var jag som lyckades ha av den...)

man kan inte köpa bara en ny fjäder utan dom hör ihop med tillhållarna? En låssmed kan ordna en ny?
Du går till en låssmed och köper en ny tillhållare.
Du byter inte fjäder utan hela tillhållaren.
Som referens om pris och modell så postar jag en länk till tillhållare 309 med delning nummer 2 (du får titta vilket nummer som är stämplat på din tillhållare).
http://lasshop.se/presta/tillhllare-309-2-m-216173.html
 
Lysande tack, det blir måndagens uppdrag :)

Och bara för att jag är nyfiken, alla tillhållare är likadana men ligger på olika sätt för att passa just min nyckel?
 
Nej alla tillhållare är inte likadana utan skiljer i delningen.
Om du lägger 2st tillhållare (med olika stämplat nummer) ovanpå varandra och jämför spåret där pinnen på regeln glider så ser du att det är olika höjd på spåret och det är detta som utgör delningen (kombinationen).
 
OK. Jag var lite otydlig det jag menade var att tillhållare med samma nummer ser likadana ut? = "lagervara"? Låssmeden behöver inte göra något mer än sälja tillhållare?
 
Tillhållare till 309 borde nog alla låsmeder ha liggandes så det är troligen lagervara.
De med samma nummer är samma delning och är likadana.
Du behöver endast köpa den tillhållaren som har skadad fjäder.
 
Tack.
Låset är nu rengjort och jag väntar in morgondagen för att införskaffa en tillhållare hos min lokala låssmed.
Återkommer med resultat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.