Hallå

Jag har en liten stuga som just nu inte har någon ventilation alls, blir mycket kondens på fönsterna och allmänt fuktigt inomhus. Stugan är bara på 30 kvadrat med ett kök/vardagsrum på 20 kvadrat och en hall/matplats på 10 kvadrat

Stuga.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har dålig koll på ventilation, men jag vill ju ha till och frånluft så min tanke var att sätta en tilluftsventil vid matdelen och en fuktstyrd paxfläkt i köksdelen. Eller ska man kanske satsa på en vanligt fläkt som går konstant bara. Stugan står ouppvärmd på vintern så då tänkte jag att de kan va nice med en fuktstyrd när solen ligger på på våren och det blir stora tempraturskillnader. Tankar och idèr på det? eller förslag på andra lösningar?

Mvh
Martin
 
Montera en fuktstyrd paxfläkt i köket tillsammans med några spaltventiler i fönster vid matplats och vardagsrum för tilluft så kommer du undan billigt och kommer nog fungera fint. Annars finns ju fläktar med grundflöde och forceringsläge som kan vara ett alternativ till fuktstyrd pax.
 
Kanon. Då blir det fuktstyrd fläkt. känns smidigt.
Tackar och bockar
 
Att enbart ha en pax vet jag ju inte om det räknas som mekanisk men det kanske är strunt samma. Men jag hade nog valt en med konstant grundflöde. Men det beror väl lite på hur stugan är isolerad/täthet. Spaltventiler i fönster är väl en god idé
 
Stugan är ju gammal men verkar väldigt tät, så nån form av mekanisk frånluft behövs. Det kanske är bättre att satsa på en med konstant flöde så man får utbyte av luften hela tiden. Risken finns ju om det inte är fuktigt inne att fläkten inte går på ett bra tag nu när jag tänker efter.
 
En ECkanalfläkt med inbyggd styrning får du billigt. Bara att ratta ner den till ett minimalt grundflöde när du packar ihop för vintern. 30m2 så vill du ha cirka 10liter/sekund när du vistas i stugan, dra ner till 5 liter när du packar ihop för vintern kanske? kommer den sitta installerad så den blir svår att nå så är det en billig lösning att dra ner en reglering till den.

https://www.soliduct.se/kanalflakt-ec100/p-2686.htm
 
Redigerat:
Har tyvärr ingen sälle att montera en kanalfläkt, där av tanken med paxfläkt el liknande direkt i väggen.
 
Du kan ju montera den utanför stugan. Klä in den väderskyddat bara.
 
Har nog tyvärr inget utrymme för nån ljuddämpare, de är ju om jag river upp panelen på väggen och sätter den där i och de är jag inte så sugen på, verkar som fläkten är ganska högljudd också. man kanske skulle sätta nån tyst paxfläkt bara på insidan. såg att pax hade pax calima:
http://www.vvsochbad.se/Elartiklar-...-592982.html?gclid=CKKt0NKq9c0CFWJ5cgodxWoAlw

Helautomatisk våtrumsfläkt för montering i kanal med eller utan naturligt självdrag.
Förinställt arbetar den helautomatiskt i tre hastighetslägen:
- Lågt varvtal (grundflöde/grundventilation).
- Mellanhögt varvtal (aktiveras via ljussensor).
- Högt varvtal (aktiveras via fuktsensor).
Via Pax app kan man programmera ytterligare profiler. Värmeförflyttare, fläkt med
kallrasspjäll, eller strömbrytarstyrd fläkt. Man kan även justera flöden, känslighet och
ställa kalenderfunktion och boostläge.
 
Nu hitta jag även en från klimatfabriken. Klimat K7, verkar vara ungefär samma princip fast utan appstyrning. finns 7 lägen att välja på vara ett är vädringsfunktion:

Vädringsfunktion – ventilerar t.ex. fritidshuset även när du inte är där
Om fläkten varit inaktiv i mer än ett dygn startar den automatiskt och vädrar ur ditt hus i 30 minuter var 12:e timma.
I övrigt som Läge 4 ( fukt & närvarosensor)
 
Intellifresh har samma funktion, i övrigt med fläktar får du vad du betalar för sett till buller etc
 
Beställde en pax calima. 2000kr med väggenomföring, kallrasspjäll och fasadgaller.
De är ju nice att man kan göra så mycket inställningar direkt i telefonen, synd att de är på bluetooth och inte wifi bara, men de fanns ju kallenderstyrning också så jag tror de duger alldeles utmärkt
 
M MrIve skrev:
Beställde en pax calima. 2000kr med väggenomföring, kallrasspjäll och fasadgaller.
De är ju nice att man kan göra så mycket inställningar direkt i telefonen, synd att de är på bluetooth och inte wifi bara, men de fanns ju kallenderstyrning också så jag tror de duger alldeles utmärkt
Väcker liv i gammal tråd. Hur gick det? Blev du nöjd med din fläktlösning. Jag står inför samma problem och är nyfiken på andras erfarenheter.
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.