Jarlingar skrev:
Är det ingen annan än jag som har problem med Ikeas dyrast diskmaskin?

Visst den är tyst, men den klarar ju inte ens av en bearnaiseklick på tallriken!

Måste sätta tallrikarna i vartannat fack och inte ens då blir det rent alla gånger!

Hälften av all disk måste handdiskas efter diskmaskinen!
Har inte haft något problem med själva diskningen, men precis som med alla andra maskiner så måste spolarmarna och bottenventilen göras rena ibland.
 
Om bottenventilen inte sitter i ordentligt diskar den inte rent. Det hände mig. Vilket program kör du på? Kör alltid P1.
 
Jag har maskinen med bestickslådan längst upp. brukar också köra P1 programmet vilket är den jag upplever diskar renast. Har inga problem med torkfunktionen, om den får stå en stund och svalna så är allt utom plast torrt. Och vad jag förstår torkar inga maskiner plast?
 
P1 är väl auto-programet?
Har provat alla program och tycker det är liten skillnad.

Skulle valt den billigaste som använder dubbelt så mycket vatten..
 
Ikea verkar inte själva jätte sugna på att sälja den billigaste diskmaskinen, när vi hade med den i ritningen så föreslog de ett steg upp då den var mycket bättre.

Tittar man i manualerna för de 2 som ligger i den överklassen så är det ekonomiprogrammet som använder 7,5 resp 10 liter vatten. Man kan ställa in på annat program som då använder upp till 14-15 liter vatten vilket inte är långt ifrån de 16-17 literna som de billigare maskinerna använder.

Vi kommer köra på den som heter SKINANDE vilket använder 9.9 vatten vid ECO och 13-15 vid hård smuts. Auto använder 7-12 liter, hur den vet vad den ska använda vet jag inte.

Eco tar 195 min medan hård smuts tar 140-160.
 
138 minuter senare så ser det ut så här:

DSC_1068.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är rester av yoghurt, och inte särskilt intorkad var den heller..

Tallrikar måste sättas i vartannat fack för att bli någonting som iaf kan antas vara rent.
 
VI har haft IKEA maskiner i våra fyra senaste kök vi renoverat (och flyttat från) och de har alla fungerat fint (uppenbarligen eftersom vi köpt IKEA igen).
Att inte en burk som är smal i öppningen blir ren från yogurth är inte så konstigt om du placerar den så vatten inte kan komma upp ordentligt i den.
Det är VÄLDIGT stor skillnad på diskmedel också så där lönar det sig verkligen att köra med de "dyrare" märkena.
 
Den är marginellt smalare i öppningen och står helt öppet för vatten att spola in underifrån.
Tidigare maskiner jag haft skulle inte ha några problem med lite yoghurt.. :x

Nu är det väl wihrlpool på IKEA?
En tidigare IKEA-maskin som var Electrolux fungerade riktigt bra.

Tror det är den extremt idiotiska AAA+++ jakten som ställer till det.
Visst går det mindre vatten och el, men vad spelar det för roll när hälften måste handdiskas! :mad:

Och några 15 kuvert blir det då inte när varannan plats måste vara tom för att det ska bli rent.

Nä skiten kommer felanmälas och sedermera reklameras, då en maskin som kallas DISKmaskin förväntas göra just det..

Min nästa ska vara av billigaste sort. En sådan som får Barsebäck att knäa och vattennätet att tappa trycket, då blir det iaf rent. :D (y)

OT.
Tempmätte en frys som hade sån där idiot AA märke.
-2 till -38 pendlade den emellan, då den var inställd på -18.. :x

Nån som har nå riktiga grejer från 70-talet å kränga.. :D
 
Tillägg:
Har provat det mesta i diskmedel också.
 
Jarlingar skrev:
Den är marginellt smalare i öppningen och står helt öppet för vatten att spola in underifrån.
Tidigare maskiner jag haft skulle inte ha några problem med lite yoghurt.. :x

Nu är det väl wihrlpool på IKEA?
En tidigare IKEA-maskin som var Electrolux fungerade riktigt bra.

Tror det är den extremt idiotiska AAA+++ jakten som ställer till det.
Visst går det mindre vatten och el, men vad spelar det för roll när hälften måste handdiskas! :mad:

Och några 15 kuvert blir det då inte när varannan plats måste vara tom för att det ska bli rent.

Nä skiten kommer felanmälas och sedermera reklameras, då en maskin som kallas DISKmaskin förväntas göra just det..

Min nästa ska vara av billigaste sort. En sådan som får Barsebäck att knäa och vattennätet att tappa trycket, då blir det iaf rent. :D (y)

OT.
Tempmätte en frys som hade sån där idiot AA märke.
-2 till -38 pendlade den emellan, då den var inställd på -18.. :x

Nån som har nå riktiga grejer från 70-talet å kränga.. :D
Ser ut som tallriken inte blivit helt ren heller.

Hur mäter du i frysen? Har du en frostfri så skickar frysen in värme för att frosta av den (vad jag hört). Viktigaste är att maten är minst -18 grader.
 
Jarlingar skrev:
138 minuter senare så ser det ut så här:

[bild]

Det är rester av yoghurt, och inte särskilt intorkad var den heller..

Tallrikar måste sättas i vartannat fack för att bli någonting som iaf kan antas vara rent.
Detta hade jag inte accepterat, bara till att reklamera och är det verkligen meningen att den ska spara in så mycket på vattnet så att det knappt blir rent så hade jag bett om att få byta till annan modell.

Alla Ikeas diskmaskiner är Electrolux nu, tidigare var en del whirlpool.

Välgjord som är den finaste Ikea har använder 7,5 liter vatten, det är vad jag kan se minsta möjliga, den vi köpte använder 10 liter medan rengöra använder 12 liter. Man ska inte hänga upp sig på energimärkningen, det är ändå hårt styrt och det är fåtalet kronor man sparar per år, särskilt på kyl&frys.
 
Jarlingar skrev:
138 minuter senare så ser det ut så här:

[bild]

Det är rester av yoghurt, och inte särskilt intorkad var den heller..

Tallrikar måste sättas i vartannat fack för att bli någonting som iaf kan antas vara rent.
Det är något fel på din maskin (eller så behöver den göras rent)
 
Bottensilen är nyligen rengjord, och det blev ingen märkbar skillnad efter det.

Måste va något fel på skiten.


Frysen mättes med sond över 24 timmar.
Gjorde flertalet mätningar med olika placeringar, och resultatet var ungefär detsamma varje gång.
 
Hade en diskmaskin från IKEA och mitt popcorn-knarkande satte stopp i spridare. Finns kvar pilla ut popcornskal då och då 😀
 
Problemet jag har haft med alla diskmaskiner oavsett märke är att spolarmarna sätts igen. Måste rengöras regelbundet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.