Vi vill så gärna inreda vinden på vårt Trivselhus. Det är som synes inte alls gjort för det och vi undrar hur mycket jobb det kan tänkas bli och hur mycket yta vi eg får där uppe. Taklutningen är 33 grader. Längden som ska inredas är 14 m och bredden på huskroppen 6 m.
Jag är 175 cm och har ca 30 cm över mig när jag står på plankorna vi lagt dit i mitten. Hur högt i tak kan det tänkas bli när man isolerat taket men kommit ner i rätt höjd med golvet tror ni? Hur brett kan det bli?
Hur mycket jobb är det att ändra konstruktionen?Måste man ha en stor limträbalk som går ner i mitten?

Det ska i så fall vara ett kontor där och ett allrum. Man vill ju kunna gå rak och ha någon form av svängradie.... Någon som kan mer än oss som kan säga om det ens är möjligt?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Räkna med minst 200mm isolering i taket och luftspalt på det, helst vill man väl ha 300mm isolering.
Detta är bara siffror jag läst mig till under åre jag hängt här, men min första tanker att det blir för lågt för att vara fungerande.

Visst går det alltid att höja taket etc. men projektet blir ju aningen mer komplicerat och dyrare.
 
Mm kan ju vara så men man kommer ju ner lika mycket eftersom man lägger golvet längre ner. Så vi tänkte att det kanske fanns en chans.Vi räknar på att det kanske kunde bli 2 m i mitten kanske...men vi har inte koll alls på det här...
 
Vad är det för rum ni behöver?
Kanske enklare att bygga ut i markplan?
Planlösning?
Tänkt plats för trappa?
 
Går nog om ni fixar 2 st takkupor för att skapa högre ståhöjd, annars uppförsbacke :(
 
Kontor eller ev ett barnrum och utanför det bara öppen yta där trappen isf kommer upp. Förstår att man inte får det högt men tror ni alla falll man kan gå rakt?
 
Det där går nog tyvärr inte att göra nått vettigt av om ni inte lyfter taket. Satsa istället på att bygga ut, det blir garanterat billigare.
 
Ok, vi har ritat på att bygga ut men det ligger värmeslingor i trädgården på den enda plats vi kan bygga ut på :(

Vi hade tänkt oss något sådanthär rum men det kommer bli mindre än detta då tror ni?


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan ju inte bara börja plocka bort från dom takstolarna, det är ju inte tänkt att det ska inredas så det där är nog kört på riktigt om du inte börjar om från början.
 
Nej såklart måste ju hela konstruktionen göras om, så är det tänkt iså fall! Frågan är bara hur mycket uteymme vi eg får...
 
Du får ju hur mycket plats du vill, du får ju börja om från början med nya takstolar. W-takstolar är ju fribärande och kan inte modifieras. Överramen är ju inte dimensionerad för att ta all last från taket själv.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Stefan N har rätt.

Givetvis går det att bygga om men ni måste börja med att riva bort vattentaket och antagligen också mellantaket så ni kan byta alla takstolarna. Då kan ni samtidigt öka taklutningen så ni får ståhöjd. Det blir fruktansvärt dyrt och fruktansvärt mycket arbete men det går.
Jag tycker inte att ett "trivselrum" är värt den arbetsinsatsen för hela trivseln går käpprätt åt helsike innan arbetet är gjort och alla pengarna lossarbetade och betalade.
Glöm de där funderingarna....så kanske ni orkar trivas litet också!
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Ok tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.