Vår diskmaskin har gjort sitt och vi har köpt en ny. Nu dividerar mannen och jag om man egentligen får installera den nya själv ur försäkringssynpunkt. Nu har vi inte fått hem den nya ännu eller kollat hur det ser ut bakom den gamla. Jag tänker att det borde vara lätt att installera den nya när allt redan är framdraget. Kommer vi behöva nya kopplingar, slangar mm? Är det inte bara att koppla ihop den nya på samma sätt som den gamla?
 
ja det får man, så idiotisk har inte byråkratin hunnit bli ännu.
 
tommib
Ja, det är klart du får, så länge diskmaskinen inte är fast ansluten till el (det är den med största sannolikhet inte). För vatten finns inga lagkrav. Se till att göra ett bra jobb bara med vattenanslutningen, det är det som är den kritiska punkten. Skruva ihop allt, sätt på vattnet och kolla att inget läcker. Två rutor hushållspapper som viks på längden och knyts runt röret strax nedom skarven blir en utmärkt läckagemarkör för de där små droppläckagen som man inte ser direkt. Låt den sitta några dagar medans ni kör den nya maskinen så ser ni om det läcker.

I en bostadsrätt kan det finnas krav i stadgarna på att en diskmaskin ska installeras av en VVS-montör. Jag tycker detta är höjden av fånighet men står kravet i stadgarna så har man accepterat det när man flyttade in.
 
Visst får du det. Det enda "aber" jag kan tänka mig är om den nuvarande diskmaskinen har en fast elinstallation, då krävs det att du har "nödig kännedom" då detta krävs för att byta ut komponenter i en elinstallation, Nyinstallationer kräver behörig elektriker dock, men att byta ut befintlig installerad utrustning kräver ingen installationsbehörighet.

Är det vanlig stickkontakt är det ju ännu enklare, bara att byta rakt av. Vattnet kräver ingen behörighet att koppla in mig veterligen, men passa på att sätta ett droppskydd under maskinen om det saknas idag, det är en billig försäkring mot droppläckage.
 
Ansvarsmässigt så finns inget förbud mot att göra det. själv. Men det skall göras rätt annars kan förs. bolaget neka ersättning vid en skada. Är det i en bostadsrätt, så kan det finnas krav från föreningen att allt VVS relaterat arbete skall utföras av en VVS firma.

Rent praktiskt så går det ofta att bara koppla in på bef. koppling. Men vissa maskiner kräver att vatteninkopplingen skall göras på ett vågrätt rör, eller tvärtom. Det kan också skilja på dimension på kopplingen, men det är ovanligt.

Det gäller också att ha koll på förs. bolagets krav/önskemål om vattenskyddad "balja" under maskinen, och även i skåpet där kopplingen sitter.
 
Tack. När jag googlar runt står det nämligen överallt att det måste vara fackmannamässigt gjort och det gör oss osäkra. Med största sannolikhet är det en kontakt för elen. Ska vira hushållspapper runt röret och hålla koll. Droppskydd har vi.
 
saris1979 skrev:
Tack. När jag googlar runt står det nämligen överallt att det måste vara fackmannamässigt gjort och det gör oss osäkra. Med största sannolikhet är det en kontakt för elen. Ska vira hushållspapper runt röret och hålla koll. Droppskydd har vi.
Fackmannamässigt är inte samma sak som fackman. Det beskriver HUR den ska installeras och inte av VEM. Stickkontakt lär den alla gånger ha.
 
tommib
Ropia skrev:
Visst får du det. Det enda "aber" jag kan tänka mig är om den nuvarande diskmaskinen har en fast elinstallation, då krävs det att du har "nödig kännedom" då detta krävs för att byta ut komponenter i en elinstallation, Nyinstallationer kräver behörig elektriker dock, men att byta ut befintlig installerad utrustning kräver ingen installationsbehörighet.

Är det vanlig stickkontakt är det ju ännu enklare, bara att byta rakt av. Vattnet kräver ingen behörighet att koppla in mig veterligen, men passa på att sätta ett droppskydd under maskinen om det saknas idag, det är en billig försäkring mot droppläckage.
Nej, detta är fel. Det enda man får göra är det som tillåts enl ELSÄK-FS 2013:1 3§. Allt annat är förbjudet.
Däremot är det inte svårt. Och det är extremt osannolikt att diskmaskinen skulle ha något annat än en helt vanlig stickpropp.

Vad är det för diskmaskin som skulle kräva en horisontell anslutning till vatten? Det utesluter ju samtliga blandare med diskmaskinsavstänging.

Att det ska vara fackmannamässigt gjort är sånt där som står..... Att göra det fackmannamässigt innebär i detta fall att använda en korrekt packning i anslutningen och skruva ihop den utan att snedgänga. Svårare än så är det inte.
 
Jag hade för mig att man får byta ut trasiga komponenter i sin egen anläggning om man har "nödig könnedom" som t.ex. strömställare, uttag med mera, däremot inte göra nyinstallationer... Så jobbar vi iallafall här hemma, efter prat med elektriker.. :)
 
Att koppla ihop en gänganslutning är inte svårt. Och om den läcker, så sipprar det nästan alltid. Oftast några enstaka droppar. Jag har aldrig hört talas om att en gänganslutning havererar så att vattnet sprutar.

Försäkringsbolagen kan ofta tillhandahålla fuktlarm billigt som larmar om det är fuktigt.
 
OT, ja man får byta tex strömställare (enfas), vägguttag (enfas), göra egna skarvsladdar (en-/trefas), göra egna apparater/möbler (så länge dom ansluts med stickpropp (en-/två-/trefas), dessa får ej säljas/skänkas till någon annan), men man får inte byta en fast ansluten maskin tex TM, TT, DM.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.