Hej!

Ett av semesterns tilltänkta projekt är att snygga upp i garaget, och då är det lika bra att börja med golvet, tanken är att lägga någon form av epoxibaserad färg på golvet. (exempelvis Hagmans EP-V)

Gjuten betong från -70, verkar ha legat linoleumplattor eller liknande, då det är en del rutformade limrester kvar på golvet.
IMG_20160707_214448.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver jag slipa golvet eller finns det andra metoder för att skapa ett vettigt underlag att måla på?
 
Tyvärr finns Inga genvägar till ett bra resultat tänk på att allt syns igenom en sån färg så slipa till minst 100 grit
 
Då får jag kolla med hyrfirmorna i närheten.

Finns det någon rekommenderad teknik för att slipa?
 
Hyr tex en Htc 500 och nån lämplig dammsugare slipsegment s3-s5 eller m3-m5 kanske nåt grövre om det är ojämt
 
Ringde ena hyrfirman i stan (Ramirent).

De tyckte att en "ABS" skulle räcka, och att en HTC500 var överkurs, vad är fördelarna med en HTC500?

Tänkte jag får göra en översyn av golvet och se hur mycket limrester där är kvar samt hur ojämnt underlaget är.
 
Limrester är ett elände, sätter igen slipskiva/papper.
Prova med värme och skrapa sedan en diamantslipskiva.

Protte
 
Jag slipade mitt golv med en htc500! Har du väldigt ojämnt golv, typ mycket skägg och grova bulor så kör med en stor HTC slip. Den tar oerhört bra men väger mycket och är otymplig. Du får betala för diamanterna på varje trissa, så ta gärna ett par trissor som redan är använda. Jag tycker det sliter mindre jämfört med nya och du får betala per utsliten mm, svindyrt! Vill du lyxa till det så ta ett par finare trissor att köra med efter första övergången, vikta av maskinen så mycket du kan. ABS slip tycker jag är svårare att kontrollera och få ett bra resultat även om slipen i sig är mindre. Hyr även en flex så du kan komma åt runt rör/brunn/hörn. Bara att nöta på, lägg ner mycket tid o kärlek på slipningen så får du automatiskt ett bra resultat när du sen målar. Lycka till (y)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Allt beror ju på vilket resultat man vill ha med en Htc 500 och rätt diamantsegment så får du ett bra underlag för målning bara att köra abs över ytan kommer inte bli lika bra se bara till att du får rätt segment till maskinen annars blir det för mycket slitage
 
Tack för alla råd!

Jag slängde ett snabbt öga på golvet och det ser egentligen väldigt jämnt ut, tycker dock det är väldigt mycket limrester kvar. Se bilden:
IMG_20160707_214515_1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Håller kvar med mitt svar bra underarbete ger ett bra golv
 
  • Gilla
CarlB1
  • Laddar…
Jag tror dig :)

Funkar det bra att fåbort limrester med en HTC500? Eller ska man få bort dem innan man slipar?
Skulle det gå ungefär lika bra med en HTC420? Jag behöver nämligen kunna få upp den på släpet också ;)
 
420 funkar tar lite längre tid skulle isåfall börja med t-rex ringar sen köra m2 och m4
 
Alternativet är att göra som vi gjorde, lägga klinker. De har sjukt billig klinker på Jem&Fix sim kostar lika mycket som Hagmans färg för samma yta. Det är fixet och fogen som tillkommer. 70 spänn/kvm tror jag klinkers låg på och totalt la vi 8000 för ett 57kvm garagegolv. Det enda att klaga på hittills är väl att måtten på lattorna diffade nån mm, men för det priset kanske man får räkna med det.
 
Andreas_kalmar: Man borde hinna med det på en dag oavsett? Det rör sig om ungefär 45kvm.

mike85: intressant tanke, men jag vill nog ha helt jämnt underlag.
 
Det bör du hinna på en dag men jag skulle nog hyrt på en helg så slipper du jäkta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.