20160714_165615.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej

Jag började bygga altan utan att tänka vidare på regelverk så noga, har satt nu bjälklag på 45X145 spännvid 2200 och 2030 och överhäng på 700.. hade tanken att sätta 45X95 regel ovanpå bjälklag och CC 60, trallvirket är tanken att sätta på 28X120. På grund av höjden kan jag inte ha större reglar än just 95.

5 st plintar på fronten och 5 på mitten. det räcker väl bra tror jag.

Frågan är hur ska jag få hyfsad stabil altan, räcker det om jag sätter reglar cc 50?

Mått: total bredd: 6500, djup 4900.

Tacksam för tips :)
 
Redigerat:
Om jag förstår dig rätt kommer du ha dryga 2 meter spännvidd på 45x95?
Det blir väldigt klent. Du kan lägga en till bärlina och plintar om du vill säkra upp.
Kolla spännvidden så ser du vad en 45x95 klarar av och sen får du sätta fler plint utefter det
 
i såfall borde ja sätta två rader plintar... inte så sugen..
Jag funderar om jag lägger 45x145 reglar med stolpskor, det borde ju hålla..
Problemet är att då är altanen 95 mm får lågt.. usch
 
Redigerat:
Hmm, en fråga till experterna, om jag kör med 145 reglar, och jackar ur 5cm av reglar så att höjden blir rätt och kör med hela längder, kommer reglarna blir stabila eller kommer dom försvagas eftersom det är sågat av 5 cm vid varje bjälklag..?
 
Jag vet absolut ingenting om altanbyggande, men...

Det ser ut att vara gamla plattor på delen närmare huset. Kan du inte komplettera med en bärlina upplagd på staplade betongplattor där? Många ställer altanen på betongplattor/lecablock istället för på plintar och om din gamla plattsättning legat still i många år borde det vara ett bra underlag. finns det något hinder mot att blanda flera olika metoder för upplägg?
 
Håller med föregående. Stämpa av mot trädgårdsplattor om du inte orkar sätta plintar.
Det blir såklart inte riktigt gjort men det håller och många gör så.
Sen kan du också sätta stöd genom att skruva reglar i sidan på dina bärande 95or som ben ner i backen på de svaga punkterna.
 
Självklart ska benen gå ner mot trädgårdsplattor. Klassiskt snabbyggartrix :)
 
Det är inga plattor där, dom är frigolitskivor, allting är grävt där, vet inte om man kan lita på att det är stabilt mark.
 
altan vika.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte om jag skulle lägga två plintar till (vita) och lägga också 45x145 bjälkar till (svarta på bilden), vad tycker ni? är det dumt.
 
Gör så och stötta av dom som jag föreslog. Det kommer bli stabilt.
Men du ska nog inte ha så mycket överhäng med 95or
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.