Är det bara jag som drabbats av ohyggligt många flugor i mitt nya, helvita hus? Nå, nu har jag testat tre elektriska Silverline med varierat resultat.

A) Enkel modell à 99 kr som man sätter i väggurtaget och som endast funkar nattetid. Den har ingen uppsamlare så det är svårt att bedöma hur många flugor/otyg som egentligen skadats eller lägger sig med benen upp. Jag har haft den i köket och finner ändå en del döingar runt om.

B) Lite mer utvecklad modell à 199 kr som lämpligen hängs i taket. Ljuset attraherar och otygen flyger in och dör snabbt & smidigt. Man får försiktigt borsta fångaren och - för min del - tömma behållaren dagligen. Min erfarenhet säger att man skall ha den relativt nära fönster. Den fungerar ypperligt.

C) Proffsmodellen à 495 kr som är en bordsmodell. Samma 'neonljus' som A) och B) men kompletterat med fläkt som bör suga in otygen i en behållare där de går en långsam död tillmötes - om man inte tömmer den dagligen. Definitivt ett alternativ för djurvänner. För min del sög den upp 4 ynka flugor på tolv timmar och som släpptes utomhus. Instruktionen säger att man gärna skall sätta lampsidan mot en vägg. Inte vidare lämpligt för oss som har vitmålade stenväggar ... innan flugan bestämde sig för att sugas in via fläkten hade den fläckat ner väggen. Lysrörsarmaturen bränner inte flugan utan lockar den enbart vilket jag har märkt när flugan trampar upp och ner på lysröret utan att brännas. Visserligen är jag djurvän men det finns gränser. Jag kan inte rekommendera denna modell. Man får dessutom två stycken av modell B (och mer därtill) som funkar betydligt bättre.

Samtliga modeller har jag köpt och testat från Fina Gatan. De finns säkerligen billigare annorstädes.
 
Tack för dina testresultat! B- varianten behöver vi med :)
gaia
 
Från studietiden på KTH minns jag att några glada gossar knåpat ihop en liten manick av delar från en större reklamskylt. Självaste spänningsagget hade slaktats och modifierats lite vilket gjorde att man kunde zappa både det ena och det andra med 6-7kV om jag minns rätt. Helt livsfarlig för allt mindre än strutsar och elefanter gissar jag men rätt effektiv när offret väl hamnat i zappar-zonen.

Apparaten kanske går att hyra över en helg för en liten rensning? ;)
 
yonna skrev:
B) Lite mer utvecklad modell à 199 kr som lämpligen hängs i taket. Ljuset attraherar och otygen flyger in och dör snabbt & smidigt. Man får försiktigt borsta fångaren och - för min del - tömma behållaren dagligen. Min erfarenhet säger att man skall ha den relativt nära fönster. Den fungerar ypperligt.


Precis hur får jag tag i denna? Låter som att den skulle passa att ha i vår husvagn. Gick den på batterier till och med?

Tack!
Hälsningar Kristina
 
När vi flyttade in i vårt nybyggda hus år 2010 fick vi massor med Guldögonsländor
https://sv.wikipedia.org/wiki/Guldögonsländor
Men de var lätta att fånga in och slänga i sop-påsen, och tog snabbt slut.

Husflugor får man slå ihjäl, och till slut är de borta om de inte får chansen att lägga ägg.
En sådan här kan hjälpa vid tillfälliga påhälsningar:
http://www.granngarden.se/mam/celum/celum_assets/8802719236126_1199435_11468_jpg.jpg?23
Ett streck i nederkanten av fönster dödar flugorna effektivt.
"Strecket" är helt osynligt/genomskinligt.
Tror jag köpte vår på Blomsterlandet.
Men det är bekämpningsmedel klass 3, så alla vågar inte ha det i sortimentet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.